تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۴ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

چگونه شبکه ۴k را روی تلویزیون خود مشاهده کنیم؟

مدت زمان کوتاهی است که صدا و سیما ایران، امکان پخش تصوی ربا کیفیت فراتر یا ۴k را برای بینندگان ایرانی فعا کرده است. اگر شما تلویزیون هوشمند دارید و امکان پخش تصویر با کیفیت ۴k را دارد، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه تماشا محتوا را در بالاترین کیفیت بیشتر آشنا شوید.

شبکه ۴k تلویزیون

رویداد۲۴ صدا و سیما مدتی است که شبکه ۴k یا فراتر را بر روی آنتن آورده است، که همه برنامه‌های آن با کیفیت ۴k نمایش داده می‌شود. اگر شما تلویزیون هوشمند و ۴k دارید و علاقمندید برنامه‌های این شبکه را مشاهده کنید، با ما همراه باشید تا با نحوه دریافت شبکه فراتر روی تلویزیون خود آشنا شوید.

شبکه ۴k یا فراتر که با تکنولوژی ۴k HDR به طور آزمایشی به آنتن صدا و سیما اضافه شد و برخی از شبکه‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کردند، حالا با گذشت زمان و نتایج مثبت این امکان، صدا و سیما ایران تصمیم گرفته است تا به طور رسمی و در تمام شبکه‌های رسمی این پلتفرم را گسترش دهد. پخش آزمایشی این شبکه از طریق ماهواره بدر ۵ آغاز شد و همچنین به صورت زمینی در تمامی ۳۱ مرکز استان با تلویزیون یا گیرنده‌های ۴k قابل دریافت است.

به گزارش رویداد ۲۴؛ شبکه IRIB UHD نخستین شبکه فارسی زبان جهان بود که با کیفیت ۴k و نسخه رنگ HDR فعالیت خود را آغاز کرد. این مجموعه توسط کارشناسان فنی رسانه ملی با حفظ کیفیت از SDR به HDR تبدیل شد. همچنین این شبکه قابلیت پخش صدای دالبی را هم داراست که انتظار می‌رود تولیدات داخل کشور به این سطح از فناوری صداگذاری نیز ارتقا یابند.

چگونه می‌توان شبکه ۴k HDR را دریافت کرد؟

همان گونه که پیش‌تر بیان شد، شبکه ۴k یا فراتر بر روی تمام تلویزیون‌ها قابل پخش نیست، و الزام پخش آن، وجود گیرنده‌های هوشمند و نسل جدید دنیای تکنولوژی است، که تلویزیون از قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز برای دریافت شبکه ۴k پشتیبانی کند.

برای دریافت این شبکه، گیرنده تلویزیونی شما حتما ۴k باشد و امکان دریافت DVB-T۲ و کدک HEVC ۱۰bit را داشته باشد. همچنین این شبکه از فناوری HDR HLG بهره می‌برد که گیرنده می‌بایست این امکان را نیز باید پشتیبانی کند. دیگر قابلیت این شبکه، سرویس HbbTV است که در صورت پشتیبانی گیرنده، می‌توانید از امکانات این سرویس استفاده کنید.

شبکه فراتر یا ۴k از طریق ماهواره بدر ۵ با موقعیت ۲۶ درجه شرقی و فرکانس ۱۲۳۲۲ عمودی و هم در کانال‌یابی در شهر‌های مختلف طبق جدول زیر در کانال UHF دریافت می‌شود.

کانال یابی شبکه فراتر یا ۴k

چگونه شبکه ۴k را روی تلویزیون خود مشاهده کنیم؟

شبکه ۴k یا فراتر فعلا در مرحله دوم گسترش خود و مرحله آزمایشی فعلا در تمامی مراکز استان و برخی از شهرستان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده است، اما به زودی شهر‌های دیگر نیز امکان دریافت شبکه فراتر را خواهند داشت. توجه داشته باشید که به دلیل پهنای باند موردنیاز شبکه ۴k باید از آنتن مرغوب استفاده کنید؛ آنتن‌هایی که اکتیو هستند، توانایی بیشتری برای دریافت این شبکه دارند.

مشخصات شبکه تلویزیونی فراتر

به گزارش رویداد ۲۴؛ این شبکه تلویزیونی پس از مطالعات فراوان متخصصین رسانه ملی، با کیفیت UHD (۲۱۶۰P) یا به اصطلاح ۴k با فناوری رنگی WCG و HDR-HLG، با فناوری صدای محیطی چند کاناله و فناوری فشرده‌سازی HEVC Main ۱۰ (۱۰ بیتی) و نرخ فریم ۵۰ در ثانیه راه‌اندازی شده که بالاترین سطح استاندارد‌های حال حاضر پخش برودکست را در جهان داراست.

چگونه شبکه ۴k را روی تلویزیون خود مشاهده کنیم؟

همچنین شبکه فراتر مجهز به فناوری بومی تلویزیون ترکیبی یا HBBTV نیز است که ضمن ایجاد بستر‌های تعامل با مخاطبین، جذابیت‌های آن را دوچندان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل برای توسعه شبکه ۴k، تضمین آتیه رسانه ملی با ایجاد انگیزه برای شتاب در افزایش کیفیت فنی دارایی‌های محتوایی رسانه ملی، همچنین ارتقای سطح فناوری در صنعت تولید گیرنده‌های تلویزیون در داخل کشور و نیز ایجاد بستری چابک و مدرن برای بکارگیری آخرین دستاورد‌های صنعت صداوتصویر درجهان مانند صدای نسل آینده (NGA) و فناوری‌های نوین تولید محتوی مانند واقعیت ترکیبی (MR,XR) را می‌توان برشمرد.

گفتنی است محتوای شبکه IRIB UHD ترکیبی از بهترین‌های مستند، پویانمایی و کلیپ‌های جذاب از طبیعت باکیفیت ۴k است و مسابقات زنده ورزشی و فیلم‌های سینمایی را هم شامل می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صدا و سیما ، تلویزیون
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
فعلا که تما م شبکه های تلویزون ...فراتِر هستند !!
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان