تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵

پستوهای مالی ناامن شوند

محمدعلی وکیلی*
رویداد۲۴- یک آجودان با اتکا به قدرتی که قانون برای آن قائل شده، می‌تواند با حکم وارد خصوصی‌ترین حریم شهروندان شود، در گاوصندوق را باز کند و محرمانه‌ترین اسناد را به تفتیش درآورد و با خود ببرد کسی هم حق اعتراض ندارد، درست هم همین است زیرا تمام این کارها برای کشف یک حقیقت جزئی یا کلی انجام می‌شود.

اما رسانه که به لحاظ کارکرد دیده بان و ضابط افکار عمومی برای اجرای عدالت به‌حساب می‌آید فاقد حداقل‌های ضمانت قانونی برای انجام وظائف خود است؛ بنابراین اگر در کشور ما عدالت و حقوق مردم جزء اهداف اصلی حکومت محسوب شود چاره‌ای جز مصونیت رسانه‌ای نیست. البته برای مصونیت رسانه‌ای قانون، گردش آزاد اطلاعات را پیش‌فرض قرار داده که قانون بدی هم نیست، ولی روی میز دستگاه اجرا در حال خاک خوردن است و یکی از مطالبات کنونی جامعه رسانه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا بدون کم‌وکاست این قانون خواهد بود.

ضمن اینکه در عصری به سر می‌بریم که چاره‌ای جز مصونیت بخشی فعالیت رسانه‌ای نداریم و این مسئله تنها شرط عبور درست ما در این عصر است. آقای روحانی هم وعده امنیت رسانه‌ای را داده بود، او به دنبال امنیت فرهنگی است نه گفتمان امنیتی در حوزه فرهنگی. در حوزه رسانه باید بیش از امنیتی کردن فضای رسانه‌ای به امنیت رسانه بپردازیم تا از رهگذر فضای عمومی کشور یک‌قدم به شفافیت نزدیک شویم و دیوارهای حوزه حکمرانی، اقتصاد، قدرت در همه ساحت‌ها، شیشه‌ای شود.

به‌عبارتی‌دیگر مصونیت و امنیت حوزه رسانه یعنی شیشه‌ای کردن دیوار حوزه قدرت در جامعه و به لحاظ نشانه‌شناسی، اگر امنیت رسانه‌ای ایجاد شد معنای آن این است که ما بگوییم به شیشه‌ای شدن جامعه قدرت و ساحت عمومی دست پیدا کرده‌ایم اما درصورتی‌که قلم و قدم فعالان رسانه بلرزد معنای آن ناامن بودن حوزه رسانه است.

در پایان هر جا حوزه رسانه ناامن شد نشان از این دارد که بخش‌هایی که باید ناامن باشد، امن هستند. نباید برای پستوهای مالی امنیت ایجاد کنیم؛ یعنی رابطه‌ای بین امنیت حوزه رسانه و ناامن شدن حوزه پستوهای مالی کشور وجود دارد و تا این پستوها ناامن نشود، سایه فساد کنار نمی‌رود.

*عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان