تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

اثر مهاجرت جوانان ایرانی بر بازار دلار

دستگیری چند نفر از معامله کندگان طلای آب شده و تشدید جو‌ امنیتی در چند روز قبل می تواند با عقب زدن طلا چند روز ی موجب اصلاح فلز زرد شود.

اثر مهاجرت جوانان ایرانی  بر بازار دلار
رویداد۲۴ به گزارش اقتصادنیوز، دو دلیل اصلی اقتصادی در مهاجرت نخبگان، نرخ تورم و تحریم است. کاهش احتمال احیای برجام هم در افزایش میل به مهاجرت و خروج سرمایه تاثیر گذار است.

اثر مهاجرت در بازار ارز

این تمایل به مهاجرت، تقاضا برای حواله ارزی را با هدف خارج کردن سرمایه از ایران بالا می‌برد و فشار حواله‌ای می‌تواند اثر خود را در قیمت اسکناس دلار هم منعکس کند.

استقبال غربی‌ها از مهاجران جوان

ماه قبل دولت آلمان با برنامه‌هایی برای اصلاح قانون مهاجرت موافقت کرد. اولاف شولتز صدر اعظم آلمان اعلام کرده که آلمان می‌تواند نیروی کار خود را به شدت افزایش دهد جمعیت را جوان کند و آلمان را به سمت جوانی جمعیت سوق دهد.

به نظر می‌رسد کشور‌های غربی به دنبال جمعیت پذیری و استقبال از مهاجرین هستند. چندی پیش هم خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به همین مسئله در روسیه اشاره کرد در این گزارش آمده بود که بهتر است که غرب تحت عناوین ویزا‌های بشردوستانه به دانشجویان روسی ویزا دهد و با ایجاد مشوق نخبگان و دانشمندان روسی را تشویق به مهاجرت کند تا هم اقتصاد غرب از افزایش مهاجرت‌ها سود ببرد و هم اقتصاد تحت تحریم روسیه تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

اختلاف درآمد در ایران اوج گرفت

به گزارش اکوایران، تورم در چند سال گذشته در محدوده‌های بالا تثبیت شده، ولی دستمزد‌ها در همان سطح رشد نکرده و به همین خاطر اختلاف درآمد در ایران با خارج از کشور برای شغل‌ها افزایش یافته است. به عنوان مثال در ترکیه به خاطر افزایش اختلاف درآمد داخل با خارج از کشور، مهاجرت تشدید شده است.

استقبال اعراب از افزایش مهاجرت از ایران

بررسی اخبار نشان میدهد کم بودن سطح دستمزد‌ها در گروه‌های مختلف موجب اعتراض برخی از گروه‌های شغلی هم شده است. در همین شرایط کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشور‌های غربی از افزایش تقاضای مهاجرت ایران استقبال کرده اند. چندی پیش روزنامه جوان به نقل از سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که ۳.۳ میلیون ایرانی در سال ۲۰۲۲ مهاجرت کرده اند. پژوهش رصد خانه مهاجرت هم نشان می‌دهد دو دلیل اصلی اقتصادی در مهاجرت نخبگان اعم از دانشجویان و پزشکان نرخ تورم و تحریم است.

بررسی‌های میدانی اکوایران نشان می‌دهد که چندی پیش فروشندگان ارز افزایش فروش چمدان در خیابان منوچهری را که بی ربط به مهاجرت نیست عامل افزایش قیمت ارز می‌دانستند، زیرا تقاضای ارز خارجی را افزایش می‌دهد و، چون بازار رسمی همراه با محدودیت است این تقاضا با ورود به بازار آزاد قیمت‌های این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به همین دلیل کشور‌های تحت تحریم و یا با سطح تورم بالا مانند روسیه، ترکیه و ایران اهداف راحت تری برای مهاجرت هستند که با آسان‌تر شدن شرایط مهاجرت و ریسک مهاجرت افزایش می‌یابد.

احتمال اصلاح بازار سکه

قیمت سکه روز قبل رشد کرد و اختلاف زیادی را بین قیمت بازار طلا و قیمت سکه در بورس کالا ثبت کرد. روز قبل حجم معاملات سکه رفاه به بالای یک میلیون قطعه رسید.

بررسی میزان حباب سکه نشان میدهد که در ناحیه پر ریسکی برای خرید قرار دارد و خریداران بنیادی و اصلی سکه در شرایط خرید قرار نگرفته اند.

دستگیری چند نفر از معامله کندگان طلای آب شده و تشدید جو امنیتی در چند روز قبل می‌تواند با عقب زدن طلا چند روز‌ی موجب اصلاح فلز زرد شود.

ارزش معاملات خرد نزولی شد

بورس تهران روز قبل رشد کرد و به لطف سهام پالایشگاهی ورق معاملات برگشت و در محدوده مثبت معامله شد. ارزش معاملات خرد کاهش پیدا کرده و و چند روزی است که در مسیر نزولی قرار گرفت است.

برخی تصور می‌کنند که افزایش قیمت دلار آزاد تقاضای سکه در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است، ولی در واقعیت این ادعا صحیح نیست، زیرا آنچه بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد قیمت دلار نیما است که تغییر چندانی نداشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
3
سلام چندوقتی است بعدازهک خبرگزاری فارس قسمت نطراتش موچوداست ولی قبول نطرات بسته است که خواستم بگویم درامروزبااین انفچارقیمت دلاروسکه صدای هیچ نماینده مچلس شنیده نشده ودرکشورانگارهیچ خبری تیست سکه مرز۲۰ملیون دلار۴۰هزارتومان به کچابه این شتابان گورهمگی نزدیک است انشاالا
نظرات شما
پیشخوان