تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۰۲ آذر ۱۴۰۱

۶ سیگنال جدید برای بازار سرمایه

بورس تهران روز گذشته نوسانی اندک داشت و ۰.۰۷ درصد کاهش یافت. امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند، بورس روند متعادلی خواهد داشت.

دلیل ریزش بورس

رویداد۲۴ شاخص کل بورس تهران در معاملات نخستین روز آذرماه، نشانی از جهش‌ها و حرکات تند و تیز خود در سه هفته ابتدایی آبان نداشت. شاخص یاد شده تنها با 943 واحد افت در سطح یک میلیون و 407 هزار و 654 به کار خود پایان داد.

شاخص هم‌وزن بازار اما کمی بهتر از نماگر اصلی عمل کرد و با رشد 0.25 درصدی، گامی هزار و 14 واحدی در جهت رشد برداشت. این شاخص در پایان ساعات معاملاتی در محدوده 405 هزار و 485 واحد بسته شد. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه از رسیدن به مرز 3 هزار میلیارد بازماند و تنها 2 هزار و 864 میلیارد تومان بود.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که تالار شیشه‌ای، روند متعادلی را تجربه می‌کند.

وزیر نفت اعلام کرد رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی پس از سال 1397 به بیشترین مقدار خود رسیده است.

در صورت عدم دخالت منفی دولت با سیاست‌گذاری اشتباه، افزایش تولید و صادرات نفت خام و محصولات پتروشیمی مسلما با افزایش سودآوری همراه خواهد شد.


بیشتربخوانید: خروج نقدینگی از بازار سرمایه همچنان ادامه دارد؟


قیمت 207 در بورس کالا

فروش خودرو در بورس جایگزین قرعه‌کشی می‌شود. دیروز خودرو پژو 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار تومان کشف شد که با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی قیمت تمام‌شده این خودرو در بورس به 391 میلیون تومان رسید.

افزایش عرضه خودرو در بورس کالا باعث شفافیت معاملات و همچنین افزایش سودآوری تولیدکننده خواهد شد. در همین راستا گردش نقدینگی بورس افزایش پیدا می‌کند؛ هنچنین رانت موجود در صنعت خودرو تا حد زیادی ضربه خواهددید.

ابقای عشقی در مسند ریاست

دو روز گذشته بورس تهران سهامدارانش را به واسطه تغییرات پست ریاست سازمان بورس با ابهام مواجه کرده بود. کاهش حجم و ارزش معاملات نیز ناشی از همین موضوع است. بدون شک مشخص شدن وضعیت صندلی ریاست سازمان بورس و اوراق کیفیت بیشتری به جریان دادوستدهای بورس خواهد داد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت آماده اجرای سریع قانون مالیات بر عایدی سرمایه است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به پرداخت مالیات توسط سوداگران و دلالان بازار‌های مختلف مربوط می‌شود، در صورت اجرایی شدن اقبال عمومی به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش خواهد یافت.

نفت به مدار صعودی بازگشت. قیمت نفت پس از تکذیب افزایش عرضه از جانب اوپک پلاس، در اوایل معاملات روز سه‌شنبه بازار آسیا افزایش یافت.

افزایش قیمت نفت برای بورس کامودیتی‌محور ایران، مطلوب سهامداران است. همچنین قیمت نفت به طور مستقیم بر برخی صنایع مانند سهام گروه پالایشی‌ها تاثیر دارد.

وزیر اقتصاد در روز جاری صحبت از اختصاص 3 میلیارد دلار ارز برای واردات مواد اولیه دارو و برخی داروها به میان آورد. 

اختصاص 3  میلیارد دلار ارز به واردات مواد اولیه دارو باعث افزایش تولید و فروش برخی شرکت‌های این گروه خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان