تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

افزایش قیمت خودرو تا کجا ادامه می‌یابد؟

قیمت خودرو در بازار، همپای قیمت دلار افزایش یافته؛ به گونه‌ای که شاهد افزایش ۲۰ تا ۷۰ میلیونی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار هستیم. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو معتقد است این گرانی که به دلیل تورم است، تا شب عید ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی قیمت خودرو

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: بازار خودرو در اوایل پاییز در حالی شاهد ثبات قیمت‌ها و آرامش بود که بالاخره سقف‌شکنی دلار، آرامش بازار خودرو را به هم ریخت و شاهد جهش قیمتی خودرو‌ها از ابتدای آذر ماه هستیم. پراید امروز مجددا با افزایش قیمت همراه شده؛ به گونه‌ای که پراید ۱۱۱ با افزایش ۴ میلیون تومانی نسبت به روز گذشته اکنون در قیمت ۲۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید ۱۳۱ نیز به نرخ ۱۹۶ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در این میان قیمت خودرو‌های ایران خودرو نسبت به ابتدای آذرماه جهش بی سابقه‌ای را تجربه کرده؛ به گونه‌ای که دنا پلاس اتوماتیک با گرانی ۷۰ میلیون تومانی همراه شده است. اما سوال اصلی این است که قیمت خودرو باز هم افزایش خواهد یافت یا آرامش به بازار خودرو برمی گردد؟

پژو ۲۰۶ به ۴۰۰ میلیون می‌رسد؟

فربد زاوه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: آنچه در بازار خودرو می‌گذرد، ناشی از اثر تورم است. از اواسط آبان ماه تاکنون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به عنوان یک خودرو شاخص ۳۰۵ میلیون تومان بود که در حال حاضر به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی ۱۳ درصد افزایش قیمت.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد پیش بینی قیمت خودرو در ماه‌های آینده گفت: به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو با سرعت کندتر ادامه یابد تا کمی از تورم عمومی جلوتر بزند و زمانی که معاملات خودرو به صفر رسید قیمت‌ها درجا خواهد زد. دوباره در محدوده آخر بهمن و اوایل اسفند ماه احتمالا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت دوباره را در بازار خودرو شاهد خواهیم بود. طبق این حساب سرانگشتی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ احتمالا سال ۱۴۰۱ را با قیمت ۴۰۰ میلیونی به پایان می‌رساند.


بیشتربخوانید: پیش بینی قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال

قیمت خودرو تا شب عید باز هم گران می‌شود؟

به گفته این فعال بازار خودرو، مقصر اصلی تورم در همه بازار‌ها و به خصوص بازار خودرو، مجلس است. بودجه انبساطی نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها را در پی نخواهد داشت. اگر اجازه دهند تورم به تدریج تخلیه شود شاهد شوک‌های تورمی نخواهیم بود، ولی مشکل آنجاست که آن را در برهه‌ای سرکوب می‌کنند و به یک باره در بازار‌ها تخلیه می‌شود.

زاوه ادامه داد: از آنجا که تورم در بازار خودرو هر ماه ۴ درصد است، در حال حاضر به نظر می‌رسد تا شب باید انتظار افزایش ۱۶ درصدی تورم را داشته باشیم، اما این تورم در بازار خودرو به دلیل عرضه متناسب خودرو یا بالعکس، عرضه کم خودرو بین ۱۰ تا ۲۰ درصد خواهد بود.

سیکل معیوب عرضه و تقاضا در بازار خودرو

این کارشناس صنعت خودرو تصضریح کرد: اگر عرضه خودرو به بازار جوابگوی تقاضا باشد قطعا بیش از تورم ۱۰ درصدی را در این بازار شاهد نخواهیم بود، ولی اگر عرضه کم شود تورم ۲۰ درصدی در بازار خودرو رخ خواهد داد.

زاوه با بیان اینکه از اواسط آبان ماه تاکنون، شاهد ۱۲ درصد تورم در بازار خودرو هستیم، ادامه می‌دهد: بازار خودرو معمولا تورم ۳ ماه را در خود نگه می‌دارد. آنگاه شاهد افزایش بیش از تورم رخ داده در بازار خودرو هستیم. به طور مثال خودرو در بازار ۱۵ درصد گران می‌شد و آنگاه قیمت‌ها کمی فروکش می‌کرد تا تورم به این گرانی برسد.

جزئیات قیمت خودروهای صفر ایران خودرو در بازار را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید:

خودرو قیمت در تاریخ اول آذرماه قیمت امروز (میلیون تومان)
دنا پلاس معمولی  ۴۹۰ ۵۱۸ 
پژو ۲۰۶ تیپ ۲  ۳۳۰ ۳۴۷
پژو پارس سال معمولی ۳۳۷ ۳۷۰
پژو پارس TU۵ ۴۱۵ ۴۳۵
رانا پلاس ۳۴۰ ۳۹۰
دنا پلاس اتومات ۵۳۰ ۶۰۰
پژو ۲۷۰ دنده‌ای ۴۳۰ ۴۸۰
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
جمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
0
قیمت خودروهای ایران خودرو تا جایی ادامه میابد که دیگه هیچ کس از ایران خودرو خرید نکنه
همه رو آوردن به محصولات سایپا که به مراتب بهتر از ایران خودرو هستن
نظرات شما
پیشخوان