تاریخ انتشار: ۲۱:۱۶ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

ناراحتی عجیب یک رسانه اصولگرا از اعلام انزجار مردم از سیاست چین در قبال ایران

روابط ایران و چین

رویداد۲۴  سایت اصولگرای الف به قلم سعید ونکی پس از واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور چین در دیدار با بن سلمان نوشته: گذری کوتاه به سال گذشته داشته باشیم؛ فروردین ۱۴۰۰ و امضای توافق‌نامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین که شامل ابعاد اقتصادی،‌ نظامی،‌ امنیتی، فرهنگی و قضایی است؛ برنامه‌ای که در میان تحریم‌های فراگیر ایالات متحده و غرب، احتمالاً جبهه جدیدی را به سود کشورمان می‌گشاید و قاعدتاً، بدیهیات عقلی و منافع ملی ایجاب می‌کند که از اجرای چنین توافقی آن هم در میان هجمه‌های غرب حمایت شود؛ تاکید می‌کنیم منافع ملی در وضعیت کنونی نه صرف اعتماد صرف به چین و یا دشمنی با آمریکا و غرب.

۲- واکنش‌ها به این توافق چیست؟ جریان‌ها و گروه‌های سیاسی آمریکوفیل و عمدتاً حامیان برجام که از قضا اثرگذاری قابل توجهی روی افکار عمومی و قشر خاکستری جامعه دارند چه خطی را در این خصوص دنبال کردند؟ ادعای زیرپا گذاشتن سیاست نه شرقی و نه غربی و فروختن ایران به چین، گوشه‌ای از سم‌پاشی و حملات علیه این توافق بود.

۳- به مقطع کنونی بازگردیم؛ بازی‌گری فعال چین در منطقه و همکاری با دو همسایه جنوبی ما؛ امضای قرارداد ۲۷ ساله با قطر و سفر شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور به عربستان و توافق بر سر تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف و البته امضای بیانیه‌ای که از نظر ما محکوم است و واکاوی مجزایی را می‌طلبد.

۴- حال چه خطی دنبال می‌شود؟ حمله به سیاست‌خارجی ایران و ستایش همسایگان‌مان؛ اینکه ایران از مناسبات انرژی منطقه حذف شده و دیگران گوی سبقت را ربوده‌اند. اینکه چین به ایران پشت کرده و قید ما را زده و علت این امر هم تکیه مطلق به شرق و دشمنی با آمریکا ذکر می‌شود!

۵- این نگاه سطحی و سیاست‌زده، بزرگترین آفتی است که به جان کشور افتاده. این زاویه دید، نه درکی از منافع ملی دارد و نه مناسبات عرصه بین‌الملل را به درستی می‌فهمد. مگر روابط بین‌الملل فضایی استادیومی است که یک کشور به طور صرف باید از طرف دیگر حمایت و به سود آن بازی‌گری کند؟ چین و یا هر کشور دیگری مناسبات و روابط خود را بر مبنای کسب منافع بنا می‌کنند و این قاعده‌ای لایتغیر است. هم قرارداد ۲۵ ساله با ایران تامین‌کننده منافع چین در حوزه‌های مختلف است و هم همکاری با عربستان به عنوان یکی از متحدین آمریکا، به سود چین است. صرف بازی‌گری چین در منطقه چه ارتباطی با دور زدن ایران دارد؟ 

۶- به نظر می‌رسد این قسم از تحلیل‌ها و فضا‌سازی‌ها غیر از توجیه و تئوریزه‌کردن رابطه با آمریکا و تعمیق گرایش‌های غرب‌گرایی قابل تفسیر و تبیین نباشد؛ تفسیری که صرفاً رابطه با غرب را به هر شکل ممکن می‌خواهد. رابطه تعریف شده با آمریکا به شرط تامین منافع ملی قابل دفاع است و پذیرش ایران برای مذاکرات نیز بر همین حقیقت گواهی می هد. اما در موقعیتی که توازن قوا حتی به طور نسبی هم برقرار نیست این رابطه یک سویه و امری ضد منافع کشور و ملت است و تجربه برجام، بهترین گواهی برای این گزاره به شمار می‌رود. برجام تجربه‌ای بود که در صورت موفقیت شاید مقدمه‌ای برای کاستن از تنش‌های میان ایران و ایالات‌متحده می‌شد اما به دلیل عدم توازن قوا، به امری یک‌طرفه و عاملی برای تحمیل فشار بر ایران بدل گشت.

