تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

بازار ارز در انتظار شوک تازه است؟

در حالی که بازار ارز وضعیت پرنوسانی را تجربه می‌کند و نوسان قیمت‌ها شرایط را در این بازار مستعد تغییرات ناگهانی کرده است، مصوبه اخیر بانک مرکزی در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها نیز شرایط تازه‌ای را پیش روی صرافان قرار داده است.

بازار ارز در انتظار شوک تازه است؟

رویداد۲۴ خبرآنلاین نوشت: تحریم‌های بانکی سبب شده است ایران از طریق بانک‌ها امکان ارتباط بین‌المللی نداشته باشد. از سوی دیگر اقداماتی که در راستای مدیریت بازار ارز صورت گرفته در برخی موارد حیات صرافی‌ها را نشانه رفته است.

آخرین گزارش ارائه شده در خصوص صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۷۱۷ صرافی، مجاز به فعالیت در بازار ارز هستند؛ بر این اساس در مقایسه با خرداد ماه سال گذشته ۲۵ صرافی دیگر به جمع صرافی‌های دارای مجوز پیوسته‌اند که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور دارد. از این میزان صرافی ۳۵۳ مورد در تهران مشغول به کار هستند که بیشتر آن‌ها در محدوده خیابان فردوسی فعالیت دارند. همچنین ۲۶ صرافی که تمامی آن‌ها در پایتخت فعالیت می‌کنند صرافی بانکی هستند و مابقی یعنی ۵۹۱ صرافی دیگر به شکل تضامنی تاسیس شده‌اند.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی در خرداد ماه سال ۱۴۰۰، حداقل مبلغ سرمایه به منظور تأسیس و فعالیت صرافی تضامنی و صـرافی وابسـته بـه مؤسسات اعتباری در استان تهران و شهر‌های بزرگ (اصفهان، اهـواز، تبریـز، شـیراز، کرج، مشهد، قم و ارومیه) مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال و در سـایر شـهر‌ها مبلـغ ۱۳۰ میلیارد تعیین شده است.

حالا بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند سرمایه در نظر گرفته شده می‌تواند تداوم حیات صرافی‌ها را زیر علامت سئوال بزرگی قرار دهد. در این راستا جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌ها در مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین گفت: هر تصمیمی که به تنش در بازار ارز منجر شود محکوم بوده و باید مورد تجدیدنظر واقع شود. از این رو نباید با مصوبه‌های دور از منطق زمینه حذف صرافی‌ها و حضور آزادانه دلالان در بازار ارز فراهم شود.


بیشتر بخوانید: قیمت ارز، دلار، یورو، طلا و سکه ۲۳ آبان ۱۴۰۱


وی با اشاره به مصوبه اخیر بانک مرکزی در خصوص افزایش سرمایه ریالی صرافی ها، گفت:متاسفانه برخی تصمیمات بدون پشتوانه و بدون آینده نگری همیشه بازار را از حالت آرام خارج کرده و به تلاطم قیمتی دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه اقدامات عجولانه و بدون آینده‌نگری همیشه به اقتصاد ما لطمه زده است، افزود: حتی اگر لازم است سرمایه صرافی‌ها نزد بانک مرکزی افزایش باید این اقدام باید در زمان مشخص دیگری که بازار از آشفتگی به دور است رخ دهد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که جامعه پذیرش شوک‌های جدید قیمتی در حوزه بازار ارز را ندارد.

نباید اجازه جولان دلالان در بازار ارز داده شود

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز، با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیازمند تصمیمات ثبات ساز است، گفت: در شرایطی که صرافی‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند چرا باید با دستورالعمل‌های غیرکارشناسی جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شود؟

سیدکاظم دلخوش با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور نیازمند تصمیمات ثبات ساز است، گفت: مصوباتی که به تنش قیمتی در بازار دامن بزنند باید شناسایی شده و جلوی اجرایی شدن آن‌ها گرفته شود.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مصوبه افزایش سرمایه صرافی‌ها از آن دست مصوبات متلاطم کننده وضعیت بازار است، افزود: در شرایطی که صرافی‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند چرا باید با دستورالعمل‌های غیرکارشناسی جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شود؟

دلخوش با بیان اینکه با حذف صرافی‌ها در نتیجه چنین دستورالعمل‌هایی قطعا حضور دلالان در بازار بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: با حذف صرافی‌ها باید منتظر تنش قیمت ارز و در نتیجه نابسامانی وضعیت بازار باشیم.
به گفته وی الزام صرافی‌ها به افزایش سرمایه می‌تواند سبب شود بخشی از صرافی‌های فعال از چرخه خارج شوند و در نتیجه ضریب نفوذ دلالان در بازار افزایش خواهد یافت.

قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص این مصوبه گفت: موضوع برای دو سال قبل است و بانک مرکزی در راستای تسهیل مجوز‌های کسب و کار برنامه‌ریزی کرده است و کار هیچ صرافی دچار مشکل نخواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت دلار
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
0
۲۵ملیاردتومان درماه چقددسودبانگی دارد که یک صرافی باید این مقدارپولش رادربانگ مرکزی بخواباند؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان