تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۲۸ آبان ۱۴۰۱

۷ راه افزایش نشاط در زندگی

همه ما درباره نشاط و شادابی شنیده‌ایم و با شنیدن آن به تنها چیزی که فکر می‌کنیم شادی و لذت است. اما نشاط به چه معناست؟ به‌راستی نشاط همان معنای شادمانی را دارد؟

روانشناسی

رویداد۲۴ دنیای پر از استرس و ناراحتی این روز‌ها در ایران و در تمام دنیا سبب شده است نتوانیم آن‌گونه‌که باید از ته و ژرفای درون خود شاد باشیم و زندگی پرنشاط و شادابی را تجربه کنیم. تاکنون به این اندیشیده‌اید که میان شادی و شادابی تفاوتی وجود دارد؟ آیا شادی همان نشاط و شادابیست؟ اگر این‌گونه‌که بود چرا باید واژگان متفاوتی برای آن داشته باشیم؟

باید بدانید اگرچه شادابی چیزی شبیه به شادی و وام‌گرفته‌شده از آن است، اما در معنی واژگانی هم شادابی ورای شادیست.

به گزارش جامعه ۲۴، در واژه‌نامه نشاط و شادابی را در کنار واژگان و معانی‌ مانند زنده‌دلی و چابکی آورده‌اند. زنده‌دل یعنی یعنی کسی که از درون دلی شاد و سرزنده دارد. درواقع کسی که دل خوش دارد چیزی که حتی در ضرب‌المثل‌هایمان به‌دنبال آن هستیم چراکه هرچه داشته باشیم، اما دل خوش نداشته باشیم برایمان هیچ ارزش و خوشی به همراه نخواهد داشت.

در این مطلب می‌خواهیم شما را با راه‌کار‌هایی آشنا کنیم تا شاید بتوانید کمی شادابی و نشاط را به زندگی خود بیفزایید. با ما همراه باشید.

امید و شادابی

اگر بخواهیم از نشاط و شادابی تعریفی ارائه کنیم شاید بتوانیم آن را هم‌معنی و مترادف سرزنده‌بودن دانست و کسی که سرزنده است سرشار از امید است. امید را معمولا داشتن حس خوب به آینده معنا می‌کنیم، اما در این‌جا منظور ما تنها همین نیست بلکه منظور از امید چیزی کلی‌تر از آینده است به این معنی که فرد انگیزه دارد زندگی کند و در آن به اهداف خود برسد. چنین کسی مدام هم برای خود اهداف تازه تعیین می‌کند و در آن راستا کوشش می‌کند.

شاید بتوان امید را داشتن انگیزه برای ادامه زندگی حتی پس از شکست عنوان کرد و دانست.
با این توضیح شاید بتوان گفت اگر کسی امید داشته باشد می‌تواند شادابی و نشاط را هم به زندگی خود راه دهد درواقع امید و شادابی دو لازم و ملزوم هم هستند و مانند دو یار در کنار هم قرار دارند.

برهمین اساس و در ادامه راه‌کار‌هایی را معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن‌ها بتوانید باامید و نشاط بیش‌تر اهداف خود را در زندگی دنبال کنید.

دوری از اخبار بد

اخبار تمام زندگی ما را فراگرفته است و در میان آن‌ها شمار اخبار بدی که می‌شنویم بسیار زیاد است پس تا جای ممکن تلاش کنید خود را از اخبار بد دور نگه دارید و سمت آن‌ها نروید. در جریان اخبار روز بودن، خوب است، اما اگر قرار باشد روزی چند ساعت وقت صرف دنبال کردن اخبار به ویژه اخبار منفی کنید، به زودی احساس ناامیدی در شما تشدید خواهد شد.

در این روز‌هایی که شبکه‌های اجتماعی نقش خبررسانی را دارند، برای پیگیری اخبار در آن‌ها، برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید یعنی نباید به این شکل باشد که هرگاه اراده کردید وارد آن‌ها شوید با خود قرار بگذارید برای نمونه یک ساعت در روز و فلان تا فلان ساعت را به اخبار و گشت‌وگذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بگذرانید.

برخورد خوب و دلپذیر با دیگران

تلاش کنید به هنگام برخورد با دیگران رفتاری دوستانه و باادبانه داشته باشید. شاید با خود بگویید چرا باید این‌گونه باشید، اما این موضوع یک دلیل بسیار مهم دارد و آن این است که پس از مدتی مردم شما را با این شیوه از رفتار می‌شناسند و به یاد می‌آورند و تلاش می‌کنند مانند شما و در واکنش و رفتار با شما خوب و مودب باشند.

کسانی‌که شما را با شیوه خوب و افکار و برخورد مثبت به یاد می‌آورند نسبت به شما همین رفتار را ارائه می‌دهند و شما با این رفتار‌ها به ادامه رفتار مثبت و انگیزه بیش‌تر برای زندگی تشویق می‌شوید.


بیشتر بخوانید: چرا ایرانیان به اختلالات روانی خود بی‌توجهند؟


نیکوکار باشید

یکی از کار‌هایی که سبب می‌شود احساس امید و شادی و نشاط در زندگی داشته باشیم انجام کار‌های نیک و خیر است. هنگامی‌که به دیگران و نیازمندان کمک می‌کنیم حالمان خوب می‌شود و برای زندگی انگیزه پیدا می‌کنیم. این کمک هم حتما نباید مالی باشید؛ ما می‌توانیم با گذاشتن وقت و انرژی به دیگران کمک کنیم و این شاید از پول هم در برخی موارد والاتر باشد.

خنده و شادی را جدی بگیرید

اگرچه شادی برابر با شادابی و نشاط نیست، اما شاد بودن و خندیدن می‌تواند شادابی را در زندگی افزایش و آن را تقویت کند.

به گزارش جامعه ۲۴، ما باید بتوانیم خود را شاد کنیم و از کوچک‌ترین دلایل برای این شادی استفاده کنیم. ما باید دلیل شادی خود باشیم و چشم‌به‌راه این نباشیم که دیگران ما را شاد کنند بل‌که باید دلیل شادی‌های خود را پیدا کنیم.

از شکست نترسید

همه در زندگی و در رسیدن به اهداف خود دچار شکست می‌شوند و این اصلا غیرعادی نیست. رسیدن به اهدافی که در زندگی برای خود درنظر می‌گیریم همیشه هم آسان نیست و برای دست‌یابی به آن‌ها معمولا به تلاش و کوشش زیاد و عبور از راه‌های پر پیچ‌وخم داریم پس از شکست نهراسید.

اهداف خودتان را درست تعیین و پیش از شروع، برنامه‌ریزی کنید، اما در عین حال از ترس شکست، متوقف نشوید. ادامه دادن تلاش به صورتی پیوسته، می‌تواند آرام آرام راه برون رفت از شرایط دشوار و دستیابی به هدف را برای شما مشخص کند.

برای خود وقت بگذارید

خودتان را تحویل بگیرید و زمانی از روز را تنها و تنها برای خودتان اختصاص دهید و اجازه ندهید هیچ‌چیز مانع این کار شود. برای خود لیوان خوبی درنظر بگیرید چیزی که دوستش دارید و از نوشیدن چای یا قهوه در آن لذت می‌برید و دست‌کم ده دقیقه در روز را خلوت کنید. این کار برای شما هزینه‌ای دربرندارد، اما می‌تواند انرژی خوبی به شما دهد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان