تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

هزینه ریجستر کردن گوشی‌های مسافرتی چقدر است؟

شاید شما هم کلمه ریجستر را از زبان کسانی که از کشور‌های خارجی به ایران می‌آیند شنیده باشید. گاهی هم ممکن است خودتان یک گوشی همراه از کشور‌های دیگر خریداری نمایید و بخواهید آن را در داخل ایران استفاده کنید. همیشه قبل از خرید به این فکر می‌کنید که هزینه ریجستری آن چقدر است؟

هزینه ریجستر کردن گوشی‌های مسافرتی

رویداد۲۴  سحر اکبرزاده: شاید شما هم کلمه ریجستر را از زبان کسانی که از کشورهای خارجی به ایران می‌آیند شنیده باشید. گاهی هم ممکن است خودتان یک گوشی همراه از کشورهای دیگر خریداری نمایید و بخواهید آن را در داخل ایران استفاده کنید. همیشه قبل از خرید به این فکر می‌کنید که هزینه ریجستری آن چقدر است؟ آیا از همان زمان ورود به ایران گوشی نیاز به ریجستری دارد؟ حالا وقتی موبایل را وارد ایران کردیم به کجا مراجعه کنیم و چه کاری انجام دهیم؟  این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله به طور کامل به آن می‌پردازیم.

ریجستر کردن یعنی چه؟

به طورکلی طرح ریجستری گوشی همراه از سال 96 توسط دولت به راه افتاد و پس از 4 سال نتایج مطلوبی از آن دریافت کرده‌ایم. طریقه این طرح این گونه است که هر تلفن همراهی که توسط کاربران در داخل این مرز سیم کارت نصب شود نیاز به ثبت دارد. ثبت مربوطه در سامانه همتا انجام می‌گردد، سری دوم آن برای ساعت‌های هوشمند با قابلیت نصب سیم کارت، تبلت‌ها و... هم در حال راه‌اندازی است. ریجستری امکان سرقت و دزدی را به صفر رسانده است. هنگام ثبت در سامانه همتا گوشی به نام شخصی آن فرد ثبت و با سیم کارت وی قابل استفاده خواهد بود.

هزینه ریجستری چقدر است؟

هم اکنون هزینه ریجستری برابر با 16% قیمت اصلی تلفن همراه است. نه درصد آن مالیات، چهار درصد گمرک، دو درصد حق بازرگانی و یک درصد هم هلال احمر دریافت می‌کند. مثلا اگر قیمت اصلی تلفن 10 میلیون باشد 16% آن را به عنوان هزینه ریجستری پرداخت می‌نماییم. بنابراین بسته به قیمت تلفنی که وارد کرده‌اید هزینه گمرکی آن هم متفاوت خواهد بود. باید توجه داشته باشید که این درصد متغییر است. پس از پرداخت این مبالغ و مالیات شما قادر به ریجستر موبایل‌تان هستید و رسید آن را نیز دریافت می‌کنید.

به گزارش رویداد24 تا قبل از اردیبهشت امسال هزینه‌ای معادل 3 هزار تومان در گمرک به عنوان طرح ریجستری تلفن همراه دریافت می‌شد. توجه نمایید که از این تاریخ به بعد برای ریجستری در واقع عملاً پولی دریافت نمی‌شود. اما حق گمرکی برای اینکه گوشی همراه به صورت قانونی وارد کشور می‌گردد و این هزینه سبب افزایش قیمت خود تلفن همراه شده است باید پرداخت نماییم. حقیقتاً در گذشته که هزینه‌ای تحت عنوان هزینه گمرک وجود نداشت اکثر گوشی‌های وارد شده به صورت قاچاق بود. هزینه ریجستری هم اکنون برای تلفن همراه زیر 600 دلار چیزی معادل 17% قیمت گوشی و بالای 600 دلار حدوداً 5/22% قیمت گوشی قابل محاسبه است.

هزینه ریجستری در فرودگاه

در قسمت قبلی درباره هزینه ریجستری موبایل مسافرتی با پاسپورت صحبت کردیم. هم اکنون می‌خواهیم هزینه ریجستری در فرودگاه را بررسی کنیم. هزینه گمرک در فرودگاه تفاوتی با پاسپورت ندارد و به وسیله نوع و قیمت اصلی گوشی محاسبه می‌شود. نکته قابل توجه این است که این هزینه با نرخ دلار روز محاسبه و دریافت می‌شود. همچنین فرقی ندارد که گوشی همراه اکبند و یا کارکرده و استفاده شده باشد به هر حال تنها به میزان حافظه و نوع آن بستگی دارد.

هزینه ریجستر کردن گوشی‌های مسافرتی

مهلت انجام ریجستری موبایل

زمانی که شما تلفن همراهی را وارد کشور ایران کردید تا یک ماه مشکل خاصی نخواهد داشت و با نصب سیم کارت فعال می‌شود. پس از گذشت 30 روز گوشی غیر فعال خواهد شد و نیاز به ثبت در سامانه همتا دارد. همان طور که ذکر کردیم شانزده درصد قیمت موبایل را به گمرک جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کنیم.

چگونه ریجستری گوشی خود را انجام دهیم؟

همان گونه که گفتیم شما بعد از وارد کردن گوشی موبایل به داخل ایران باید آن را در سامانه همتا به ثبت برسانید. پس از ثبت شما قادر به استفاده از آن هستید. حال شما را با چند روش ثبت در سامانه همتا آشنا می‌کنیم.

  • ریجستری تلفن همراه به وسیله اپلیکیشن سامانه همتا: شما توسط انواع گوشی‌های اندروید و آن‌هایی که دارای سیستم عامل iOS هستند می‌توانید از اپلیکیشن همتا استفاده نمایید. اول گزینه فعال سازی را انتخاب کنید، سپس شماره تلفن، IMEI و کد برای فعال‌سازی را وارد کنید. بعد از انجام شدن این مراحل با موفقیت تلفن همراه شما ثبت و فعال خواهد شد.

هزینه ریجستر کردن گوشی‌های مسافرتی

  • ریجستری کردن گوشی توسط USSD: دومین راه فعال سازی تلفن همراه و راحت‌ترین راه برای ریجستری کردن با USSD است. شما می‌توانید با شماره‌ گیری #7777* وارد این سامانه شوید و عدد 2 را وارد و انتخاب نمایید تا فعال‌سازی انجام شود. سپس شماره 15 رقمی روی جعبه مخصوص گوشی را به عنوان IMEI وارد کنید. حال شماره تلفن خود را شماره گیری کرده و کد ریجستری را نیز وارد نمایید تا پیام فعال سازی برای شما ارسال گردد.

هزینه ریجستر کردن گوشی‌های مسافرتی

  • ریجستری توسط وب سایت سامانه همتا: برای فعال سازی تلفن همراه علاوه بر راه‌های پیشنهادی بالا وب سایت سامانه همتا نیز در دسترس شما قرار داده شده است. وب سایت سامانه همتا تا حدودی شبیه به سامانه همتا عمل می‌کند. وارد وب سایت شوید درخواست خود را ثبت کنید و مراحل را پیش ببرید تا فعال‌سازی انجام شود.

هزینه ریجستر کردن گوشی‌های مسافرتی

تلفن بدون ریجستری خریداری کنیم؟

اگر شما بخواهید گوشی بدون ریجستر خریداری نمایید باز هم با مشکلاتی روبه رو می‌شوید. مثلا ممکن است بعد از چندی استفاده لازم به کد ریجستری داشته باشید و عدم دسترسی به آن سبب غیر فعال شدن سیم کارت خواهد شد. نهایتاً موبایل را می‌توانید بدون نصب سیم کارت استفاده کنید. همچنین اگر تلفن بدون ریجستر تهیه نمایید و بعد از آن نیاز به ریجستر داشته باشد دشوار خواهد شد. داشتن پاسپورت یا گذرنامه الزامی و صرف هزینه چندین برابر را به همراه دارد. حتی گاهی اوقات هزینه متحمل شده با قیمت اولیه گوشی برابر می‌شود.

کلام پایانی و جمع بندی

به عنوان جمع بندی مطالب می‌توانیم عرض نماییم که بعد از مطالعه مقاله بالا اکنون به جواب سوالاتی که در ابتدای بحث مطرح کردیم، رسیده باشید. ریجستری برای کسانی که از کشورهای خارجی تلفن همراه یا هر وسیله هوشمند دیگر را با قابلیت نصب سیم کارت وارد می‌کنند الزامی است. از بعد ورود به مدت 30 روز تلفن همراه شما فعال است. پس از آن شما باید در سامانه همتا آن را ثبت نمایید تا فعال‌سازی گردد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رجیستری گوشی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
0
0
دزدی و پول زور در روز روشن!
نظرات شما
پیشخوان