تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱

وضعیت قرمز در بازار سرمایه/ خداحافظی سرمایه گذاران با بورس؟

اقتصادنیوز: بورس تهران وارد فاز ترس شدید شده است. رشد شاخص کل دیگر نمی‌تواند باعث دلخوشی سرمایه گذاران شود و آن‌ها بیشتر از شاخص کل، به شاخص هم وزن نگاه می‌کنند.

وضعیت قرمز در بازار سرمایه/ خداحافظی سرمایه گذاران با بورس؟
رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام همچنان وضعیت وخیمی دارد. با وجود گذشت دو روز از بسته حمایتی ۱۰ بندی توسط سازمان بورس، اما سرمایه گذاران توجه خاصی به این موضوع نکرده اند و همچنان سهام خود را می‌فروشند.

این طور که داده‌های آماری می‌گویند، این فروش‌ها اغلب برای خروج کامل از بازار سهام هستند و حقیقی‌ها با شتابی زیاد، در حال خارج کردن پول خود از بازار هستند.

پس از آنکه روز شنبه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد، دیروز هم ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر از بازار بیرون برده شد تا جمع خروج پول در دو روز معاملاتی این هفته به بیش از ۱۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

صندوق‌های درآمد ثابت هم از خروج پول در امان نماندند

معمولا زمانی که خروج پول از بازار سهام اتفاق می‌افتد، بخشی از آن راهی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می‌شود، اما روز شنبه این اتفاق رخ نداد و علاوه بر خروج پول سنگین از بازار سهام، پول زیادی هم از صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت خارج شد که رقم آن بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بود.


بیشتر بخوانید: چرا تورم در ایران مهار نمی‌شود؟


چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد نقدینگی جایی به غیر از بازار سرمایه را انتخاب کرده و پول‌ها در حال رفتن به بازار‌های موازی هستند؛ جایی که شاید بتواند زیان‌های سنگین بازار سهام طی دو سال اخیر را جبران کند.

در معاملات روز گذشته، ارزش معاملات خرد هم کاهش یافت. ارزش معاملات خرد طی روز‌های چهارشنبه هفته گذشته و شنبه این هفته، رقمی حدود ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود، اما دیروز معاملات خرد تا سطح ۲۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که این هم می‌تواند سیگنالی منفی برای فعالان بازار باشد.

وضعیت قرمز است!

ضمن اینکه قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز دوباره کمی کاهش یافت و به رقم ۰.۶۲ رسید. در روز‌های چهارشنبه هفته گذشته و شنبه این هفته نیز این شاخص اعداد ۰.۶ و ۰.۶۴ را ثبت کرده بود. چنین ارقامی نشان می‌دهد فروشندگان دوباره با اقتدار بازار را در کنترل خود گرفته اند و چنانچه اثر معاملات سهام ۳۰ شرکت بزرگ را از بازار حذف کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است.

با شرایط موجود، برای بازار امروز هم می‌توان انتظار افت شاخص‌ها را داشت؛ گرچه که فشار فروش موجود در بازار کمی کاهش یافته و بعید نیست در نیمه دوم زمان معاملات امروز، شاهد بازاری متعادل‌تر باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان