تاریخ انتشار: ۱۸:۲۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱

آماری عجیب از درآمد ماهانه کودک کار در تهران

مروری بر قوانین قضائی و شهروندی ایران دارد و قصد از انتشار این قوانین، آگاهی بخشی و افزایش سواد حقوقی جامعه ایرانی است.

درآمد ماهانه کودک کار در تهران

رویداد۲۴ اقتصاد صد نوشت: مروری بر قوانین قضائی و شهروندی ایران دارد و قصد از انتشار این قوانین، آگاهی بخشی و افزایش سواد حقوقی جامعه ایرانی است. در این گزارش نگاهی به شرایط معیشت و زیست مردم ایران در پاییز ۱۴۰۱ داریم و در ادامه مروری بر حق کودکی برای جمعیت کودک در حقوق شهروندی جمهوری اسلامی خواهیم داشت.

کار کودکان، از نظر جسمی و روحی و روانی آن‌ها را دچار مشکلات متعددی می‌کند و آن‌ها را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌دهد.

کودکان در سن کودکی (زیر ۱۸ سال) به بازی و تفریحات متنوع نیاز دارند و اشتغال به کار، تمام این فرصت‌ها را از او سلب می‌کند.

در ماده ۳۱ کنوانسیون حقوق کودک به ابعاد فرهنگی، هنری از جمله کلیه زمینه‌هایی که موجبات تفریح و آرامش و در نتیجه، پرورش خلاقیت‌های مناسب کودک را فراهم می‌آورد، اشاره شده و کشور‌های عضو، موظف به محترم شمردن و فراهم کردن و توسعه بخشیدن چنین حقی شده اند.

گفتنی است ۲۶ مهرماه ۱۴۰۱ مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خبری که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده است اعلام کرد: کودکانی که به‌عنوان کودکان کار و خیابانی از سوی سرشبکه‌ها و باند‌ها و برخی از خانواده‌ها استثمار می‌شوند، ماهیانه درآمدی ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی را دارند که رقم بسیار قابل‌توجهی است.

طبق آخرین آمار، ۶ هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده اند؛ از جمله ۱۰۳ کودک کار شناسنامه دار در زنجان، ۵۲۵ کودک خیابانی و کار در استان البرز، ۳۰۰ کودک کار و خیابانی در اردبیل، ۱۲۸۲ کودک کار و خیابانی در خوزستان و... وجود دارند.

این در حالی است که در ماده ۴ بخش الف منشور حقوق شهروندی که مربوط است به حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، ذکر شده است که حق کودکان است که صرف نظر از جنسیت به طور خاص از هرگونه تبعیض، آزار و بهره کشی مصون و از حمایت‌های اجتماعی متناسب از جمله در حوزه سلامت، مراقبت در مقابل بیماری‌های روحی، روانی و جسمانی و خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار باشند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان