تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱

تورم مواد خوراکی به ۷۰ درصد رسید

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: به دلیل روند افزایش نرخ تورم، خانوار‌های دهک‌های کم درآمد و ضعیف جامعه تا پایان سال جاری برای سیر کردن شکم خود ناگزیر هزینه‌های خود را تا سقف دو برابر افزایش می‌دهند.

نرخ تورم در ایران

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- روایت جدید مرکز آمار از تورم آبان نشان می‌دهد که دهک‌های پایین برای سبد مصرفی خانوار‌های خود ناگزیر هزینه بیشتری نسبت به آبان سال گذشته پرداخت کرده اند و تورم نقطه‌ای آبان امسال به ۴۸.۱ درصد رسیده است.

اما این افزایش قیمت سبد مصرفی خانوار‌ها با توجه به ترکیب خاص آن، برای دهک‌های مختلف جامعه ایران متفاوت است، به‌طوری‌که تورم نقطه‌ای برای دهک اول که ۱۰ درصد ایرانیان با کمترین هزینه هستند، ۵۶.۲ درصد بوده، اما این عدد برای دهک دهم ۴۳.۱ درصد اعلام شده است.

رشد قیمت‌ها در ماه آبان که به عنوان تورم ماهانه اعلام می‌شود، برای دهک اول ۱.۸ درصد بوده است و برای دهک دهم ۲.۵ درصد. سهم جدی‌تر خوراکی‌ها در سبد مصرفی دهک‌های پایین درآمدی و جهش قیمتی که این گروه کالایی در حوالی خرداد تجربه کرد، باعث شده در مجموع تورم سالانه برای دهک‌های پایین بیشتر باشد، اما پس از افزایش قیمت خوراکی‌ها، حالا سایر گروه‌های کالایی تورم ماهانه بیشتری دارند که باعث شده تورم ماهانه دهک‌های بالایی بیشتر از دهک‌های پایینی باشد.

سهم خوراکی‌ها از تورم ماهانه سبد مصرفی دهک اول ۰.۶ واحد درصد بوده، اما این سهم برای دهک دهم ۰.۳۷ واحد درصد محاسبه شده است.

مسکن هم برای تورم مصرف‌کننده در هر دو گروه طی ماه آبان بالا بوده است؛ برای دهک دهم این سهم برابر ۰.۷۵ واحد درصد و برای دهک اول ۰.۷۲ واحد درصد بوده است.

با این حال، نرخ تورم به ویژه در بخش مواد خوراکی، زوایای پنهان و آشکار معیشت مردم را ترسیم می‌کند که گواه کوچک شدن سفره بیشتر مردم نسبت به سال گذشته است.


بیشتربخوانید: خط فقر در تهران ۳۲ میلیون، در روستا ۱۵ میلیون


مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در رابطه با تبعات چنین حجم وسیعی از تورم بر سبد معیشت مردم اظهار کرد: امروز سیر کردن شکم در اولویت هزینه بخش‌های فقیر جامعه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: زمانی که تورم در بخش کالای غیرخوراکی اما ضروری بالا می‌رود، دهک‌های پایین درآمدی مجبور می‌شوند اولویت اول تقاضای خود را به خوراکی‌های لازم و سبد معیشتی خانوارشان اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: امروز تورم بخش خوراکی‌ نسبت به سال گذشته برخلاف ادعای آمار‌های رسمی دولت به بالای ۷۰ درصد رسیده است و دهک‌های اول تا پنجم به ترتیب اقلام ضروری را از سبد خانواده خود خارج کرده اند.

دانشمند ادامه داد: با افزایش نرخ دلار و محدود شدن صادرات، قطعا وضعیت معاش روزانه مردم در بخش خرید خوراکی‌های ضروری باز وارد فاز جدیدی خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت تورم خوراکی‌ها چنین پیش بینی کرد: مصرف خوراکی‌ها در سبد مصرفی دهک‌های پایین درآمدی رو به افول است و این روند تا تثبیت تورم و یا کاهش نرخ آن ادامه خواهد داشت؛ بحثی که علی رغم وعده‌های مکرر از سوی دولت تاکنون و پس از گذشت بیش از یکسال به صورت جدی مدیریت نشده و گویا قصد مدیریت آن را ندارند.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه در آستانه نزدیک شدن به تورم ۵۰ درصدی هستیم، گفت: اگر نرخ تورم که از سوی مراکز رسمی دولت اعلام می‌شود واقعیت داشته باشد یعنی تا رسیدن به ابر تورم خیلی فاصله زیادی نداریم و تا پایان سال بیشتر دهک‌های جامعه تورم بالای ۵۰ درصد را تجربه خواهند کرد.

دانشمند تأکید کرد: امروز تورم مواد خوراکی به ۷۰ درصد رسیده و در ادامه گرانی دلار این رقم تا پایان سال افزایش خواهد داشت که با این روند بیشتر خانوار‌های دهک‌های کم درآمد و متوسط به زیر خط فقر خرید مواد غذایی خواهند رسید.

وی تصریح کرد: اینجاست که تفاوت آمار ارائه شده از سوی مراکز رسمی دولت با واقعیت‌های جامعه آشکار می‌شود یعنی دقیقاً زمانی که بیشتر خانوار‌ها از لحاظ تأمین مایحتاج روزانه جهت سیر کردن شکم خانواده خود ناتوان خواهند شد و هزینه‌های سیر کردن شکمشان تا سقف دو برابر افزایش خواهد داشت.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تورم در ایران
نظرات شما
پیشخوان