امروز روز خرید روبیکه، چون تا ۸۰٪ تخفیف داره!!
امروز روز خرید روبیکه، چون تا ۸۰٪ تخفیف داره!!

مطالب پیشنهادی
yektanet-logo-sign
۷-  جریان‌ها و گروه‌های سیاسی آمریکوفیل منافع و حتی حیات شان به تئوریزه‌کردن و تعمیق رابطه با آمریکا گره خورده است. اما عموم جامعه و افکار‌عمومی باید آگاه باشد که قاعده روابط بین‌الملل،‌ کسب منافع توسط کشورهاست؛ چین و عربستان و آمریکا و ایران هم ندارد و همکاری کشورها غالباً در این چهارچوب قابل تفسیر و تبیین است. در مناقشه کنونی که بحث‌های پیرامونی آن فراوان است، باید بپذیریم که چین به دنبال بهره‌برداری از شکاف‌های موجود بین ایران و آمریکا، ایران و عربستان و عربستان و آمریکا است و این هیچ‌گونه ارتباطی به مفاهیمی چون دور زدن و خیانت و این قسم عبارات ندارد. چین برای پیشبرد کلان‌طرح‌های خود همچون «راه ابریشم جدید» به تمام قدرت‌های منطقه‌ای غرب آسیا از جمله ایران و عربستان نیاز دارد و نباید انتظار داشت که به دلیل رابطه با ایران و معاهده ۲۵ ساله از رابطه و قرارداد با دیگر کشورها صرف نظر کند. ای کاش یاد بگیریم منافع ملی را قربانی نگاه‌ها و تنگ‌نظری‌های سیاسی نکنیم و هر تحولی را دستاویز حمله به ایران و منافعش قرار ندهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
8
در هر کشوری خائن وخودفروخته داریم ! در ایران هم کم نیستند کسانی که همیشه سر در اخور بیگانه دارن واز ان تغدیه می کنن !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
8
چی چیه؟ مال ... نیوزه؟ خاک بر سرشون شرق گداهای وطن فروش بی غیرت خودفروخته، یوان چینی خوب بهشون ساخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
10
کدام مردم اعلام انزجار کردند؟ مادامی که با چین جیک جیک مستون داشتید، مردم هم اجبآ بله، اما حالا که چین از شما رویگردان شده از کوپن مردم خرج نفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
خودشون میدونن اقلیت هستن چاره ای ندارن جمع ببندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
7
ضربه ای که چین به حکومت زده هیچ کشوری حتی همون استکبارجهانیم نزده اقایان مسئول الان وقتشه یه مشت اهنینم به چین بزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
9
آیا نویسنده غافل این متن نمی تونه بفهمه که همصدایی چین با عربستان و صدور بيانيه رسمی مشترک برای تعیین تکلیف جزایر سه گانه تمایل ضمنی بر تجزیه ایران و انعکاس یک پیام ورای تامین منافع فردی چین هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
برای مسئولین فرقی نمیکنه که.حزب الله مهم تره
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
6
نوبت چین و روسیه که میشه شما چقدر معقول و منطقی می‌شید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
3
اینا همونایی اند که خاک جزایر ایرانی رو به امارات صادر می کردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
4
اینقدر به چین بد نگویید مبادا حضرت سفیرکبیر چین از دست مان دلخور شوند. یه وقت چین قهرش می گیره.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان