تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۴۰۱

انواع تجهیزات پزشکی و دسته بندی آن‌ها

از تجهیزات پزشکی برای رفع مشکلات پزشکی در هر زمینه‌ای استفاده می‌شود. در واقع میتوان گفت این تجهیزات هر کدام به دلیل و هدف مشخصی ساخته می‌شود که در نهایت هدف نهایی تمام شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی سلامتی انسان‌هاست. برای راحتی در خرید و انتخاب لوازم مورد نظر افراد تجهیزات پزشکی را دسته بندی کرده‌اند.

 انواع تجهیزات پزشکی و دسته بندی آن‌ها

رویداد۲۴ از تجهیزات پزشکی برای رفع مشکلات پزشکی در هر زمینه‌ای استفاده می‌شود. در واقع میتوان گفت این تجهیزات هر کدام به دلیل و هدف مشخصی ساخته می‌شود که در نهایت هدف نهایی تمام شرکت‌های سازنده تجهیزات پزشکی سلامتی انسان‌هاست. برای راحتی در خرید و انتخاب لوازم مورد نظر افراد تجهیزات پزشکی را دسته بندی کرده‌اند.

دسته بندی تجهیزات پزشکی

  1. تجهیزات پزشکی اتاق عمل

بطور معمول هر وسیله‌ای که در اتاق عمل استفاده شود، در دسته تجهیزات پزشکی اتاق عمل قرار می‌گیرد که دستگاه‌های تخصصی هستند.

  1. تجهیزات پزشکی دندان پزشکی

تجهیزات دندان پزشکی به دلیل حساسیت بالایی که دارند در دسته جدا و مخصوص به خود قرار می‌گیرند.

  1. تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی

هر نوع وسیله‌ای که در آزمایشگاه‌ها برای شناسایی هر گونه بیماری و باکتری‌ای انجام می‌شود، در دسته تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی قرار می‌گیرد.

  1. معاینه:

پزشک در ابتدا برای تشخیص بیماری به لوازمی نیاز دارد، که این لوازم را در تجهیزات پزشکی بخش معاینه به راحتی می‌تواند پیدا کند.

  1. درمانی:

تجهیزاتی که برای درمان سریع بیماران در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، در دسته تجهیزات پزشکی درمانی می‌گیرند.

  1. تجهیزات پزشکی عمومی

تمام لوازمی که در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی استفاده می‌شود را میتوان در دسته تجهیزات پزشکی عمومی پیدا کرد.

  1. زنان و زایمان:

بخش زنان و زایمان به دلیل اهمیت بالایی که دارد، تمام لوازم مورد نیاز این بخش در دسته جداگونه به فروش می‌رسند.

تجهیزات پزشکی علاوه بر اینکه در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مورد استفاده می‌گیرد، میتواند در منزل هم استفاده شود چرا که افرادی هستند که به دلیل بیماری‌هایی که دارند باید در منزل همانند بیمارستان از آن‌ها مراقبت شود.

تجهیزات پزشکی بیمار در منزل

تجهیزات پزشکی که در منزل میتواند مورد نیاز افراد قرار بگیرد، شامل موارد زیر میتواند باشد:

انواع تجهیزات پزشکی و دسته بندی آن‌ها

  • دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز هوای بیرون را تفکیک می‌کند و برای تنفس بیمار آماده می‌کند. از  دستگاه اکسیژن میتوان به جای کپسول اکسیژن استفاده کرد.

  • کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن مخزنی است که از اکسیژن پر شده است تا در مواقع ضروری بتوان برای بیمار استفاده کرد.

  • دستگاه پالس اکسی متر ( تست اکسیژن خون )

این دستگاه پزشکی که این روزها به خصوص برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود، ضربان قلب و میزان اکسیژن خون را نشان می‌دهد.

  • دستگاه گلوکومتر ( تست قند خون )

با استفاده از این دستگاه بیماران دیابتی و حتی پزشکان میتوانند قند خون را اندازه گیری کنند.

  • دستگاه پمپ اینفیوژن

این دستگاه وسیله‌ای است که در زمان معین و در مقدار معین تزریق داروهای وریدی را به درستی انجام می‌دهد.

  • دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور که نوعی تنفس مصنوعی به حساب می‌آید به بیمارانی که مشکل و بیماری تنفسی دارند کمک می‌کند که بهتر بتوانند نفس بکشند. این دستگاه به شکل پرتابل خانگی میتواند برای بیماران داخل منزل هم استفاده شود که البته استفاده از این دستگاه به دانش خاصی نیاز دارد.

  • دستگاه ساکشن

با استفاده از دستگاه ساکشن چه در بیمارستان و چه در منزل توسط فرد مناسب، ترشحات موجود در راه هوایی بدن از به داخل دستگاه کشیده می‌شود و راه هوایی پاک می‌شود به همین دلیل این کار به تنفس فرد کمک بسیاری می‌کند.

  • دستگاه مانتور قلب، علائم حیاتی و ریه

این دستگاه که به وسیله سیمی به بدن بیمار وصل است، علائم حیاتی که شامل نمودار قلب و تنفس است را طی بیست و چهار ساعت نشان می‌دهد.

  • تخت مناسب ای سی یو ( سه شکن )

تخت‌های مخصوص بیماران انواع مختلفی دارد که شامل برقی، دو شکن، سه شکن و مکانیکی است.

انواع تجهیزات پزشکی و دسته بندی آن‌ها

  • تشک مواج

بیمارانی که چه در منزل و چه در بیمارستان در حرکت ناتوان هستند و مدت طولانی‌ای باید در حال استراحت باشند، مستعد زخم بستر هستند به همین دلیل استفاده از تشک مواج اهمیت بسیار بالایی دارد. در بیمارستان‌ها به طور حتمی از این تشک استفاده می‌شود و برای افرادی که در منزل بیمار دارند استفاده از این تشک‌ها پیشنهاد می‌شود.

  • هولتر ریتم قلب

با استفاده از دستگاه هولتر ریتم قبل میتوان از مرگ‌های ناگهانی جلوگیری کرد. چرا که آریتمی که یکی از رایجترین بیماری‌های قلب به حساب می‌آید را میتوان با این دستگاه تشخیص داد.

  • دستگاه بای پپ

این دستگاه نوعی ونتیلاتور به حساب می‌آید که برای بیماری که در عمل دم ضعف دارند، ساخته شده است.

  • دستگاه دی سی شوک

زمانی که آریتمی قلب توسط دارو درمان نشد، با استقاده از دستگاه دی سی شوک، جریان الکتریکی به قلب وارد می‌کند.

  • دستگاه نبولایزر

با استفاده از این دستگاه میتوان دارو را به روش استنشاقی به قسمت مختلف تنفس بیمار رساند. در این روش به دلیل سرعت بالایی که در پخش دارو در بدن دارد، درد بیمار سریعتر از روش‌های دیگر کاهش پیدا می‌کند.

خرید تجهیزات پزشکی

حال سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است بهترین روش و حتی آسان‌ترین روش برای خرید تجهیزات پزشکی چه روشی میتواند باشد؟ این روزها به دلیل مشغله‌های کاری افراد به دنبال روش‌هایی هستند که بتواند در عین حال که خریدی مطمئن دارند، در زمان کمی هم خرید خود را انجام دهند. به همین دلیل است که این روزها خریدهای اینترنتی افزایش پیدا کرده است.

تجهیزات پزشکی چه برای افرادی که برای کار خود به این ابزار نیاز دارند مانند تیم درمانی، چه برای افرادی که برای مشکل خود از این تجهیزات استفاده می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که باید از مراکز معتبر خریدهای خود را انجام دهید.

در شهر تهران خیابان ولیعصر تقاطع جمهوری و خیابان نواب نرسیده به کمیل را میتوان به عنوان مرکز خرید لوازم تجهیزات پزشکی تهران در نظر گرفت. پس اگر شما ساکن استان تهران هستید میتوانید نیازهای خود را در این خیابان بر طرف کنید.  اما خوب اگر شما در تهران نیستید و یا اصلا وقت خرید حضوری را ندارید پس باید از مراکز معتبر تجهیزات پزشکی آنلاین خریداری کنید. یکی از بهترین مراکز آنلاینی که میتوانید به راحتی خرید خود را آنلاین انجام دهید، سدان مد است.

برچسب ها: تجهیزات پزشکی
نظرات شما
پیشخوان