تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

واردات خودرو قیمت ها را کاهش می دهد؟

آنگونه که به نظر می‌رسد باید واردات خودرو را نهایی بدانیم؛ وزارت صمت شرکت‌های مجاز را معرفی و بانک مرکزی نیز تخصیص ارز را تقبل کرده است. با این وجود همچنان برخی از کارشناسان بر این باورند که در شرایط کنونی، واردات خودرو ممکن نیست. لطف‌الله سیاه‌کلی و فرهاد طهماسبی دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفتگو با اقتصادآنلاین با تاکید بر روند اشتباه واردات خودرو، آن را بی نتیجه دانستند که تاثیری بر قیمت خودرو در بازار آزاد نخواهد داشت.

واردات خودرو قیمت ها را کاهش می دهد؟

رویداد۲۴  در حالی که از یکسو آیین نامه واردات خودرو پس از اصلاح عملاً نهایی و برخی از شرکت‌های مجاز معرفی شدند و از سوی دیگر، بانک مرکزی تخصیص ارز لازم برای واردات خودرو را پذیرفته است اما برخی از کارشناسان معتقد هستند که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور واردات خودرو را غیر ممکن کرده است. برخی نیز بعد از معرفی شرکت‎های مجوز دار برای واردات خودرو، از شکل جدید رانت سخن گفتند.

لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو گفت: مقرراتی که وزارت صمت برای واردات خودرو مشخص کرده، به جایی نمی‌رسد. شیوه و نگاه غلط است و حل مسئله در آن جایی ندارد.

وی در ادامه توضیح داد: در مقررات وضع شده رانت وجود دارد و جایگاه خودروی داخلی پررنگ‌تر می‌شود. به جای اینکه این مقررات باعث رقابت شود، در واقع جلوی رقابت هم گرفته می‎شود و این مکانیزم جواب نمی‌دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در خصوص ورود خودرو به بورس بیان کرد؛ وقتی وزارت صمت نتواند سامانه فروش خودرو ایجاد کند و در یک شب سامانه وزارتخانه از بین می‎رود، مجبور می‎شوند از ظرفیت بورس استفاده کند، وگرنه هیچ آدم عاقلی در هیچ جای دنیا خودرو را در بورس نمی‌فروشد و این ابداع وزارت صمت ما است.

فرهاد طهماسبی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص واردات خودرو اظهار کرد؛ مجلس بر روی واردات خودرو نظارت خواهد داشت. اما اگر روندی که اعلام شده پی گرفته شود، دوباره شرکت‌های خاصی وارد کار می‎شوند و بحث رانت پیش می‌آید.

وی در پایان گفت: من مخالف روند اعلام شده دولت برای واردات خودرو هستم. این روند قطعاً منفعتی برای مردم ندارد. بدون شک این گونه واردات خودرو روی قیمت‌ها تاثیری نخواهد داشت و به نحوی واردات را تنظیم می‌کنند که تولیدات داخلی بتوانند بهره‌ای که تا امروز می‌بردند از جیب مردم بازهم ببرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: واردات خودرو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
0
0
جز چین از جای دیگه نمیتونن خودرو وارد کنن...
نظرات شما
پیشخوان