تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مقایسه قیمت لپتاب در ایران و استانبول، از کجا بخریم؟

با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی در ایران و نرخ بالای دلار در این کشور، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که خرید لپتاپ و یا کالا‌های الکترونیکی وابسته به نرخ ارز در کشور‌های همسایه از جمله ترکیه ارزان‌تر است.

مقایسه قیمت لپتاب در ایران و استانبول، از کجا بخریم؟

رویداد۲۴ سحر اکبرزاده: قیمت لپتاپ در ایران و استانبول چقدر با یکدیگر تفاوت دارد؟ آیا این فکر که خرید لپتاپ در ترکیه ارزان‌تر از ایران است، صحت دارد؟ در این مقاله می خواهیم به چنین پرسش‌هایی پاسخ دهیم. امروزه با بالاتر رفتن هزینه لپتاپ و افزایش تقاضا برای آن، بسیاری از افراد به فکر خرید آن از کشورهای همسایه از جمله ترکیه هستند. با این وجود ممکن است در این زمینه سوالاتی مطرح شود که آیا این کار ارزش دارد یا خیر.

قیمت لپتاپ در ایران

لپتاپ از جمله کالاهای الکترونیکی ضروری در دنیای امروزی است که مردم در هر کشوری به آن نیاز دارند. از سوی دیگر، این نوع کالاهای الکترونیکی در بازارهای کشورهایی همچون ایران و ترکیه ا کشورهای دیگر تامین می‌شوند و به همین خاطر، قیمت لپتاپ در ایران و استانبول بر مبنای قیمت جهانی و نیز برخی از هزینه‌های اداری محاسبه می‌گردد. به عنوان مثال، نرخ برابری ارز ریال یا لیر در برابر دلار یا یورو، هزینه‌های گمرکی و نیز هزینه حمل و نقل از مواردی هستند که در بخش قیمت لپتاپ در ایران و استانبول تاثیرگذار هستند.

در مورد قیمت لپتاپ در ایران باید گفت این موارد تابع عوامل مهمی مانند قیمت دلار آزاد، ارز نیمایی و ارز حاصل از صادرات و تعرفه گمرکی می‌باشد. از سوی دیگر با توجه به سیاست جدیدی که در پیش گرفته شده است، از جمله اعمال عوارض گمرکی براساس قیمت ارز نیمایی به جای 4200 تومان، خرید لپتاپ در ایران گران‌تر شده است. اگر بخواهیم یک بازه برای قیمت‌های لپتاپ در ایران بیان کنیم، می‌توان به رنج 5.5 میلیون تومان الی 110 میلیون تومان و بیشتر اشاره نمود. با این حال بیشترین نیاز کاربران به انواع لپتاپ، شامل مدل‌هایی در سطح متوسط با پردازنده‌هایی در حد core i5 می‌باشند که بیشتر از 20 میلیون تومان هزینه دارند.

مقایسه قیمت لپتاب در ایران و استانبول، از کجا بخریم؟

قیمت لپتاپ در استانبول

در بخش دوم قیمت لپتاپ در ایران و استانبول، با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی در ایران و نرخ بالای دلار در این کشور، بسیاری از افراد اعتقاد دارند که خرید لپتاپ و یا کالاهای الکترونیکی وابسته به نرخ ارز در کشورهای همسایه از جمله ترکیه ارزان تر است. در این خصوص باید گفت ترکیه یکی از کشورهایی است که در همسایگی شمال غرب ایران قرار دارد و به راحتی می‌توان به آن سفر کرد.

ابتدا لازم است مخاطبان به یاد داشته باشند که در طول یکسال گذشته، افت ارزش لیر در برابر دلار تا 50-60 درصد بوده است که به همین خاطر تعرفه لوازم الکترونیکی در این کشور را برای مردم آن افزایش داده است. با توجه به تحولات اخیر و بالارفتن قیمت‌ها با توجه به افت ارزش لیر، دیگر نمی‌توان همانند سابق به ترکیه به عنوان کشوری با هزینه کمتر نگاه کرد.

به گزارش رویداد24 از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که قیمت لپتاپ در ایران و استانبول شامل یکسری هزینه‌های جانبی و قوانینی است که در این زمینه باید به آن توجه نمایید. از این رو بهتر است پیش از اقدام به خرید، همه جنبه‌های کار از هزینه حمل و نقل گرفته تا اقامت، قوانین و تعرفه گمرکی اطلاع داشته باشید.


بیشتر بخوانید: در خرید لپ‌تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟


مقایسه قیمت لپتاب در ایران و استانبول، از کجا بخریم؟

مقایسه قیمت لپتاپ در ایران و استانبول

اگر بخواهیم اقدام به مقایسه قیمت لپتاپ در ایران و استانبول نماییم، بایستی برای بررسی دقیق‌تر چند فاکتور را درنظر بگیریم. از جمله قیمت کالاها، تعرفه گمرکی، هزینه‌های سفر و غیره. در این خصوص می‌توان گفت:

  • مقایسه قیمت لپتاپ در ایران و استانبول: برای بررسی دقیق‌تر، بهتر است دو مدل مشابه را در این دو کشور مقایسه کنیم. برای این کار ما مدل ASUS N7400PC-KM058 14 inch را در این دو کشور درنظر می‌گیریم. قیمت لپتاپ در ایران و استانبول به ترتیب به 41.5 میلیون تومان در ایران و 25490 لیر معادل 46.9 میلیون تومان (با نرخ لیر 1840 تومان) در استانبول می‌باشد. با توجه به این مورد می‌توان گفت هزینه خرید لپتاپ در استانبول بیشتر از ایران است.
  • هزینه سفر به ترکیه: در کمترین حالت، شما می‌توانید با گرفتن بلیط قطار وارد این کشور شوید که هزینه معقولی دارد. این هزینه در حدود 762 هزار تومان برای بزرگسالان می‌باشد.
  • قوانین گمرک و تعرفه: علاوه بر پرداخت قیمت لپتاپ در ایران و استانبول، ورود هر وسیله به کشور، به طور معمول ملزم به پرداخت تعرفه گمرکی آن می‌شود. لپتاپ از جمله کالاهایی است که می‌تواند در صورت استفاده شخصی امکان مشمول شدن جزو کالاهای مسافری مجاز را داشته باشد. همچنین بنا به نظر کارشناس مربوطه، ممکن است نسبت به کالاهای لپتاپی که به صورت بسته بندی‌ شده وارد می‌شوند، تعرفه تعلق گیرد.

با توجه به 3 فاکتور مهمی که در قسمت قبل بیان کردیم و نیز قیمت لپتاپ در ایران و استانبول، می‌توان گفت خرید از فروشگاه‌ها اینترنتی و یا مغازه‌ها در این کشور همانند ایران بوده و با توجه به هزینه‌های سفر و مشکلات احتمالی در گمرک، این هزینه می‌تواند بیشتر شود.

مقایسه قیمت لپتاب در ایران و استانبول، از کجا بخریم؟

لپتاپ را از کدام کشور بخریم؟

با بررسی قیمت لپتاپ در ایران و استانبول متوجه شدیم که هزینه این کار همانند ایران و یا کمی بیشتر از آن است. با این حال ممکن است عده‌ای به واسطه برخی مزایای آن از جمله امکان سفر به این کشور بدون ویزا، کارمزد پایین در خرید، ضمانت کالاها و بروز بودن آن، خرید لپتاپ از ترکیه را کار بهتری بدانند. از سوی دیگر کاربران باید به این نکته توجه کنند که حتی در صورت خرید از یک کشور خارجی، گارانتی لوازم تهیه شده در ایران اعتباری ندارند و ممکن است این موضوع برای برخی از افراد علاوه بر قیمت لپتاپ در ایران و استانبول مشکل ساز باشد.

مقایسه قیمت لپتاب در ایران و استانبول، از کجا بخریم؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت لپ تاپ
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Sajad
|
Turkey
|
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
0
0
لپ تاپ در ایران بگیرم ارزون تر است یا در استامبول
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان