تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

ترکیب رنگ‎ها در دکوراسیون منزل

خانه جاییست که همه می‌خواهند در آن آرامش داشته باشند و ساعاتی از شبانه‌روز را که در آن می‌گذرانند حس خوبی داشته باشد و بتوانند خستگی خود را برطرف کنند و انرژی خود را بازیابند اما اگر فضا و دکوراسیون این حس را به شما القا نکند چیزی جز ادامه روند خستگی در پی نخواهد داشت.

دکوراسیون منزل

رویداد۲۴ خانه جاییست که همه می‌خواهند در آن آرامش داشته باشند و ساعاتی از شبانه‌روز را که در آن می‌گذرانند حس خوبی داشته باشد و بتوانند خستگی خود را برطرف کنند و انرژی خود را بازیابند، اما اگر فضا و دکوراسیون این حس را به شما القا نکند چیزی جز ادامه روند خستگی در پی نخواهد داشت.

خانه‌ای شلوغ با رنگ‌ها و وسایلی که با هم هیچ هارمونی و هماهنگی ندارند نه تنها آرامش را به شما القا نمی‌کنند بل‌که شما را آشفته‌و خسته‌تر می‌کنند.

خانه باید به‌گونه‌ای باشد تا از هر لحاظ بتواند سبب به‌وجودآمدن حس خوب در شما شود بنابراین باید با بهترین رنگ‌ها و تزئینات مورد علاقه شما و البته هماهنگ با سبک خانه دکور شده باشد تا بتواند برای شما محیطی دلنشین فراهم کند. محیطی که شما در آن بتوانید تمام استرس و خستگی روزانه‌تان را تحلیه کنید و در آن به آرامش برسید.

امروزه بسیاری به دکوراسیون خانه اهمیت می‌دهند و مانند گذشته نیست که این موضوع اهمیت چندانی نداشت و افراد وقت و هزینه چندانی برای آن صرف نمی‌کردند.

یکی از عواملی که در دکوراسیون و چیدمان خانه اهمیت بسیاری دارد ترکیب و هارمونی رنگ‌هاست. بهترین و گران‌ترین وسایل و تزئینات در کنار رنگ‎هایی که هیچ تناسبی با هم ندارند جلوه‌ای ندارند و اصلا نمی‌توانند زیبایی هر یک از آن‌ها را نشان دهند و ما شاهد خانه‌ای آشفته خواهیم بود که نمی‌دانیم چرا حس خوبی از آن نمی‌گیریم.

به گزارش رویداد۲۴، یکی از دانش‌هایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته روان‌شناسیست و در این میان رون‌شناسی رنگ‌ها هم جایگاه ویژه‌ای دارد. براساس آن‌چه این علم می‌گوید رنگ‌ها برروی رح و روان انسان تاثیر زیادی دارند بنابراین بهتر است در انتخاب رنگ دقت زیادی داشته باشیم و از آن بدون توجه عبور نکنیم.

ممکن است با خود بگویید انتخاب رنگ سلیقه‌ایست و هر کسی علاقه خود را در مورد دکوراسیون دنبال می‌کند این موضوع درست است، اما نکاتی در این مورد وجود دارند که برای رسیدن به این هدف کمک شایانی خواهند کرد.

ترکیب رنگ‎ها در دکوراسیون منزل

قوانین ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون منزل

نکته جالبی که باید بدانید این است که رنگ‌ها و قوانین ترکیب‌بندی آن‌ها در دکوراسیون خانه و هماهنگی میان اجزا و وسایل خانه و رنگ‌بندی تاثیر بسیاری بر خلق‌وخوی افراد دارد. خانه‌ای پرنور و روشن به شما احساس خوب آرامش می‌دهد.

بهتر است از رنگ‌ها مسائلی را بدانیم تا بهتر بتوانیم از آن‌ها کمک بگیریم. هر رنگ سه مشخصه اصلی دارد که شامل:

ته‌مایه: رنگیست که از رنگ می‌بینیم برای نمونه رنگ آبی یا زرد و قرمز و یا هر رنگ دیگر.

خلوص رنگ: ترکیب رنگ با رنگ خاکستری. هر اندازه به رنگ مورد نظر خاکستری افزوده شود از درجه خلوص آن کم می‌شود.


بیشتر بخوانید: انتخاب لوستر مناسب برای خانه


درجه و ارزش رنگ: به روشنی و تاریکی رنگ گفته می‌شود که به هنگام ترکیب با سیاه و سفید به‌وجود می‌آید. کم‌ترین ارزش رنگ مربوط به رنگ سیاه و بیش‌تری ارزش معلق به رنگ سفید است.

در دکوراسیون به چیزی که باید توجه کنید مشخصه‌های اصلی رنگ هستند. برای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون باید به مشخصه‌های اصلی رنگ توجه داشت. طیف رنگ‌ها و ترکیبات آن‌ها به اندازه‌ای گسترده‌اند که تمامی سلایق را دربرمی‌گیرد و هر کسی می‌تواند براساس علایق خود رنگ دلخواهش را به دست آورد و داشته باشد.

ترکیب رنگ‎ها در دکوراسیون منزل

اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی

چند عامل برای ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود عواملی که اهمیت بسیاری دارند و در دکوراسیون نقش اساسی دارند.

نور

رنگ‌های تیره

رنگ‌های میانه

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که رنگ کف‌پوش باید تیره‌تر از دیوار‌ها باشد.

در انتخاب رنگ باید رنگ مورد علاقه و سلیقه خود را در درجه نخست بگیرید. هنگامی‌که می‌خواهید رنگ گزینش کنید فضا و حال و هوای آن را در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید در اتاق خواب آرامش داشته باشید باید از رنگ‌های خنثی مانند صورتی و آبی استفاده کنید. در صورتی که تمایل دارید فضایی صمیمی و دراماتیک داشته باشید رنگ‌های تیره‌تر این احساس را القا می‌کنند. برای دیگر بخش‌های خانه هم این تجسم را داشته باشید.

موضوعی که در انتخاب رنگ باید به آن توجه کنید نورپردازی محیط است چراکه در انتخاب رنگ بسیار اهمیت دارد. 

برای خود یک تابلو از نمونه‌های رنگی، سبک‌ها و تصاویر پس زمینه بسازید. توجه داشته باشید طیف رنگی اتاق‌ها با هم تناسب داشته باشید و تناقضی وجود نداشته باشد.

اتاق‌ها در اندازه و اشکال مختلف هستند بنابراین شما به رنگ‌های مختلفی نیاز پیدا می‌کنید، تصمیم خود را برای انتخاب رنگ در هر اتاق بگیرید. در صورتی که اتاق کوچکی دارید از رنگ‌های تیره استفاده نکنید؛ در این صورت اتاق کوچک‌تر به نظر می‌رسد، در عوض می‌توانید از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

از رنگ‌هایی که برای تابلو، فرش و دیگر وسایل خانه استفاده می‌کنید کمک گرفته و رنگ مورد نظر را انتخاب کنید، حتی امکان انتخاب آن‌ها به عنوان رنگ اصلی هم وجود دارد و سپس انتخاب ترکیب‌هایی که با رنگ اصلی هم‌خوانی دارند.انتخاب ترکیب رنگ‌ها

در دکوراسیون خانه‌تان در ابتدا ۴ رنگ اصلی و مورد علاقه خود را گزینش و دقت کنید با هم هماهنگ باشند. برای این کار می‌توانید از مجلات مد و دکوراسیون و اینترنت کمک بگیرید. پس از انتخاب این ۴ رنگ یک رنگ را به‌عنوان رنگ اصلی غالب در نظر بگیرید و دیگر رنگ‌ها را به‌عنوان مکمل درنظر بگیرید.

به گزارش رویداد ۲۴، شما می‌توانید رنگ‌های مکمل را هر یک کم‌تر از دیگری در دکوراسیون استفاده کنید. برای نمونه رنگ غالب می‌تواند برای مبلمان استفاده شود و رنگ‌های مکمل برای پرده و فرش و کوسن‌ها یا ۶۰ درصد دیوار‌ها و کف پوش، ۳۰ درصد اثاث و لوازمی مانند مبلمان و ۱۰ درصد باقی وسایل و چیز‌های فرعی‌تر مانند گلدان، مجسم یا هر وسیل تزیینی دیگر. با این روش ترکیب متناسبی در محیط به‌وجود خواهد آمد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان