تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۳ دی ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حجاب اجباری چگونه به اختلاف شهروندان با حکومت تبدیل شد؟

قانون حجاب اجباری از ماه نخست انقلاب به کشکمش میان حکومت و معترضان تبدیل شده و هر بار معترضان اعتراض کردند، طرفداران نظام نیز در برابر آن‌ها راهپیمایی راه انداختند. اما این موضوع چگونه به عرف تبدیل شد و چه مبارزه‌هایی برای لغو آن انجام شده است.

قانون حجاب اجباری در ایران

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ مصادف با ۸ مارچ ۱۹۷۹ که زمزمه‌های آغاز حجاب اجباری در ایران مطرح شده بود. در آن دوره زنان اعتراض خود را به این موضوع نشان دادند. در این تصویر «شیده رحمانی» بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که با نام هنری «ملیحه نیجکومند» فعالیت می‌کرد، به یک روحانی اعتراض می‌کند.

مبارزه زنان ایرانی برای حقوق شهروندی، از سال‌های پایانی دوره ناصرالدین شاه نظم و سامان گرفت و در انقلاب مشروطه به اوج خود رسید. ورود ارزش‌های عصر روشنگری به ایران چالشی بود در مقابل تمام سنت‌هایی که به زعم فعالان حقوق زنان علیه آنها بود.

در انقلاب مشروطه شاهد نخستین فعالیت منسجم سیاسی زنان هستیم. «جان فوران» جامعه‌شناس انگلیسی فعالیت آن‌ها را این گونه شرح می‌دهد: «زنان در طیف کاملا گسترده و چشمگیری فعالیت می‌کردند و بر خلاف مردان تقریبا همگی در اردوی انقلاب بودند. حضورشان در اغلب رویداد‌های کلیدی از جمله بسط‌نشینی ۱۲۸۵ تهران، تظاهرات تبریز و مقاومت آذر و دی ۱۲۹۰ ثبت شده است. محروم کردنشان از حق رای نیز آن‌ها را از مشارکت سیاسی و سایر اشکال فعالیت مثل تاسیس مدرسه و روزنامه باز نداشت. زنان ده‌ها انجمن برای خود را برپا کردند و به کنش سیاسی ادامه دادند.»


بیشتر بخوانید:

انقلاب مشروطه و تاریخ ۱۰۰ ساله مبارزه برای آزادی در ایران

دختران ایران در چه شرایطی حق تحصیل را به دست آوردند؟

 مدارس سپاه دانش در ایران در دهه ۴۰


مبارزات زنان در سال‌های پس از انقلاب مشروطه ادامه پیدا کرد و دستاورد‌هایی مانند حق انتخاب پوشش، حق تحصیل و نهایتا حق ورود به سیاست را برای جنبش زنان به بار آورد. محمدرضاشاه پهلوی خود به برابری زنان و مردان اعتقادی نداشت و آنان را مناسب فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نمی‌دانست، چنانکه در یک مصاحبه مشهور وقتی گزارشگر از او می‌پرسد آیا زنان برای اداره حکومت مناسب هستند، پاسخش منفی است و بعد در مقابل این سوال قرار می‌گیرد که «اگر منفی است، چرا فرح را ولیعهد کرده‌اید!»

با این حال محمدرضا شاه در اغلب موارد متاثر فشار‌های بین‌المللی بود که خواستار دادن حقوق زنان به آن‌ها بودند. علاوه بر این، نخست‌وزیر‌های تحصیلکرده در اروپا و تکنوکرات‌های مدرن که به ساختار حکومت پهلوی راه پیدا کرده بودند در احقاق حقوق زنان نقش موثری بازی کردند.

حکومت پهلوی در سال ۱۳۴۲ به زنان حق رای داد و در سال ۱۳۴۶ قانون حمایت از خانواده تصویب شد که انواعی از آزادی‌های اجتماعی و حقوق شهروندی را برای زنان قانونی می‌کرد که هیچگاه در تاریخ ایران وجود نداشت. طبیعی بود که این اقدامات نمی‌توانست مورد پذیرش طیف سنتی قرار بگیرد و بسیاری از آن‌ها در سال ۱۳۴۲ به حق رای زنان اعتراض کردند، اما نهایتا این حقوق حداقلی با تمام کاستی‌ها تا دوران انقلاب پابرجا بودند.

زنان پس از پیروزی انقلاب

در اسفند ماه سال ۱۳۵۷، زمانی که حدود دو هفته از پیروزی انقلاب گذشته بود رییس دفتر امام خمینی اعلام کرد: «قانون حمایت از خانواده به دلیل این‌که خلاف اسلام است، ملغی اعلام می‌شود.»

این مساله با دستور دولت انقلابی مبنی بر لزوم رعایت حجاب در ادارات و اماکن عمومی همراه شد و به موجی از اعتراضات دامن زد. مصاحبه شهاب الدین اشراقی داماد آیت‌الله خمینی در گسترش اعتراضات نقش برجسته‌ای داشت: «آن چه خواست امام است این است خلاصه باید حجاب اسلامی رواج پیدا کند و مملکت، مملکت اسلامی است و ما جمهوری اسلامی را داریم پایه‌گذاری می‌کنیم. باید قوانین اسلامی موبه‌مو به قدر امکان اجرا بشود. البته در سطح مقداری از خانه‌ها، ادارات حتی دانشگاه، مدارس، دبیرستان‌ها بایستی توجیه بشود که خانم‌ها رعایت حجاب اسلامی را بکنند و معنای حجاب اسلامی هم چادر نیست. چادر یکی از مصارفش این است که البته بهتر خانم‌ها را می‌پوشاند.»

تظاهرات هفده اسفند بارزترین نمود اعتراضات گسترده علیه این تصمیم بود. بیش از پانزده هزار نفر از معترضین در دانشگاه تهران علیه مقررات جدید تظاهرات کردند. برخی زنان معترض شعار می‌دادند: «حجاب ما صداقت و پاکی»، «زن آزاده حجاب فطری دارد»، «می‌جنگیم علیه حجاب اجباری» و ...

در برابر، گروه‌هایی نیز در حمایت از حجاب راهپیمایی کردند. روزنامه کیهان در بخشی از گزارش مفصل خود درباره تظاهرات زنان می‌نویسد: «۱۵هزار زن که در دانشکده فنی دانشگاه تهران جلسه سخنرانی داشتند به دنبال یک رأی‌گیری تصمیم گرفتند دست به راهپیمایی بزنند. آن‌ها در حالی که گروهی از مردان همراهشان بودند به طرف نخست وزیری حرکت کردند. زن‌ها شعار می‌دادند: ما با استبداد مخالفیم و چادر اجباری نمی‌خواهیم. پیش از ظهر امروز خبرنگار کیهان از دانشگاه تهران گزارش داد که یک گروه از مردان تندرو با شعار «مرگ بر ارثیه رضا کچل» وارد دانشگاه تهران شدند و به نفع چادر و حجاب دست به تظاهرات زدند.»

در واقع بنابر آنچه می‌توان از اسناد تاریخی و گزارش روزنامه‌ها فهمید، گروه‌های موافق با اجباری شدن حجاب، حق انتخاب پوشش را «ارثیه رضا شاه پهلوی» می‌دانستند و با این روش به نوعی تظاهرات‌کنندگان هفدهم اسفند را نیز، در فضای انقلابی، به پیروی از رژیم پیشین متهم می‌کردند.


بیشتر بخوانید:

تظاهرات زنان ایرانی علیه حجاب اجباری

نخستین اعتراض علیه حجاب اجباری در ایران


ملیحه نیجکومند

به گزارش رویداد۲۴ واکنش انقلابیون به معترضان علیه پوشش اجباری و انتساب آن‌ها به رضا خان در حالی بود که رضاشاه پهلوی خود نخستین مروج پوشش اجباری در تاریخ معاصر ایران است. معترضان نسبت به اصل تحمیل اجباری پوشش به شهروندان اعتراض داشتند؛ عملی که نخستین بار توسط رضاشاه انجام شد. به‌علاوه اینکه شخص رضاشاه قلبا به پوشش سنتی متمایل بود.

اشرف پهلوی در خاطراتش می‌گوید که پدرش از دیدن لباس بدون آستین بر تن دخترانش متغیر می‌شده و اسدالله علم در خاطراتش می‌نویسد: «رضاشاه مرگ را بر اینکه چشم غریبه به زن‌هایش بیفتد ترجیح می‌داده، اما چاره‌ای نداشته، چون در غیر این صورت ایرانی‌ها وحشی و عقب‌مانده به حساب می‌آمدند.» در واقع رضاشاه به دنبال یکدست‌سازی جامعه بود و این یکدست‌سازی با تقلید از تجدد آمرانه در افغانستان و ترکیه انجام شد.

تظاهرات علیه حجاب اجباری تا روز ۲۱ اسفند ادامه داشت. به دلیل پیش رو بودن رفراندوم، حاکمیت موقتا از موضع خود عقب‌نشینی کرد؛ اما کمتر از یک سال پس از رفراندوم حجاب اجباری رسما بدل به قانون شد. عده‌ای از زنان معترض اعلام کردند در اعتراض به اجباری شدن حجاب سیاه‌پوش خواهند شد.

کمیته مرکزی انقلاب اسلامی این زنان را به شیوه سابق «هواداران بختیار» و طاغوتی معرفی کرد و از هواداران خود درخواست کرد با آن‌ها مقابله کنند. در ابتدای کار تعدادی از کار اخراج شدند. (فقط در یکی از موارد محمد ری‌شهری حاکم وقت شرع، به تنهایی ۱۳۰ زن را به جرم پوشیدن لباس سیاه از ارتش اخراج کرد)

در سال‌های بعد حجاب کاملا اجباری شد؛ شهروندان باید حجاب را حتی بیش از حد معین شرعی رعایت می‌کردند. قسمتی از بخشنامه حسین نمازی وزیر اقتصاد و دارایی خطاب به کارکنان این وزارتخانه در سال ۱۳۶۴ چنین است: «مرد‌ها لباس مناسب بپوشند و دکمه‌هایشان را باز نگذارند. خانم‌ها موظف به پوشیدن مانتوی بلند (روپوش) با آستین‌های بلند که تا مچ دست را به‌خوبی بپوشاند و تا زیر زانوان را دربرگیرد. استفاده از روسری که به‌خوبی در زیر گلو گره خورده و مو‌های سر را کاملا بپوشاند. پوشش پا به‌وسیله‌ی جوراب‌های ساده و ضخیم و یا شلوار. لباس یاد‌شده باید در رنگ‌های ساده باشد.»

بازهم اعتراضات ادامه یافت. هربار معترضین به حجاب اجباری اعتراضی کردند، طرفداران حجاب نیز در برابر آن‌ها راهپیمایی راه انداختند و به مقابله با معترضان روی آوردند. در سال‌های ۱۳۶۳ و ۱۳۶۴ اعتراض به حجاب به خشونت هم کشیده شد که در برخی مواقع خشونت‌هایی همچون «فرو کردن پونز به پیشانی زنان» توسط افراد خودسر انجام می‌شد. خشونت‌ها به قدری بود که حجت‌الاسلام ناطق نوری وزیر وقت کشور در سخنانی خشونت انقلابیون علیه زنان را محکوم کرد و چنین گفت: «آیا شما انقلابی هستید؟ قطعا حزب‌الله مشت به چشم بی‌حجاب نمی‌زند. تیغ نمی‌کشد و نسبت زنا به کسی نمی‌دهد.»

انقلابیون به گونه‌ای به زنان و معترضان حمله می‌کردند که شهروندان را مرعوب و وحشت‌زده کنند. جعفرشیرعلی‌نیا درباره این موضوع می‌نویسد: «حضور موتورسواران در تظاهرات‌ها چهره وحشتناکی به اعتراض‌ها علیه بی‌حجابی می‌داد و زن‌ها و بچه‌ها را وحشت‌زده می‌کرد؛ وحشتی که با شکستن شیشه‌های مغازه‌ها چندبرابر می‌شد.»

هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه با حمله به بدحجاب‌ها، اعمال وحشیانه افراد و کمیته‌ها را «کار بیگانگان» برای بدنام کردن انقلاب اعلام کرد و در عین حال خطاب به دولت گفت: «اگر منتسبین حکومت وظیفه‌شان را به‌خوبی انجام ندهند، مردم خودشان وارد صحنه می‌شوند و هر وقت لازم شد از مردم می‌خواهند که بیایند.»

زمانی که در سال ۱۳۶۴ خشونت عجیب حزب‌الهی‌ها دوباره در خیابان‌ها بالاگرفت، آیت الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت نیز موضعی مشابه گرفت و گفت: «بعضى اتفاقات که افتاده از جمله وارد یک مطب شدن یا مثلا داخل یک کافه که چاى می‌‏خورده‌‏اند رفتن، کار حزب‌اللهی‌‏ها نبوده و کار گروه‌هاى نفوذى است... احساسات مردم را در مقابل بدحجابى و گرایش به فساد و فحشا و منکرات قبول می‌کنیم و مردم را محق می‌دانیم، اما آن احساسات و تندروى‌‏ها را قبول نمى‌‏کنیم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۷
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
13
73
آن یکی با باتوم چادر برانداخت این یکی هم با باتوم چادر بسر کرد ...
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
کسی با بانوم چادر کسی سر نکردند در کل تهران دو ون گشت ارشاد هست اینها برای سلامتی جامعه اند اگر فردی با تجربه از آلوده شدن فرزند شما به میکروب ایدز جلوگیری کند مستحق تهمت است شاید شما بگوید اختیار بچه ام دارم دلم می خواد عواقب آن که سلامت جامعه را به خطر بیاندازد چی ؟ ما در یک کشتی هستیم کسی نمی تواند بگوید من دلم می خواد جای خودم را سوراخ کنم. امیدوارم بازخورد مطلب را ببینم شاید من اشتباه می کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
شما قانون رو باتوم میبینی؟
در هر کشوری احترام به قانون واجبه در کشور ما چادر یا مانتو مهم نیست اما رعایت حجاب قانونه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
سلامتی جامعه فقط در گرو رعایت حجابه؟؟؟؟
از علم جامعه شناسی و اقتصاد چیزی حالیته؟؟؟؟
میتونی بگی ریشه این معضلات جامعه چیست؟؟؟
یا کوته فکری و مسخ شده که هر چی همفکرانت از دهانشان دفع میکنند رو میپذیری یا جاهل و جیره خوری !!
اینقدری که با قانون حجاب ور میرین و با
بدحجاب برخورد سرسختانه میکنین که با رباخواران و رانت خواران و دزدان بیت المال حتی اندازه سرسوزن سخت نمیگیرین چرا؟؟؟
جوابش جز اینه که خودتون با همفکران سهامدار دزدان و رباخواران هستین؟؟
اگه حجاب قانون و بدحجابی نقض قانون پس ربا هم جرمه پرونده اختلاس فولاد رو با همون دو تا ون گشت ارشاد لاپوشانی کردین اینم از بازخورد مطلبتون اهل تفکر باشی میفهمی که حتم دارم نیستی و نمیخوای بفهمی
آنکس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
علی اگه لال شی طوری نمیشه.تو تحلیلت....
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
اولا وقتی بحث یکی شدن توالت خانم واقایان را می کنید می بینید جواب منطقی ندارید پرش می دهید روی جامعه شناسی اختلاس دزدی اگر جواب آنها را هم بدهند موضوع بادیتان را از دشمنان ایران می گیرید. حال بچه های که در بورس اند پول دادند کارشناس گرفتند برای شایع اختلاس در فولاد که کارشناسان در سایت کدال اعلام کردند این دروغ و شایعه است شما اکثر تهمت‌هایتان بر مبنای دروغ شکل می گیرد اما شما که غرب پرست هستید پلیس امریکا آمار داده ۷۰٪ بزهکاران افراد نامشروعند بر اساس منطق بازخورد دهید
آنکس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
کشورهای دیگه که حجاب ندارند مشکل ندارند این پیشرفت بانوان در ۲۵۰۰ سالگی بی حجابی چرا بدست نیامد الان حدود ۴۰٪ پزشکان از بانوان هستند که به برکت یکی از عوامل موثر حجاب در جمهوری اسلامی بوجود آمد است شما بیشتر سلبریتی ها یا طلاقند یا بچه طلاقند یا تولید کننده بچه طلاق و بزهکار اینها را سرگروه انتخاب کردن جفا به نسل آینده است
آنکس که نداند و نخواهد که بداند
حیف است چنین جانوری زنده بماند
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
واقعا کی میخوای بفهمی اگه رویداد سانسور نکنه ...
کشتی کشتی دارن مملکت رو غارت میکنن اون وقت تو از موفقیت گشت ارشاد و حجاب میگی رییس جمهور شش کلاسه تونم وقتی ارزش ریال در دنیا از آخر دوم شد دم از پیشرفتهای چشمگیر میزد ...
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
حیف که سانسور شد کل کل زدن با جاهل جماعت هم بیفایده س ضمنا خودتم که غرب پرستی و اسمتو انگلیسی نوشتی غرب پرست که شاخ و دم ندارد ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
همین هایی که الان میگن نیمدونم زباله گرد و ال بل، چند سال پیش یه موجی راه افتاد از همین فیلم و سریال ها هم شروع شد که معتاد مجرم نیست بیماره و .... حالا چی شد بعد چند سال تعداد معتادها کم شد؟ سن اعتیاد پایین آمد؟ .... تبعاتش را میبینید که نوجوان 12 ساله هم به راحتی در ملا عام گل میکشه و ... حالا پیله کردید به حجاب چندسال دیگه تبعاتش را میبینید که آمار تجاوز و قتل به همین دختران و زنان چقدر بالا میره؟؟ یکم واقع بین باشیم؟؟ هرکشوری هرفرهنگی هر مردمی خواستگاه خودش را داره؟؟ من میدونم با برداشتن این قانون همین آزادی که الان ما زن ها داریم دیگه نداریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
اگه حجاب اجباری قانونه پس
بی حجابی اجباری زمان رضاشاه هم قانون بوده پس چرا معترض بی حجابی اجباری بودین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
Ali جان خفه شو عزیزم
کربلایی
|
Canada
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
14
58
آقای نجفی اینهمه لجن پراکنی نسبت به خاندان پهلوی در یک گزارش تاریخی تحقیقی کار منصفانه ای نیست . رضا شاه در قضیه حجاب چه از افغانستان تقلید کرده باشد چه از بورکینافاسو یا هر جای دیگر ، کار مهمی کرده است . آنهم در هشتاد سال پیش .
ضمنا” گزارش درست همان جایی که باید ادامه پیدا می کرد تمام شد . یعنی دهه های بعد و بلاهایی که سر زنان و دختران آمد و زدن و بردن دختران به ون های گشت ارشاد و ساختمان وزرا و تعهد و پیامک کشف حجاب و چه و چه و چه که همگی دست بدست هم داد و منجر به گرفتاری امروز شد .
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
لجن پرانی چیست؟ بحرین چی شد؟ بحرین چند برابر کیش است؟ ماده بد بو هم بحرین دارد ؟ تعداد بانوان قبل از انقلاب بی حجابی و فحشا مد بود و تحریم حروف الفبا هم کشور نبود با سواد ( خواندن نوشتن ) حدود ۲۰٪ اما در جمهوری اسلامی ایران با ۸ سال دفاع مقدس و داشتن حجاب دستور افریننده به لطف الهی بعد سی سال از انقلاب حدود ۷۰٪ بانوان مدرک علمی داشتند الان حدود ۴۰٪ پزشکان خانم هستند ای کاش بازخورد را هم داشتیم و این منتشر می شد
پاسخ به علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
بحرین ۲۰۰ ساله از ایران جدا شده،اینرو حتی معتضد خائن تاریخدان حکومتی هم بارها گفته، در دوره پهلوی فقط می‌خواستند با کارت بحرین بازی کنند تا انگلیس رو مجبور به پس دادن جزایر سه گانه کنند که همین اتفاق هم رخ داد
حسین اراکی جمالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
4
30
الان ببینیدازبانوان ۵۵-۸۰-۹۰ساله قبل انقلاب که آزادانه حجاب راپذیرفتند می توان کشف حجاب کرد؟هرگزچون با آزادی پذیرفتن نه تحمیل
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
سلام پس مقاله را نخواندید اکبر گنجی معروف احتمالا دروغ می گویند در اول انقلاب از آن تنفری که از فاحشگی داشت پونز به چادر بعضی می زده در ابتدا بعضی ها مخالف بودند و یکی از ریشه های که بزهکاری حتی در جهان افزایش می دهد بی حجابی است این را انقلابیون کشف کردن و حجاب هم در سوره های مختلف قران تاکید شده بود در جامعه خوب جا افتاد اما بعد از سال ۷۶ بعضی مردم احساس کردندنیازی زیادی به خدا نیست دیگه خودمان می توانیم جلو برویم که در آن زمان‌ها اگر پلیس آمارهای بزهکاری و کشته های مردم در جاده های کشور را منتشر کند مردم متوجه می شوند چرا در سال ۸۴ فردی با شعارهای ٪ انقلابی انتخاب مردم شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
این علی نماینده حسین بازجوی کیهان اینجا چه غلطی می کنه؟ برگرد همونجا و ببند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
چادر رو پونز نمیزدن
پیشانی خانمها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
علی جان مردم وقتی احساس کردن نیازی به خدا نیست که دیدن اعتقاد مسئولین به خدا در حد ریاکاری و دزدی غارته و نمازشون فقط در مسجد و جلو دوربینه مثل رئیس مجلس اسلامی که خانوادش دسته جمعی تو ماه رمضان میرن ترکیه عشق و حال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
6
46
بین اینهمه سلبریتی و جک و جانوری که حرف زدن یک نف حرف حق زد اونم این بود نه حجاب اجباری نه بی حجابی اجباری ، آقا چیکار دارید کی حجاب داره کی نداره
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
در یک کشتی به نام انسانیت نشستیم نمی تواند سوراخ کردن کشتی دل بخواهی باشد
بچه نامشروع تولید شده توسط تبلیغات بی حجاب‌ها به محارم شما تجاوز کند بچه های نامشروع متولد شده از شما بابا بخواهند چه پاسخی می دهید؟؟
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
سلبریتی که نه دارای دانش و یا بچه طلاق و یا در حال طلاق و تولید کننده چندین بزهکار به عنوان یک سر گروه انتخاب کردن اشتباه است شما با دانشترین سلبریتی که داعشجوهای مجری اخراجی سیما تقاضا کردن که توالت خانم و آقایان یکی باشد الان موافقین بی حجابی نسبت به این تقاضا کمک کنید اگر رویداد۲۴ اجازه بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
غزل شاکری حرف درستی زد دمش گرم نه حجاب اجباری نه بی حجابی اجباری
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
لطفا آیه ای که در مورد حجاب هست را ذکر کنید.راستش دخترم در مورد حجاب یه آیه باید ببره مدرسه . من هرچی قرآن رو گشتم نتونستم پیدا کنم. بی زحمت راهنمایی بفرمایید.
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
ابتدای اخراج آدم از بهشت اولین چیزی که مطرح شد حجاب بود
پیام دختر پیامبر مادر پیامبر ۲۰۲۳ سال پیش پیام دارد بی حیا کاش قبلش مرده بود و نام او از تاریخ حذف شده بود
در اینترنت آیه های مربوط به حجاب را جستجو کن می اید
بعد برای رانندگی واجب نیست مکانیک باشید.
مثلا نماز ظهر ۴ رگه‌ت است در قران نیامده ولی یک میلیارد مسلمان در آن شک ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
40
8
رویداد 24 خیلی داری حرف زیادی می زنی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
27
12
عجب نویسنده ای
زور به زوری می خواهد فضا سازی کند. از حجاب اجباری بدتر همین از کاه کوه ساختن امثال نجفی است. چنان مینویسه اعتراضات گسترده و چنان مواضع مسوولین را دروغین جلوه می دهد که نسل جدید تاریخ را اشتباه فهم کنند.
گسترش فساد اخلاقی دوران پهلوی را هم سعی دارد تمدن جلوه دهد.
ننگ بر تو
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
34
7
حضرت انسان و همسرش به زمین فرود آمدن در ابتدای کار در پی حجاب و حیا ‌عفت بودند
دختر پیامبر مادر پیامبر ۲۰۲۳ سال پیش پیام دارند فرد بی حیا و بی عفت کاش قبلش مرده بود و نامش از تاریخ حذف شده بود سوره مریم مقدس
پلیس امریکا آمار داد ۷۰٪ بزهکاران افراد نامشروعند
خواهشا برای بازخور این مطلب را منتشر کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
نقل قول از پلیس آمریکا،......خورد با تو!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
غربزده ها احتمال نامشروع بودنشان زیاده!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
کامنتی یاساعتی مزدمیگیری علی اقاکارت اینه فقط کپی وپیست میکنی
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
25
3
متشکر مطالب را منتشر کردید امیدوارم خوشبخت شوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
تشکر که برگردی کیهان. امیدوارم لال بشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
این نشناس چقدر بی ادبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
41
11
حجاب قانون خداست. وقتی مسلمان هستی باید حجاب داشته باشی. پس حجاب اجباری برای مسلمون تعبیر اشتباهیه. یه کمی سطح سوادتون رو ببرید بالا و اینقدر اصرار بر ندانستن یا حماقت نکنید. اونیم که میگه باید دزدها رو بگیرید باید بدونه که دزدی و بی حجابی مثل دو تا بیماریه که درمان یکی کافی درمان اون یکی نیست مثل اینکه هم سرما بخوری هم دستت شکسته باشه خداییش میگی حال سرماخوردگی رو ولش کن؟ ضمنا بی حجابی خودش دزدیه دزدی آرامش مردم به خصوص جوونها و به گناه افتادن اونا. یه ذره در مورد حجاب کتاب بخوانید بعد ادای پروفسور ها رو درآرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
ما دیگه مسلمون نیستیم پس حجاب لازم نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
نگفتی الجزایر مالزی اردن مصر کویت همین عربستان و ترکیه قانون خدا را نمیدانند چیه ؟ زن و مادر من و تو قبل انقلاب چی ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
21
هرطور میخواهید فکر کنید فقط با ادب و احترام حرف بزنید
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
زمین خالی
زمین صفر
حتی منفی
سرد سرد
رهسپار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
3
31
به نظر می رسد بسیاری از هموطنان ارزشی ما معنی و مفهوم "قانون" را متوجه نشده اند این احکام و دستوالعملهای فقهی قانون نیستند اینها تکلیفند. هر چند آنها توسط راه یافتگان به مجلس که می دانیم با چه سازکاری در آن مکان راه یافنتد، تصویب شده باشد. قانون یعنی برایند درخواست ها، نظرات، آمال و آرزوهایی قاطبه مردم که به روش مردم سالارانه به تصویب نمایندگان واقعی مردم برسد. آن زمان هیچ حکم یا دستورالعملی تحت عنوان "قانون" ابدی و مادام العمر نخواهد بود چون براساس ماهیت طبیعت انسان؛ هر نسلی آمال و آرزوهایش با نسل قبل تفاوت خواهد داشت.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
10
خدا لعنت کنه اون دوتا آخری را. که هرچه می کشیم از این آقاها هست
مهم نیست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
22
5
آره همون رئیس جمهورقبلیتون که مدرکشوازانگلیس گرفته باسواده
چطوروقتی جناب فریدون دلاررواز3هزارتومن رسونده 33تومن باسوادبود وارزش ریال رومیدونست
اماحالارئیس جمهوري که شب وروزش شده کاربرا امثال بیانصافی مثل شما بی سواده؟؟
خدا به دادت برسه منصف باشه
آقاي باسواد(رضا)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
دلار به خاطر موشکی که پس فردای برجام رفت بالا قیمتش این شد
رز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
0
تاب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
1
12
در موضوع حجاب و اصرار حکومت بر تحمیل ان ذکر چند نکته ضروری است اولا- در جامعه شهوت پرست و متعصب ایرانی از ازمنه قدیم زن مجبور به پیچیدن خود در چادر بوده تا کمتر جلب توجه کند و رسم چادر بقدری سنگین بوده که حتی زنان بدکاره هم مجبور به رعایت ان بودند. ثانیا- رنگ چادر اغلب روشن و خوش نقش بوده بطوریکه استفاده از ان نشاط اور بوده و لباس با طرح و نقوش خاص برای زن و مرد نشانه جایگاه اجتماعی محسوب میشده. ثالثا- حضور زنان در جامعه بشکل کنونی گسترده نبود که مجبور به تحمل چادر برای مدت طولانی بویژه در فصل گرما باشد و خیابان و بازار متنوع و جذاب وجود نداشت که نیاز به خروج از منزل و خریدهای مختلف باشد. رابعا- جنس پارچه چادر انزمان برخلاف امروز سبک و خنک بود. خامسا- کشف حجاب زمان رضاشاه ، فشار جامعه سنتی را در تحمیل حجاب کاهش داد. سادسا- رنگ سیاه بطور عام از زمان انقلاب رایج شد که تظاهرات زنان را در سطح وسیع رعب انگیز میساخت و اصرار حکومت بهمین دلیل است که از چادر سیاه بعنوان سلاح روانی استفاده کند. رنگ سیاه چادر در تابستان برای کسانیکه در معرض نور افتاب اند، رنج اور است. الزام به پوشش مقنعه برای دختران در مدرسه که ضروری هم نیست بویژه در مناطق گرم سبب شده برخی قارچ کچلی بگیرند. وقتی عقاید رنگ سیاست و قدرت میگیرند، بجای ارامش عذاب اور میشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
3
2
تف توی ذات علی کریمی حرام لقمه
نظرات شما
پیشخوان