تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۲ آذر ۱۴۰۱

خواص کلم بروکلی برای سلامتی

کلم بروکلی منبع مناسبی از فیبر و پروتئین بالاتری نسبت به سایر سبزیجات است. در این مطلب به بیان برخی از خواص کلم‌بروکلی می‌پردازیم.

خواص کلم بروکلی

رویداد۲۴ کلم بروکلی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات در جهان است. به راحتی تهیه می‌شود و هم به صورت خام و هم پخته قابل خوردن است. سرشار از بسیاری از مواد مغذی از جمله خانواده‌ای از ترکیبات گیاهی به نام ایزوتیوسیانات است که ممکن است فواید سلامتی زیادی داشته باشد. 

خواص کلم بروکلی برای سرطان

سرطان با رشد سریع سلول‌های غیرطبیعی مشخص می‌شود و اغلب با استرس اکسیداتیو ارتباط دارد. کلم ‌بروکلی مملو از ترکیباتی است که بدن را در مقابل سرطان مقاوم می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات چلیپایی، از جمله بروکلی، با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان‌های ریه، روده بزرگ، سینه، پروستات، پانکراس و معده ارتباط دارد.  

به‌طورکلی کلم ‌بروکلی دارای ترکیبی گیاهی به نام ایزوتیوسیانات‌ها است که آن را از سایر سبزیجات متمایز می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ایزوتیوسیانات‌ها بر آنزیم‌های کبدی تأثیر می‌گذارند، استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می‌دهند، سیستم ایمنی بدن را تحریک و با توسعه و رشد سرطان مبارزه می‌کنند

خواص کلم بروکلی برای کلسترول

کلسترول عملکردهای مهم بسیاری در بدن دارد. به‌عنوان‌مثال، یک عامل کلیدی در تشکیل اسیدهای صفراوی است که به بدن در هضم چربی کمک می‌کند.

اسیدهای صفراوی در کبد تشکیل می‌شوند، در کیسه صفرا ذخیره می‌شوند و هر زمان که چربی وارد بدن می‌شود، در دستگاه گوارش آزاد می‌شوند.

پس از آن، اسیدهای صفراوی دوباره جذب جریان خون می‌شوند و دوباره استفاده می‌شوند. مواد موجود در کلم بروکلی با اسیدهای صفراوی در روده پیوند می‌یابند و دفع آن‌ها را افزایش می‌دهند و از استفاده مجدد از آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

این فرایند منجر به سنتز اسیدهای صفراوی جدید از کلسترول می‌شود و سطح کل این نشانگر را در بدن کاهش می‌دهد.

این اثر با کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان درارتباط است. بر اساس یک مطالعه، بروکلی بخارپز شده به‌ویژه برای کاهش سطح کلسترول خاصیت ویژه‌ای دارد.

خواص کلم بروکلی برای چشم

اختلال بینایی یکی از پیامدهای شایع پیری است. دو مورد از کاروتنوئیدهای اصلی موجود در بروکلی، لوتئین و زآگزانتین، با کاهش خطر ابتلا به اختلالات چشمی مرتبط با افزایش سن مرتبط هستند.

کمبود ویتامین A ممکن است باعث شب‌کوری شود که می‌تواند با بهبود وضعیت ویتامین A معکوس شود. کلم بروکلی حاوی بتاکاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند؛ بنابراین این سبزی ممکن است بینایی را در افرادی که ویتامین A دریافتی کمی دارند تقویت کند.

خواص کلم بروکلی برای قند خون

خوردن کلم بروکلی به کنترل بهتر قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک شایانی کند. اگرچه مکانیسم دقیق آن شناخته نشده است، اما ممکن است مربوط به محتوای آنتی‌اکسیدانی کلم بروکلی باشد.

یک مطالعه انسانی نشان داد که مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که به مدت یک ماه روزانه جوانه‌های کلم بروکلی مصرف می‌کردند، به طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

جالب‌توجه است، یک مطالعه حیوانی نشان داد که با مصرف کلم ‌بروکلی قند خون کاهش و آسیب سلولی پانکراس در موش‌های دیابتی تغذیه شده با عصاره کلم بروکلی کاهش می‌دهد.

بروکلی همچنین منبع خوبی از فیبر است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر فیبر غذایی با کاهش قند خون و بهبود کنترل دیابت در ارتباط است.

خواص کلم بروکلی برای قلب

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کلم ‌بروکلی ممکن است از راه‌های مختلف از سلامت قلب حمایت کند. افزایش سطح کلسترول و تری گلیسیرید LDL "بد" به‌عنوان عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی شناخته شده است. کلم ‌بروکلی ممکن است در بهبود این نشانگرها نقش به‌سزایی داشته‌باشد.  

یک مطالعه متوجه کاهش قابل‌توجه‌تری گلیسیرید و کلسترول LDL "بد" و همچنین افزایش سطح کلسترول "خوب" HDL در افرادی شد که با مکمل جوانه کلم بروکلی پودر شده درمان شدند.

برخی تحقیقات همچنین از این ایده حمایت می‌کنند که آنتی‌اکسیدان‌های خاص موجود در بروکلی ممکن است خطر کلی حمله قلبی را کاهش دهد.

مطالعه‌ای روی موش‌هایی که با جوانه‌های کلم بروکلی تغذیه می‌شدند، یک اثر محافظتی بالقوه در برابر مرگ سلولی و استرس اکسیداتیو در بافت قلب پس از ایست قلبی را نشان داد. علاوه بر این، مصرف بیشتر غذاهای غنی از فیبر مانند بروکلی با کاهش خطر بیماری قلبی درارتباط است.


بیشتربخوانید: غذاهایی که موجب افسردگی می‌شود


خواص کلم بروکلی برای هضم و یبوست

کلم ‌بروکلی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان است - که هر دو ممکن است از عملکرد سالم روده و سلامت گوارش حمایت کنند.

منظم بودن روده و اجتماع قوی از باکتری‌های سالم در روده بزرگ دو جزء حیاتی برای سلامت دستگاه گوارش هستند. خوردن غذاهای غنی از فیبر و آنتی‌اکسیدان مانند بروکلی ممکن است در حفظ عملکرد سالم روده نقش داشته باشد.

مطالعه‌ای روی موش‌هایی که رژیم غذایی کلم بروکلی داشتند، کاهش سطح التهاب در روده بزرگ و همچنین تغییرات مطلوب در باکتری‌های روده را نشان داد.

یک مطالعه انسانی اخیر نشان داد که افرادی که کلم بروکلی می‌خورند نسبت به افراد گروه کنترل راحت‌تر می‌توانند مدفوع کنند.

 خواص کلم بروکلی برای زوال ذهنی و سلامت مغز

برخی از مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال موجود در کلم ‌بروکلی ممکن است زوال ذهنی را کند کرده و از عملکرد سالم مغز و بافت عصبی حمایت کند.

یک مطالعه بر روی 960 فرد مسن نشان داد که یک وعده در روز سبزیجات سبز تیره مانند بروکلی ممکن است به مقاومت در برابر زوال ذهنی مرتبط با پیری کمک کند.

علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی نشان داد که موش‌های تحت درمان با کامفرول - ترکیبی در کلم بروکلی - میزان آسیب مغزی را کاهش داده و التهاب بافت عصبی را کاهش داده است.

سولفورافان یکی دیگر از ترکیبات فعال زیستی قوی موجود در کلم بروکلی با پتانسیل حمایت از عملکرد مغز پس از کاهش اکسیژن‌رسانی به مغز است.

در برخی از مطالعات، موش‌های تحت درمان با سولفورافان بهبود قابل‌توجهی بافت مغز و کاهش التهاب عصبی به دنبال آسیب مغزی یا قرارگرفتن در معرض سمی را نشان دادند.

خواص کلم بروکلی برای کاهش روند پیری

روند پیری تا حد زیادی به استرس اکسیداتیو و کاهش عملکرد متابولیک در طول عمر نسبت داده می‌شود. اگرچه پیری یک فرایند طبیعی اجتناب‌ناپذیر است، اما تصور می‌شود که کیفیت رژیم غذایی نقش مهمی در تعیین بیان ژنتیکی و ایجاد بیماری‌های مرتبط با افزایش سن دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که سولفورافان، یک ترکیب فعال زیستی در بروکلی، ممکن است توانایی کند کردن روند بیوشیمیایی پیری را با افزایش بیان ژن‌های آنتی‌اکسیدانی دارد.

خواص کلم بروکلی برای سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن انسان پیچیده است و برای عملکرد صحیح به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. ویتامین C مسلماً ضروری‌ترین ماده مغذی برای عملکرد سیستم ایمنی است - و کلم بروکلی مملو از آن است. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C هم در پیشگیری و هم در درمان بیماری‌های مختلف نقش دارد.

به نظر می‌رسد مصرف روزانه 100 تا 200 میلی‌گرم ویتامین C برای جلوگیری از برخی عفونت‌ها کافی باشد. به طور معمول، ویتامین C در پرتقال و توت‌فرنگی به‌وفور یافت می‌شود.

خواص کلم بروکلی برای دهان و دندان

کلم بروکلی حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی است که برخی از آن‌ها به‌عنوان حمایت از سلامت دهان و پیشگیری از بیماری‌های دندان شناخته شده است.

کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین C و کلسیم است، دو ماده مغذی مرتبط با کاهش خطر بیماری پریودنتال. کامفرول، یک فلاونوئید موجود در بروکلی نیز ممکن است در پیشگیری از پریودنتیت نقش داشته باشد.

تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که سولفورافان موجود در بروکلی ممکن است خطر ابتلا به سرطان‌های دهان را کاهش دهد.

برخی منابع ادعا می‌کنند که خوردن کلم بروکلی خام می‌تواند به حذف پلاک به‌صورت دستی و سفید شدن دندان‌ها کمک کند. بااین‌حال، هیچ داده علمی دقیقی برای حمایت از این موضوع وجود ندارد.

خواص کلم بروکلی برای تعادل هورمونی

سبزیجات براسیکا مانند کلم بروکلی حاوی ترکیب گیاهی به نام ایندول -3- کاربینول هستند که به‌عنوان استروژن گیاهی عمل و ممکن است با تنظیم سطح استروژن به تعادل هورمون‌ها کمک کند.

همچنین به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش خطر سرطان سینه و تولیدمثلی ناشی از استروژن در مردان و زنان امیدوارکننده است، همچنین به نظر می‌رسد که براسیکا مانند کلم بروکلی بر متابولیسم استروژن تأثیر می‌گذارد و به طور بالقوه آن را به ترکیب مطلوب‌تری تغییر می‌دهد.

خواص کلم بروکلی برای استخوان و مفاصل

بسیاری از مواد مغذی موجود در کلم بروکلی برای حمایت از استخوان‌های سالم شناخته شده‌اند و ممکن است از اختلالات مرتبط با استخوان جلوگیری کنند.

بروکلی منبع خوبی از ویتامین K و کلسیم است، دو ماده مغذی حیاتی برای حفظ استخوان‌های قوی و سالم. همچنین حاوی فسفر، روی و ویتامین‌های A و C است که برای سلامت استخوان‌ها نیز ضروری است. یک مطالعه نشان می‌دهد که سولفورافان موجود در بروکلی ممکن است به پیشگیری از آرتروز کمک کند.

خواص کلم بروکلی برای بارداری

بدن در دوران بارداری برای حمایت از جنین و مادر به مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین نیاز دارد. کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است – یعنی B9 که به نام فولات نیز شناخته می‌شود.

فولات یک ماده مغذی ضروری برای رشد مغز و نخاع جنین است. مصرف منظم غذاهای غنی از فولات مانند بروکلی می‌تواند به تضمین نتایج سالم بارداری کمک کند.

خواص کلم بروکلی برای پوست

سرطان پوست تا حدی به دلیل آسیب‌دیدگی لایه اوزون و افزایش قرارگرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش (UV) در حال افزایش است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات زیست فعال موجود در بروکلی ممکن است در برابر آسیب اشعه ماورای بنفش که منجر به سرطان پوست می‌شود، محافظت کند.

در برخی از مطالعات حیوانی، درمان با عصاره کلم بروکلی منجر به کاهش قابل‌توجه رشد و شیوع تومور در موش‌های مبتلا به سرطان پوست ناشی از اشعه ماورا بنفش شد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان