تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱

درمان‌های خانگی آنفلوآنزا

بیماری آنفلوآنزا به طور کلی بیماری خفیف تا متوسطی محسوب می‌شود. بر این اساس در صورت ابتلا به آن می‌توان این بیماری را با یکسری درمان‌های خانگی مورد درمان قرار داد.

درمان‌های خانگی آنفلوآنزا

رویداد۲۴ هرچند که بیماری آنفلوآنزا در بعضی موارد می‌تواند کشنده باشد، اما به طور کلی بیماری خفیف تا متوسطی محسوب می‌شود. بر این اساس در صورت ابتلا به آنفلوآنزای خفیف تا متوسط می‌توان آن را با یکسری درمان‌های خانگی مورد درمان قرار داد.

برای درمان و کنترل بیماری آنفلوآنزا باید یکسری نکات را در نظر بگیرید:

- پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک در شروع بیماری‌های ویروسی یک اصل است، اما بعد از هفته اول بیماری در صورت بروز عوارض میکروبی ممکن است با نظر پزشک تجویز شود.

- مصرف مایعات کافی

- داشتن خواب کافی 

- پرهیز از استرس

- داشتن تغذیه مناسب شامل مصرف میوه‌جات و سبزیجات قرمز و نارنجی مانند هویج،  چغندر، مرکبات و...

- گرم و مرطوب نگه داشتن محل استراحت بیمار

- در زنان باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مزمن و افراد دارای نقص سیستم ایمنی در ۴۸ ساعت اول شروع علایم آنفلوآنزا، با نظر پزشک اسلتامیویر تجویز می‌شود. این دارو برای کرونا و سایر ویروس‌های سرماخوردگی کاربرد ندارد.

-آزیترومایسین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها بر روی آنفلوآنزا و کرونا اثر درمانی ندارند بلکه می‌توانند با عوارض جسمی ناخواسته نیز همراه باشند.

در زمان ابتلا به بیماری‌های تنفسی چه غذایی نخوریم؟

در عین حال در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف برخی مواد غذایی را شامل شوری و ترشی‌های محرک مانند خیارشور و سرکه، شیرینی، آجیل و غذاهای چرب، نوشیدنی‌های محرک مغز و برهم زننده خواب در عصر و شب مانند قهوه، نسکافه و ...، مصرف بیش از حد ادویه جات و غذاهای گرم یا تند مانند فلفل، دارچین، سیر، زنجبیل را محدود کنید.

در عین حال در صورت ابتلا به بیماری‌های تنفسی مصرف مواد غذاهایی مانند خورشت‌های آبدار یا سوپ جو همراه با شلغم، گشنیز، کاهو، اسفناج، تخم گشنیز، آلوبخارای ملس و کمی زرشک بویژه در افراد با سابقۀ آلرژی تنفسی مفید است. همچنین خوردن سوپ شامل برنج، ماش، جو، هویج، کدو، جعفری، گشنیز، آلوبخارا، بال و گردن پوست کندۀ مرغ، روغن زیتون، همراه با زردچوبه و آبِ لیمو یا آب نارنج مفید است.

همچنین نخودآب شامل نخود، پیاز شیرین، گوشت گوسفند به در افراد سالخورده و ضعیف توصیه می‌شود. سوپ نخود یا سوپ جو همراه با نخود و مرزه برای تقویت ریه بویژه در سالمندان سودمند است. کسانی که دچار بی اشتهایی، ضعف و خستگی هستند، می‌توانند از سمنو، جوانۀ گندم، جوانۀ نخود، برگه‌های شیرین، توت خشک، انجیر، شیربرنج با سیاهدانه و کمی دارچین، شله زرد با خلال بادام و پسته بهره ببرند. همچنین مصرف فندق، گردو، پسته، بادام، نخود و کشمش و مویز به عنوان میان وعده یا تنقلات روزانه سودمند است.

هویج آب پز، کدو حلوایی آب پز، شلغم آب پز، به آب پز، در کسانی که ضعف هاضمه و یبوست دارند مفید است. افزودن قدری عسل و اندکی زعفران ساییده به هویج و کدوحلوایی و به آب پز اثرات آن‌ها را تقویت می‌کند. نوشیدن دمنوش آویشن، شیرین بیان و عناب یک یا دو بار در روز نیز سودمند است که شامل یک قاشق غذاخوری برگ آویشن، یک قاشق چای‌خوری پودر ریشۀ شیرین بیان و پنج عدد عناب چنگال زده و سوراخ شده است. البته  مادران باردار باید در مصرف این ترکیب احتیاط کنند. همچنین برای کسانی که فشارخون بالا دارند مصرف شیرین بیان بیش از سه تا چهار هفته توصیه نمی‌شود. در عین حال مصرف برای کودکان با نصف مقادیر بالا قابل قبول است.

استفاده از  بخورهای گیاهی مانند بخور بابونه یا مرزنجوش یا اسطوخودوس در برخی افراد مفید است. همچنین برخی مواد غذایی در زنان باردار باید با احتیاط مصرف شود مانند آویشن، زعفران، دارچین، رزماری، بابونه.


بیشتربخوانید: این افراد آنفلوآنزا را جدی بگیرند/ اگر این علائم را دیدید سریعا به پزشک مراجعه کنید

توصیه ها و درمان‌های خانگی با توجه به علایم بیماری

سرفه خشک

سرفه خشک در پنج روز اول بیماری از نشانه‌های طبیعی آنفلوآنزا و کرونا است، اما درصورتیکه سرفه‌ها بیش از ۱۰ روز طول بکشد، می‌تواند نشانه عوارض این دو بیماری باشد مانند سینوزیت که با نظر پزشک قابل درمان است.

هنگام سرفه ترجیحا در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته قرار بگیریم. یک قاشق مرباخوری به‌دانه در یک لیوان آب جوش، دم شود و هر نیم ساعت دو قاشق غذاخوری از لعاب آن میل شود.

عسل، لیمو، به‌دانه، دمنوش بنفشه و انجیر نیز توصیه می‌شود.

سرفه خلط‌دار

سرفه خلط‌دار در پنج روز اول بیماری می‌تواند نشانه التهاب راه‌های هوایی (برونشیت) ناشی از ویروس آنفلوآنزا یا کرونا باشد و آنتی‌بیوتیک نیاز ندارد، اما پیدایش سرفه خلط‌دار در هفته دوم نیاز به مشورت پزشک خانواده دارد.

همچنین پنج عدد عناب نیم‌کوب با یک قاشق غذاخوری آویشن در ۱.۵ لیوان آب جوشانده شود تا به حجم یک لیوان برسد و هر هشت تا ۱۲ ساعت نصف لیوان مصرف شود.

تب

تب بالا در کودکان زیر ۴ سال ممکن است باعث تشنج شود. بنابراین والدین در منزل باید تب را به سرعت کنترل کنند. برای کنترل تب می‌توان از استامینوفن و ایبوپروفن هر هشت ساعت (برای کودکان بر اساس وزن و سن) استفاده کرد و در موارد شدید می‌توان هر شش ساعت هم تجویز کرد. پس از تجویز دارو پاشویه با آب ولرم تا زمان پایین آمدن تب ادامه یابد.

آب سیب، میوه‌های حاوی پتاسیم نظیر موز، کیوی، پرتقال، طالبی، اسفناج، کدو حلوایی، هویچ و...، مواد پروتئینی شامل دوغ، کشک و تخم مرغ، منابع غذایی حاوی ویتامین A  مانند زرده تخم مرغ، لبنیات و کره، میوه‌های رنگی و سبزی‌های زرد و سبز نظیر اسفناج، هویج، کدو حلوایی، موز، انگور، خرمالو و ...، مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند انواع فلفل، سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و سبزی خوردن، گوجه فرنگی، مرکبات و سایر میوه‌ها و سبزی‌ها نیز مفید هستند.

ضعف و بیحالی

 عسل: مکیدن آهسته یک قاشق مرباخوری عسل یا مخلوط آب و عسل با یا بدون لیموترش، هر دو ساعت یک استکان درصورتیکه بیمار دیابت نداشته باشد، توصیه می‌شود.

باید توجه کرد که ضعف و بی حالی شدید بعد از روز پنج از بیماری آنفلوآنزا یا کرونا نیاز به مشورت پزشک خانواده دارد.

بدن درد

استامینوفن و ایبوپروفن علاوه بر درمان تب برای تسکین دردهای بدن، سردرد و گلو درد نیز تجویز می‌شوند.

درمان‌های خانگی شامل مصرف دمنوش دارچین و عسل است.

سردرد

سردرد خفیف تا متوسط از علایم آنفلوآنزا و کرونا محسوب می‌شود و با استامینوفن و ایبوپروفن در پنج روز اول تسکین می‌یابد، اما سردرد شدید نیاز به مشورت پزشک خانواده دارد. در عین حال درمان‌های خانگی شامل مصرف پودر تخم گشنیز و نبات (به نسبت مساوی به مقدار یک قاشق مرباخوری) پس از هر وعده غذایی، استشمام گلاب یا روغن یا اسانس گل سرخ است.

گلودرد

- استامینوفن و ایبوپروفن مصرف شود.

- مایعات و سوپ گرم و حریره بادام می تواند مفید باشد.

- آب نبات سرماخوردگی مکیده شود.

- غرغره و خوردن دمنوش گل ختمی (یک قاشق غذاخوری ختمی در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد، روزی سه بار) می تواند مفید باشد.

تهوع و استفراغ

- تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهیم و از مصرف غذا در حجم سنگین خودداری کنیم.

- تکه‌های میوه خنک یا آب میوه‌های خنک می‌تواند مفید باشد.

- پس از توقف استفراغ، می‌توانیم کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ، آب سیب مصرف کنیم.

- با گذشت هشت ساعت از قطع شدن استفراغ، می‌توانیم مصرف غذاهای جامد را شروع کنیم.

- غذای جامد را با یک نوع غذای ساده و در اندازه خیلی کوچک در هر بار شروع کنیم مانند مرغ پخته، سیب زمینی، برنج، تخم مرغ آب پز

اسهال

در برخی از افراد اسهال می تواند یکی از علایم آنفلوآنزا یا کرونا باشد و معمولا با درمان های خانگی طی سه روز بهبود می یابد و نیاز به آنتی بیوتیک ندارد. در صورت داشتن اسهال از مصرف غذاهای چرب، سرخ شده، فست فود و سس خودداری کنیم. از مصرف مواد غذایی نفاخ خودداری کنیم. مواد غذایی مانند برنج، پوره سیب زمینی با نعناع و سیر، و موز مصرف کنیم. در طول روز برای جبران کم آبی بدن مایعات به ویژه آب مصرف کنیم. مصرف شیر در اسهال توصیه نمی شود.

یبوست

یبوست از علایم شایع آنفلوآنزا و کرونا نیست، اما درصورت مصرف ناکافی مایعات می‌تواند در مبتلایان به آنفلوآنزا ایجاد شود.

درمان‌های خانگی یبوست شامل مصرف سه تا پنج عدد خیسانده انجیر پیش از هر وعده غذایی، مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب جوش صبح ناشتا، روغن زیتون یک قاشق غذاخوری پس از هر وعده غذایی است.

باورهای نادرست در طب سنتی

بنابر اعلام وزارت بهداشت، ‌ باید توجه کرد که باورهایی مانند اینکه گیاهان دارویی بدون عارضه هستند، مصرف گیاهان دارویی همراه با داروهای شیمیایی مشکلی ایجاد نمی‌کند، طب سنتی به تنهایی می‌تواند همه بیماری‌ها را درمان کند، مصرف زیاد خوراکی های گرم مانند سیر و زنجبیل مانع ابتلا به عفونت ویروسی می‌شود و هرچه بیشتر مصرف شوند بهتر است، حجامت و زالودرمانی در همه افراد در پیشگیری و درمان بیماری مؤثر است، داروهای گیاهی و درمان‌های طب سنتی را می‌توان خودسرانه و بدون نظارت پزشک مصرف  کرد و دود دادن محیط در پیشگیری از آلودگی به ویروس برای همه مؤثر است و...  نادرست هستند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان