تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۱۳ آبان ۱۴۰۱

پیش بینی بورس شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱

در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۱ آبان شاخص کل بورس با افزایش ۲۷۹۳ واحد همراه شد.

پیش بینی بورس شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱

رویداد۲۴ بورس اوراق بهادار تهران روز گذشتهچهارشنبه در یک روند نوسانی قرار گرفت، به گونه‌ای که ابتدا رشد، سپس کاهش و در نهایت رشد کرد و شاخص کل در پایان معاملات با افزایش ۲۷۹۳ واحد، به رقم یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۵۰ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۵۸۸ واحد به رقم ۳۶۵ هزار و ۶۴۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۷۶۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران روز گذشته بیش از ۵.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۴۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۵۳۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس چهارشنبه سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۰.۲۲ درصد رشد کردند، اما این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۱۶ درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور ۰.۱۱ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۰.۳۷ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۴ درصد رشد کرد.

روز گذشته نماد‌های سرمایه‌گذاری امید، ملی‌مس، پتروشیمی شازند، پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، پتروشیمی پردیس و شرکت کال‌سیمین بیشترین اثر افزایش در شاخص بورس را داشته‌اند. در فرابورس ایران هم شاخص کل با ۰.۶۴ درصد افزایش به رقم ۱۷ هزار و ۳۸۵ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به رقم ۹۴۶ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم ۳۲۱ هزار میلیارد تومان شد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره معاملات روز چهارشنبه ۱۱ آبان گفت: تا حدودی بازار گرایش به سمت مثبت دارد که عمدتا متاثر از تزریق نقدینگی توسط حقوقی‌ها است. احتمالا صندوق تثبیت، صندوق توسعه و صندوق توسعه ملی که برای اولین بار به طور مستقیم ورود پیدا کرده است. خب طبیعی است در سازوکار عرضه و تقاضا به سمتی میل دهیم که وزن تقاضا سنگین‌تر شود قیمت افزایش می‌یابد. خصوصا که این نقدینگی به شرکت‌های پروزن روی شاخص کل مثل فولاد مبارکه، مس و هدلدینگ خلیج فارس اختصاص پیدا کند.

این گرایش بازار به سمت مثبت شدن هر چند به عنوان راهکاری کوتاه‌مدت تلقی شود. اما این مسئله چاره اساسی برای دگرگون کردن فضای عمومی معاملات نیست. چرا که از این دست حمایت‌ها و جلسات اضطراری در گذشته هم زیاد دیده‌ایم.

این کارشناس بیان کرد: قاعدتا اگر ما در شرایط عادی منظور شرایطی که برخلاف گفته آقای خاندوزی پیش‌بینی‌پذیر بود. اقتصاد و بازار سرمایه، می‌توانستیم نرخ ارز را که سقف تاریخی خود را امروز شکست یکی از متغیر‌های بسیار اثرگذار در نظر بگیریم. اما نکته‌ای که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ بار‌ها و بار‌ها شاهد بودیم که در ازای افزایش سود، حتی شرکت‌هایی که صادرات‌محور بودند و این افزایش یا ناشی از نرخ کامودیتی‌ها یا افزایش نرخ دلار نیما بود. دولت اقداماتی از قبیل وضع تعرفه صادرات یا تغییر نرخ خوراک انجام داد؛ بنابراین ما با یک معادله چند مجهولی مواجه هستیم که قابلیت پیش‌بینی ندارد.

در حال حاضر به نظر من سهامداران بازار آینده را مبهم می‌بینند و دلیل آن رفتاری بوده که تا الان روی صنایع و شرکت‌ها اعمال شده‌است. آخرین نمونه هم شرکت‌های متانول‌ساز بود که اغلب نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ الی ۷۰ درصد افت سودآوری داشتند. یعنی در برخی ابعاد طرح‌های توسعه این شرکت‌ها حتی تولید فعلی‌شان زیر سوال رفته و توجیه‌پذیر نیست.

این کارشناس افزود: گپ نرخ معامله که در بازار آزاد اعم از واردات لوازم خانگی، لوازم الترونیک و خودرو داشتیم، در حال برطرف شدن است. این تناسب و کاهش گپ بین این دو نرخ را از ابتدای سال خصوصا در بخش کالا‌های وارداتی شاهد بودیم.

منبع: نبض بازار

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
پیشخوان