تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱

پای تارا و ۲۰۷ بالاخره به بورس کالا باز شد

امروز بورس کالا با صدور دو اطلاعیه جداگانه از جزییات عرضه دو خودروی تارا و ۲۰۷ در بورس خبر داد. چه تعداد از این خودور‌ها در بورس کالا عرض خواهد شد؟

قیمت خودرو

رویداد۲۴ به گزارش تجارت‌نیوز، بورس کالا امروز امیدنامه پذیرش دو خودروی پژو 207 و تارا را منتشر کرد. این درحالی است که روز 2 آبان ماه ایران خودرو اعلام کرد که عرضه تارا و ۲۰۷ در بورس کالا تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نیست و باید شرایطی را فراهم کرد تا اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و در ادامه برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی کرد.

ولی امروز شرایط و جزییات عرضه تارا و 207 در بورس کالا منتشر شد. بر همین اساس بورس کالا اعلام کرد که پذیرش خودرو سواری پژو ۲۰۷ و تارا متعلق به ایران خودرو پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و چهل و چهارمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران به تصویب رسید.

شرایط عرضه خودرو در بورس کالا

در امیدنامه 207 آمده است که حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) یعنی ۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی سالانه پژو ۲۰۷ معادل ۱۰۵ هزار دستگاه است.

در بخشی از امیدنامه تارا آمده است که حداقل درصد عرضه در بورس کالا، ۱۰۰ درصد تولید سالانه (پس از کسر فروش خارج از بورس کالا: شامل طرح ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده) معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه تعیین شده است. تولید واقعی (برابر با ظرفیت اسمی) سالانه تارا معادل ۶۷ هزار دستگاه است.

بر اساس اعلام مجید عشقی، رئیس سازمان بورس قرار است عرضه دو خودروی تارا و 207 به زودی در بورس کالا انجام شود.


بیشتر بخوانید: جهش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار خودرو


وی ادامه داد: از ابتدا قرار بر این بود تا عرضه خودرو به صورت پله پله انجام و این عرضه از خودروهایی که قیمت بالاتری دارند و حساسیت کمتری بر روی آنها وجود دارد، آغاز شود تا به مرور برنامه‌ریزی‌ها برای ورود دیگر خودروها صورت گیرد.

به طور معمول همیشه فاصله زمانی بین پذیرش کالا تا عرضه آن محصول ایجاد می‌شود و نیازمند دوره‌ای از زمان است تا مقدمات کار انجام شود و عرضه به مرحله اجرا برسد. در زمینه پذیرش همه کالاها در بورس کالا با مقاومت‌هایی روبرو بودیم و تقریباً می‌توان گفت در همه کالاها مانند پتروشیمی، محصولات فلزی و سیمان از همواره مقاومت‌هایی وجود داشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان