تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

فوت و فن پخت آش رشته مجلسی

پختن آش رشته مجلسی فوت و فن‌های خاص خود و نکات ریزی دارد که نتیجه انجام همین نکات، یک آش خوشمزه و بی‌نظیر است.

آش رشته مجلسی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: انسان‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد کسانی‌که آش دوست دارند و افرادی که از آن متنفرند. اگر شما جزو گروه نخست هستید این مطلب را از دست ندهید.

در کشور ما آش‌های زیادی وجود دارد و درست می‌شود و هر یک طرفداران خاص خود را هم دارند. در برخی از شهر‌ها هم آش‌هایی دارند که مختص همان‌جاست و به شیوه خود آن را می‌پزند، اما آش رشته در میان ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد و آن را در تمامی شهر‌ها به مناسبت‌های گوناگون درست می‌کنند و از خوردن آن لذت می‌برند.

باید بدانید آش هم مانند هر غذای دیگر نیازمند داشتن مهارت در درست‌کردن آن است و برای خود فوت‌وفن و ترفند‌هایی دارد که اگر آن‌ها را ندانید و رعایت نکنید نمی‌توانید یک آش خوشمزه و جاافتاده داشته باشید آشی که بوی آن سراسر محله را برمی‌دارد و دهان همه را آب می‌اندازد.

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که اشاره کردیم یکی از آش‌های سنتی و پرطرفدار ما ایرانی‌ها آش رشته است که بسیاری آن را برای دورهمی‌ها و حتی نذری و در مناسبت‌های مختلف درست می‌کنند. شاید با خود بگویید درست‌کردن آش نیاز به مهارت خاصی ندارد، اما باید بدانید سخت در اشتباهید چراکه اگر به پیشینه ذهنی خود هم رجوع کنید شاید بیش‌از چند بار آش خیلی خوب نخورده باشید. ما در این مطلب به شما نکاتی را می‌آموزیم که با آن ترفند‌ها می‌توانید آشی بسیار خوشمزه و عالی درست کنید و از آن لذت ببرید.

سبزی آش رشته

به یاد داشته باشید برای درست‌کردن هر خوراک و غذایی که در آن از سبزی استفاده می‌شود بهتر است سبزی تازه باشد. این‌گونه مزه غذایی که خواهید داشت بسیار بهتر می‌شود. شما برای ۱۰۰ تن باید ۹ کیلو سبزی آش تهیه کنید. سبزی آش شامل جعفری، تره، گشنیز، اسفناج است. اگر اسفناج در دسترس نبود می‌توانید از برگ چغندر استفاده کنید. نکته بعدی آن است که سبزی آش باید درشت خرد شود تا ظاهر و مزه بهتری به آش دهد.

حبوبات آش رشته

به ازای هر بسته رشته آشی باید ۲ لیوان نخود، ۲ لیوان لوبیا چیتی و ۱ لیوان عدس بریزید. برخی برای این‌که آشی با لعاب خوب داشته باشند نصف لیوان ماش هم به آش رشته می‌افزایند.

فراموش نکنید حتما یک روز پیش از درست‌کردن آش حبوبات را خیس کنید و اجازه دهید یک روز در آب بمانند و در این فاصله چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخشان گرفته شود.

رشته آش

رشته یکی از ارکان مهم در آش رشته است و اهمیت بسیاری دارد پس دقت کنید از برند معتبر و خوبی برای آن بهره ببرید. شما باید برای هر ۱۰ تن به نصف بسته رشته آشی داشته باشید و برای ۱۰۰ تن و آش نذری به ازای هر ۱۰۰ تن نیاز به ۹ بسته رشته دارید.

فوت‌و‌فن‌های مهم پخت آش رشته

ممکن است پس از آن‌که رشته را به آش می‌افزایید احساس کنید آش سفت شده است اگر این‌گونه بود می‌توانید کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

برای تهیه نعناداغ حتما دقت داشته باشید روغن را که داغ کردید حرارت را خاموش کنید و سپس نعناع را به آن بیفزایید، چون نعناع به‌سرعت می‌سوزد و آش شما بدمزه و تلخ می‌شود.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره آشپزی در طبیعت


اگر گیاه‌خوار نیستید و آش رشته‌ای خوشمزه می‌خواهید می‌توانید به آن عصاره قلم بیفزایید.

اگر بد رنگ شدن سبزی حساسید آشی خوش رنگ و لعاب می‌خواهید هنگامی‌که سبزی را به آش اضافه کردید در آن را نبندید.

اگر کمی نمک به سبزی اضافه کنید باعث می‌شود و رنگ بهتری داشته باشد.

برخی در آش آرد هم می‌ریزند، اما اگر رشته به اندازه کافی بریزید نیازی به ریختن آرد نیست.

می‌توانید به آش درحال پخت و هنگامی‌که نعناع داغ را می‌ریزید کشک هم بیفزایید.

روش پخت آش رشته

نکاتی برای مشکلات حین آشپزی

ممکن است آش رشته‌ای که درست کردید شور شده باشد در این صورت آیا راه‌حلی وجود دارد؟

امکان دارد هر غذایی که درست می‌کنید دست‌کم یک بار شور شود در این‌گونه مواقع به‌سرعت یک سیب‌زمینی را پوست کنید و در غذا بیندازید. سیب‌زمینی نمک غذا را به خود جذب می‌کند.

دقت داشته باشید پس از پخت سیب‌زمینی را از غذا خارج کنید.

اگر پس از این‌که همه مواد را به آش افزودید احساس کردید آش شل است می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد را در آب سرد حل کنید و به آش اضافه کنید و هم بزنید تا آش لعاب دار شود.

اگر رشته آش زیاد شد چی کار کنیم؟ اگر خیلی رشته آن زیاد شد باید کمی حبوبات پخته و آب جوش مجدد اضافه کنید.

راز خوشمزگی آش رشته

همه دوست دارند آشی که درست می‌کنند خوشمزه و خوش آب و رنگ باشد و لعاب داشته باشد. هیچ‌کس دوست ندارد آشی بخورد که جا نیفتاده و به اصطلاح آب و دون آن از هم جداست. پس برای این‌که آشی خوب داشته باشید نکات زیر را رعایت کنید.

حتما کشک را برای ۲۰ دقیقه بجوشانید.

خوش رنگ شدن آش پیاز‌ها را به همراه زردچوبه تفت دهید.

در ریختن نمک و فلفل به آش دقت کنید و کم‌کم و با حوصله آن‌ها را بیفزایید.

پیازداغ هر اندازه بیش‌تر باشد آشی خوشمزه‌تر خواهید داشت.

پیش از درست‌کردن آش حتما لوبیا و نخود را خیس کنید.

باید بدانید عدس آش را سیاه و تیره می‌کند پس بهتر است عدس را به صورت جداگانه بپزید و به آش بیفزایید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان