تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

کالابرگ الکترونیک منتفی شد؟

دولت سیزدهم به دنبال اجرایی کردن طرح کالابرگ الکترونیک بود، اما آنچه از شواهد پیدا است دولت نتوانسته زیرساخت‌های لازم را برای این طرح تامین کند و احتمال حذف کالابرگ الکترونیک وجود دارد.

کالابرگ الکترونیک منتفی شد؟
رویداد۲۴ سردرگمی دولت سیزدهم برای اجرای گام دوم طرحی موسوم به مردمی سازی یارانه‌ها همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد دولت قصد دارد این طرح را به تخصیص یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به خانوار‌ها تقلیل دهد.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که شش ماه از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالا‌های اساسی کلید خورد می‌گذرد، هنوز خبری از وعده داده شده برای تخصیص کالابرگ نیست.

به نظر می‌رسد دولت قصد دارد این طرح را به تخصیص یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به خانوار‌ها تقلیل دهد و خبری از پرداخت یارانه غیر نقدی در قالب کالابرگ نیست.

زمزمه‌ها از مدت‌ها پیش آغاز شده است. از وقتی که مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که مردم ترجیح می‌دهند یارانه نقدی دریافت کنند نه کالابرگ. این در حالی است که طبق اعلام صورت گرفته مقرر بود کالابرگ با تخصیص کالا‌های اساسی با قیمت شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به مردم صورت گیرد تا فشار ناشی از موج تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مهار شود.

حالا، اما دولت بازگشت به این قیمت را ممکن نمی‌داند. می‌گویند پس از جنگ روسیه علیه اوکراین، قیمت غذا در جهان افزایش چشمگیر داشته است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که قیمت غذا در شرایطی در جهان رشد فزاینده داشته که اغلب کشور‌های جهان با تورم تک رقمی در شرایط کنونی مواجه هستند، اما ایران نه تنها سال‌هاست از تورم دو رقمی و بالا رنج می‌برد بلکه در سال‌های اخیر تورم بالای چهل درصد را نیز تجربه کرده است.

وزیر اقتصاد چه می‌گوید؟

ماجرا حالا در واکاوی سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی به مشخص نبودن تکلیف صندلی وزیر در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازمی‌گردد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در آخرین توضیحات خود درباره کالابرگ گفته است: این موضوع از دستور کار دولت خارج نشده است، اما قرار شده گزارش عملکرد دوره آزمایشی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود که چنین شد.

البته پیش از این در نوزدهم مرداد توضیح داده بود که قرار است اوایل شهریورماه گزارش اینکه چقدر بستر‌های فنی این اقدام برای اجرا در سراسر کشور آماده شده است توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های متولی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود.


بیشتر بخوانید: ارزش واقعی یارانه نقدی چقدر است؟


وی افزود: پس از آن تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا اجرای آن از شهریورماه و یا مهرماه و یا چه‌زمانی آغاز شود، اما تا زمان دقیق تعیین نشده باشد، نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر و اطلاع‌رسانی داشت.

وی افزود: وزارت تعاون پیشنهاد داد مهرماه یک دوره آرمایشی دیگر داشته باشد تا مردم با مشکل عدم خدمت مواجه نشوند و امیدوارم قبل از پایان سال این کار عملی شود.

حالا شاه‌میرزایی، معاون وزیر صمت نیز گفته است: کالابرگ هم یکی از طرح‌هایی است که نیاز کشور است. اما وزارت صمت تنها تصمیم‌گیر نیست. ارائه کالابرگ منتفی نشده و حتی به صورت پایلوت در چهار شهرستان گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده است.

کالابرگ منتفی شد؟

محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس یازدهم، پیش از این اعلام کرده است که مجلس در قانون دولت را به دادن کالابرگ اجبار نکرده بلکه در قانون آمده است که دولت از طریق کالابرگ یا به‌هرطریق دیگر اختلاف قیمت سبد کالا‌های اساسی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، جبران کند. او در ادامه به پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی اشاره کرده و گفته است که این یارانه جایگزین حذف دلار ترجیحی است.

این دست اظهارات کم نیست. شش ماه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گذرد، اما همچنان مشخص نیست سیاست دولت در قبال این موضوع چیست و آیا طبق وعده اولیه قرار است که کالابرگ تخصیص یابد یا خیر. آبان به نیمه نزدیک است. بودجه سال آینده در حال تدوین است و به نظر می‌رسد هر چند اظهارنظر‌های ضد و نقیض همچنان در این باره ادامه دارد، اما پرونده این ماجرا که کالابرگ با قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ توزیع شود، در ذهن دولتمردان بسته شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iraq
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
0
کوپن روغن با شماره ۴۹ اعلام شد خانواده های پنج نفره یک حلب بقیه دو حلب روغن قو برا آدمهای ریقو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان