تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱

از بین بردن سیاهی زیر بغل

. برای آشنایی با علل تیرگی و روش‌های از بین بردن سیاهی زیر بغل، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

از بین بردن سیاهی زیر بغل

رویداد۲۴ نازنین احمدی: مانند سایر قسمت‌های بدن، پوست زیر بغل نیز می‌تواند تیره شود یا تغییر رنگ دهد. تیرگی پوست زیر بغل اعتمادبه‌نفس افراد را کاهش داده و آن‌ها را از پوشیدن پیراهن‌های بدون آستین، لباس‌های شنا و غیره در مکان‌های عمومی باز می‌دارد. برای آشنایی با علل تیرگی و روش‌های از بین بردن سیاهی زیر بغل، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

دلایل تیره شدن پوست زیر بغل

دلایل زیادی وجود دارد که زیر بغل تیره و سیاه شود، برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • محرک‌های شیمیایی در دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها؛
  • تحریک و ساییدگی پوست به‌دلیل اصلاح و شیو زیر بغل؛
  • تجمع سلول‌های مرده پوست به‌دلیل عدم لایه‌برداری؛
  • اصطکاک ناشی از پوشیدن لباس‌های تنگ؛
  • هایپرپیگمانتاسیون، مانند افزایش ملانین؛
  • ایجاد ملاسما یا لکه‌های تیره روی پوست؛
  • آکانتوز نیگریکانس (یک اختلال رنگ‌دانه پوست که با دیابت، چاقی و سطوح غیر طبیعی هورمون مرتبط است)؛
  • اختلالات پوستی، مانند بیماری فاکس-فوردایس؛
  • اریتراسما یا عفونت باکتریایی پوست؛
  • بیماری آدیسون؛
  • سیگار کشیدن.

برای روشن شدن زیر بغل چه اقداماتی انجام دهیم؟

اولین قدم‌ برای از بین بردن سیاهی زیر بغل این است؛ که دلایل اصلی تیرگی زیر بغل را از بین ببرید. از جمله:

دئودورانت یا ضد تعریق خود را عوض کنید

برند ضدتعریق خود را تغییر دهید با آن را با ضدتعریق‌های طبیعی، مانند: جوش شیرین یا سرکه سیب تعویض کنید. علاوه بر این، می‌‌توانید به‌طور کلی استفاده از دئودورانت یا ضدتعریق را متوقف کنند.

موهای زائد زیر بغل را اصلاح نکنید

اصلاح موهای زائد زیر بغل می‌تواند منجر به تیرگی پوست این نواحی شود. در عوض می‌توانید با اپیلاسیون یا لیزر، موهای زائد را از بین ببرید.

لایه برداری پوست زیر بغل فراموش نشود

هفته‌ای دو الی سه بار از یک اسکراب یا لایه‌بردار ملایم برای پوست زیر بغل خود استفاده کنید. از آنجایی که پوست زیر بغل نازک و ظریف است، لایه‌برداری را انتخاب کنید؛ که برای پوست‌های حساس در نظر گرفته شده است. حتی می‌توانید از لایه‌بردار مخصوص صورت استفاده کنید.

لباس های گشاد بپوشید

هنگامی که لباس تنگ می‌پوشید، بیشتر عرق می‌کنید و هوای آزاد کمتری در زیر بغل شما جریان دارد؛ که در طولانی مدت باعث سیاه شدن زیر بغل و تیرگی پوست می‌شود.

از بین بردن سیاهی زیر بغل

سیگار را ترک کنید

متأسفانه دود سیگار روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست، تأثیر منفی می‌گذارد. برای حفظ سلامت خودتان بهتر است هرچه زودتر سیگار را ترک کنید. 

درمان های سنتی برای از بین بردن سیاهی زیر بغل

به گزارش رویداد24 بسیاری از مردم تمایل دارند از روش‌های سنتی برای از بین بردن سیاهی زیر بغل استفاده کنند. طرفداران درمان‌های سنتی موارد زیر را برای روشن کردن پوست زیر بغل پیشنهاد می‌دهند:

سیب زمینی

یک سیب‌زمینی را رنده کنید، آب سیب‌زمینی رنده شده را به پوست زیر بغل بمالید. بعد از 10 دقیقه زیر بغل خود را با آب خنک بشویید.

شیر، گلاب و پوست پرتقال

1 قاشق غذاخوری شیر و 1 قاشق غذاخوری گلاب را با مقداری پودر پوست پرتقال مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. خمیر را به‌آرامی زیر بغل خود مالیده و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس آن را با آب خنک بشویید. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

از بین بردن سیاهی زیر بغل با لیمو

لیمو را به تکه‌های ضخیم برش داده و یک قطعه از آن را زیر بغل خود بمالید. بعد از 10 دقیقه زیر بغل خود را با آب خنک بشویید، خشک کنید و سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

زردچوبه و لیمو

در یک کاسه کوچک، 2 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه را با مقداری زردچوبه مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. خمیر را به پوست زیر بغل خود بمالید و بعد از 30 دقیقه خمیر را بشویید.


بیشتربخوانید: ۷ دلیل پیر شدن دست‌ ها


روغن زرده تخم مرغ

قبل از خواب، روغن زرده تخم‌مرغ را روی پوست زیر بغل خود ماساژ دهید. صبح روز بعد، زیر بغل خود را با شامپو مخصوص بدن یا صابون بشویید. روغن زرده تخم‌مرغ را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.

از بین بردن سیاهی زیر بغل با روغن نارگیل

چند قطره روغن نارگیل را زیر بغل خود ماساژ دهید و بعد از 15 دقیقه، این ناحیه از پوست خود را با آب ولرم و صابون ملایم بشویید. این مراحل را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.

روغن درخت چای

5 قطره روغن درخت چای را با 8 اونس آب در یک بطری اسپری مخلوط کنید. بعد از حمام، مخلوط را زیر بغل خود اسپری کنید و اجازه دهید تا خشک شود.

عوارض احتمالی درمان های سنتی

هر زمان که محصولی را روی پوست خود بمالید، حتی یک محصول طبیعی مانند گیاهان دارویی، احتمال تحریک پوست وجود دارد. برای جلوگیری از تحریک احتمالی پوست، ابتدا محصول را روی قسمت کوچکی از پوست زیر بغل خود بمالید و اگر در عرض 48 ساعت واکنش منفی پوستی نداشتید، به استفاده از محصول در کل زیر بغل ادامه دهید.

درمان های پزشکی برای از بین بردن سیاهی زیر بغل

اگر تیرگی زیر بغل شما ناشی از یک عارضه پوستی است یا درمان سریع‌تری را ترجیح می‌دهید، می‌توانید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. برخی از درمان‌های پزشکی برای از بین بردن سیاهی زیر بغل عبارت‌اند از:

  • کرم‌ها یا لوسیون‌های حاوی موادی مانند: هیدروکینون، ترتینوئین (رتینوئیک اسید)، کورتیکواستروئیدها، آزلائیک اسید و اسید کوجیک؛
  • لایه‌برداری شیمیایی با آلفا هیدروکسی اسید (AHAs) و بتا هیدروکسی اسید (BHAs)؛
  • میکرودرم ابریژن برای پاکسازی کامل پوست؛
  • لیزر درمانی برای حذف رنگدانه؛
  • تجویز آنتی‌ بیوتیک برای رفع عفونت‌های پوستی.

عوارض درمان های پزشکی

درمان‌های روشن کننده پوست ممکن است عوارض جانبی خفیفی ایجاد کنند؛ که با گذشت زمان از بین می‌روند. اسیدهای قوی، که در محصولات مراقبت پوستی یافت می‌شوند، می‌توانند پوست را تحریک کنند. همچنین می‌توانند به قرمزی و حساسیت به خورشید منجر شوند.

اگر پزشک کرم یا لوسیونی برای شما تجویز کرد، دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کرده و محصولات را بیش از مدت زمان توصیه شده روی پوست خود نگذارید. استفاده نادرست از محصولات پوستی می‌تواند منجر به سرخی پوست، درد، خشکی و تغییر رنگ بیشتر پوست شود.

جمع‌بندی

در این مقاله دلایل تیرگی زیر بغل و روش‌های از بین بردن سیاهی زیر بغل را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید از روش‌های سنتی برای روشن کردن رنگ پوست زیر بغل خود استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید با یک متخصص پوست در این باره مشورت کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/baking-soda-for-underarms#see-a-doctor

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان