تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
یادداشت لیلا اوتادی برای رویداد۲۴؛

معرفی ۴ کتاب آموزشی برای آغاز بازیگری

لیلا اوتادی در یادداشتی که برای رویداد۲۴ فرستاده، چهار کتاب به افرادی که بازیگری علاقه دارند، معرفی کرده است. در این کتاب‌ها تکنیک‌های بازیگری و تئوری‌های آن به صورت اصولی به علاقمندان بازیگری آموزش داده شده است.

لیلا اوتادی

رویداد۲۴ لیلا اوتادی بازیگر سینما و تئاتر ایران در مقاله‌ای چند کتاب برای کسانی که علاقه دارند بازیگری را دنبال کنند، معرفی کرده است. او در این مطلب چنین نوشته است: در این مطلب می‌خواهیم برای همکاران و عزیزان تازه وارد و جویای تجربه در زمینه بازیگری، چند کتاب که می‌تواند به شما در ابتدای راه پرپیچ و خم بازیگری کمک شایانی کند، معرفی کنیم.

این روز‌ها تبلیغات گسترده‌ای در مورد راه‌های بازیگر شدن و موسسه‌های بازیگری دیدید و اگر علاقه‌مند به شروع فعالیت در این زمینه هستید، بار‌ها از خود پرسیده‌اید که کدام موسسه و آموزش کدام استاد موثرتر است یا به این مسئله فکر کرده‌اید که برای بازیگری چه تکنیک‌های باید بیاموزید و به چه توانمندی‌هایی نیاز دارید. آیا بازیگری یک هنر ذاتی است یا با کسب مهارت و تجربه می‌توان فن بازیگری را به دست آورد. در این متن کتاب‌هایی را به شما عزیزان معرفی می‌کنم که به آموزش مبانی اولیه‌ی بازیگری می‌پردازند و شناختی کلی از این حرفه به دست می‌دهند.

اما باید بدانید که برای آموختن بازیگری، کتاب خواندن هرگز به تنهایی کافی نیست. هیچ چیز بیشتر از تمرین، حرکت و تجربه، شما را در بازیگری پیش نخواهد برد. در این متن مجموعه‌ای از کتاب‌های بازیگری را معرفی کردم که برای شروع و آشنایی بیشتر با این حرفه مفید هستند.

کتاب درس‌های یک بازیگر مایکل کین

۱) کتاب درس‌های یک بازیگر

نویسنده: مایکل کین / مترجم: محمدباقر قهرمانی

«درس‌های یک بازیگر» مجموعه‌ای از آموزش‌ها، راهنمایی‌ها و تجربیات مایکل کین (۱۹۳۳)، نویسنده و بازیگر سرشناس انگلیسی است. او در این کتاب، بر اساس تجربه سال‌های طولانی بازیگری‌اش روی مهارت‌های رفتاری و ارتباطی برای موفقیت در صنعت سینما به عنوان یک بازیگر تاکید دارد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «تقریبا همه بازیگران بدون استثنا به همدیگر کمک می‌کنند. در صنعت سینما، تعداد کسانی که ترقی آن‌ها ناگهان متوقف می‌شود و از اذهان خارج می‌شوند به اندازه تعداد بازیگرانی است که می‌کوشند کلک بزنند و یا دشمن‌تراشی کنند. این‌گونه رفتار کردن معمولاً موفقیت‌آمیز نیست، چرا که حاکم، یعنی کارگردان، ناظر ماجرا است.

کارگردان متوجه می‌شود چه چیزی قلابی است و کدام بازیگر می‌کوشد تسلط بیشتری پیدا کند و درنتیجه، دستور قطع را صادر خواهد کرد. حتی اگر این کار از دید کارگردان پنهان بماند، تماشاگران آن را حس خواهند کرد. شاید متوجه نشوند که چرا یک صحنه مشکل دارد، اما به طور غریزی حس می‌کنند که از بازی یک بازیگر خوششان نمی‌آید و می‌گویند که حرکات فلان بازیگر نامناسب و مسخره بود. مانند تئاتر که خودنمایی از طریق استفاده از ویژگی‌های صحنه صورت می‌گیرد، در سینما نیز خودنمایی وجود دارد. در سینما، چنین فردی ممکن است گامی به عقب بردارد تا بازیگر دیگر برای برقرار کردن ارتباط مجبور شود به دوربین پشت کند.

همچنین بازیگرانی وجود دارند که نقش چندان مهمی در صحنه ندارند و با حرکت دست یا چرخش سر در یک لحظه حساس یا با افزایش مکث، سعی می‌کنند نظر تماشاگر را به خود جلب کنند و به اصطلاح صحنه را بربایند. این بازیگران می‌کوشند دوربین روی آن‌ها مدت طولانی‌تری بماند. کم‌تر بازیگری به این‌گونه کار‌ها تن می‌دهد و کارگردانان نیز معمولاً این کار‌ها را تحمل نمی‌کنند.»

کتاب هنر بازیگری استلا ادلر

۲) هنر بازیگری

نویسنده: استلا ادلر / مترجم: فاطمه خسروی

گزیده‌ای از کتاب: «راز بزرگی را با شما در میان می‌گذارم. هیچ بازیگری موفق نیست مگر این‌که در طول زندگانی‌اش، موفقیت را درون خود احساس کند. اگر احساس نکنید موفق هستید، هیچ پولی نمی‌تواند این احساس را به شما بدهد! هیچ تحسینی نمی‌تواند آن را به شما بدهد! هیچ نشانه‌ی موفقیتی نمی‌تواند آن را به شما بدهد! این احساس، این اعتماد به نفسِ یک هنرمند یا بازیگر زن، باید به رغم هرچیزی، از درون خود او سرچشمه بگیرد و همین اعتماد به نفس است که ما باید در وجود شما ایجادش کنیم؛ و هرگاه آن را در خود احساس کنید دیگر نیازی به من نخواهید داشت. شما به هیچ‌کس نیازی نخواهید داشت»

این جملات استلا آدلر بازیگر و آموزگار بزرگ بازیگری است. شیوه‌ی آموزشی او که بازگشت به طبیعت خود و دیگران است، هنوز به طور جدی تدریس می‌شود. بسیار از بازیگران بزرگ آمریکا سال‌ها شاگرد ادلر بوده‌اند یا روش او را آموخته‌اند.

این کتاب ۲۲ کلاس آموزشی ادلر است که به جنبه‌های مهم آموزش مهارت بازیگری و شروع آن به صورت ذهنی و عملی پرداخته است. تفاوتی نمی‌کند که به بازیگری تئاتر علاقه‌مند باشید یا سینما؛ این کتابی است که می‌توانید برای شروع نگاهی متفاوت داشتن به جهان بازیگری از آن استفاده کنید.

کتاب ۱۱۲ بازی برای بازیگران جوان گوین لوی

۳) ۱۱۲ بازی برای بازیگران جوان (راهنمای جامع بازی‌های نمایشی برای پرورش مهارت‌های بازیگری)

نویسنده: گوین لوی / مترجم: علی‌ظفر قهرمانی‌نژاد

درباره‌ کتاب: معلمان نمایش خلاق، مربیان بازیگری، کارگردانان خلاق و برگزارکنندگان کارگاه‌های مختلف در زمینه‌ی تئاتر، نیاز به بازی‌های نمایشی دارند تا هنرجویان مبتدی و حتی حرفه‌ای را به مشارکتی فعال در فعالیت‌های گروهی و شناختی مایل کنند. در زمینه‌ی بازی‌های نمایشی کتاب‌های متعدد و متنوعی منتشر شده است، اما آن‌چه از دید ما این کتاب را متمایز می‌کند، اهمیت دادن به گفتگو و تأکید کردن بر درک و شناخت کامل نسبت به تمرین‌های عملی و میزان تأثیر آن‌ها است.

در این کتاب با زبانی آشنا می‌شویم که پرسش‌هایی موثر برای فعال کردن هنرجویان و بازیگران در اختیار مربی یا کارگردان قرار می‌دهد؛ پرسش‌هایی که به کمک آن هم خودش و هم بازیگرانش به درکی دقیق‌تر از فعالیتی که انجام می‌دهند و آگاهی از اثربخشی هر تمرین می‌رسند.

کتاب بازیگری حرفه‌ای ملیسا برودر

۴) بازیگری حرفه‌ای

نویسنده: ملیسا برودر / مترجم: احمد دامود

درباره کتاب: «می‌دانم که شما فداکار و مشتاقید؛ مشتاق آموختنید، مشتاق باور کردنید، مشتاقید که راهی بیابید تا هنری را که در درون خود حس می‌کنید به روی صحنه بیاورید. شما به درستی خواهان از خودگذشتگی هستید و فکر می‌کنید که فداکاری انتظار رفته، تسلیم شدن به اراده‌ی استادتان است. اما فداکاری طاقت فرساتری از شما انتظار می‌رود: شما باید از حس و درک عمومی خود پیروی کنید… این حس حقیقت‌جویی، این بی‌آلایشی، این احساس شگفت و مقدسی که در شما وجود دارد، آن چیزی است که زندگی تازه‌ای به تئاتر می‌دهد. چگونه می‌توانید این‌ها را به صحنه منتقل کنید؟» دیوید ممت در سال ۱۹۸۵ با بیان این جملات اشاره می‌کند این کتاب، بهترین کتاب بازیگری است که در طول بیست سال گذشته نوشته شده است. تأکید او بر این است که کتاب «بازیگری حرفه‌ای» سرانجام به فلسفه‌ای ساده در زمینهی بازیگری دست پیدا می‌کند: «همان‌طور باشید که آرزو دارید به نظر برسید»

«ملیسا برودر»، «لی مایکل کان»، «مدالین اولنگ»، «اتانیل پولاک»، «رابرت پرویتو» و «اسکات زیگلر»، نویسندگان کتاب «بازیگری حرفه‌ای» هستند. آن‌ها بخش بزرگی از این کتاب را به یادداشت‌هایی اختصاص داده‌اند که از کارگاه‌های دیوید ممت در سال‌های ۱۹۸۳ و ۱۹۸۴ جمع‌آوری کرده بودند.

«دیدن فردی که بدون توجه به ترس‌های درونی خویش بیشترین تلاشش را علیه موانع دشوار انجام می‌دهد، به تماشاگر امکان می‌دهد که نظیر همین توانایی را در درون خویش بشناسد». تأکید این کتاب بر آن است که بازیگران با پرورش روح انسانی درون خود، می‌توانند تئاتر را به مکانی تبدیل کنند که مردم برای دریافت حقیقت به آن‌جا رجوع کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لیلا اوتادی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
0
0
کلاس هنر
1 بی ریا بدون فریب
2 نمایش صادقانه
3 پلیدی بی اعتبار
4 درست کار اعتبار
پنج ستاره در آسمان
دیدن و فهمیدن است
نمایش خوب بد زشت
تماشاگر همراه اگر بود
نگاه فهمیدن بلد بود.؟
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
0
0
چهار کتاب
درس هنر
جوان حرفه ای
چارلی پسر بچه
تقصیری نداشت
مرام انسانیت
کلاس آدمیت
فیلم فصل تبریز
پنیر خوب صبح
وقتی ظلمی نبود
خرس گنده
شیشه نزن
دزدانه نفهم
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
0
0
فیلم دشمن زن
ریا یعنی فریب
زبان دروغین
بازی با اسم خدا
نیرنگ و فریب
دشمن انسانیت
دزد ناموس
ریاکار دو رو
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
0
0
سینمای آمریکا
فیلم خانه پوشالی
مگی عاشق وطن
دختر خوب آمریکایی
خدمت صادقانه
ژنرال ریاکار دو رو
دشمن انسانیت زن
تجاوزگری ظالمانه
چه ظلمی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
0
لیلا اوتادی
فیلم بیگانه
منافق دو رو
زبان دروغین
دزد ناموس
چه با فریب
چه با حرف زور
چه ظلمی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
0
نمایش نو نهال
دشمن گلها
دیوار جهل
نوری نبود
گل افسردگی گل پژمردگی
خشکی نه سبز
پلیدی زشتی است
دشمن انسانیت
دشمن زن
دشمن مرد
.................
سینمای فرانسه لیون
فیلم ل و ن حرفه ای
گل و پنجره
نور روشنایی
دختر نو نهال
گل لاله نجات
زمینه آسمان
نور تابان
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
0
0
میترا رفیع
فیلم بی ریا با معرفت
فرنسوا لیون مسی
نارنجی خوب
لئون حرفه ای
نو نهال
گل و پنجره
نور و بینایی
یاد خداست
صداست
حنجره حنجره
کودک بی گناه
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
0
0
نو نهال
فیلم آوای جنگل سبز
11 دو
فرانسه
خروس سحر خوان صبح
آرژانتین آفتابی
راه راه آبی
رو سفید
مرد و زن دختر و پسر
خدا کاپ طلا را بدون فریب قبول دارد
جام‌ جهانی صادقانه و بی ریا اعتبار دارد
آدمیت مرد انسانیت زن
کودکان بی گناه
نونهال و قشنگ
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
لیلا حاتمی
فیلم سر به مهر
لیلا بلوکات
فیلم اهرام مصر
لیلا اوتادی
فیلم آزاد به قید شرط
لیلا زارع
فیلم ارمغان تاریکی
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
فیلم معرفت نماز
فیلم حریم امن خدا
فیلم انسانیت زن آزادگی
فیلم ارمغان نوروزی
بهاره سبز و نارنجی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
سینمای انگلستان
مرد و زن دختر و پسر
فیلم گربه ها روشن ببین
نگاه کن
فکر خوب سر
تابلو نقاشی است
گربه های بی گناه
ساحل زیبای کوچک
دریا آبی است
دانایی است
عصر جدید
آبی رنگ خوب آسمان
روشنایی شهر
فهمیدن بینایی است
خیابان آرام
راه بهشت
کتاب و شعر معلم
دختران فرشته اند
تاریکی ظلمت است
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
0
سینمای فرانسه
آلن دلن
فیلم بازگشت بورسالینو
شهر مارسی
دیو مخدر
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
جاده جهنم
پلیدی ممنوعه بود
نجات از جهنم
نجات لی رز
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
0
0
لیلا اوتادی
فیلم پیتزا مخصوص
ورود و خروج
ممنوع و کیش
کیش و مات
مات و مبهوت
مبهوت و مغلوب
بازگشت معکوس
ایتالیا روم
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
0
0
علی صالحی
فیلم دشمن گل
پل دوستی نبود
ارتباطی شوت شوت
خندوانه تلخ تلخ
خواستگاري دروغین
چه با فریب چه زر زدن
چه حرف زور
زور گفتن
زیر یک سقف
بدخواهی نامرد
مردودی دشمن
دشمن انسانیت
دشمن زن
کوهستان سرد
بارش برف
دمت گرم
یلیماز شادی گل
سپیده گل رز
شیراز
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
ییلماز
شادی درست بود
یلیماز غلط
خالی بندان
دشمن گل
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
0
لیلا اوتادی
فیلم گلها گل زرد
لباس شخصیت کسی را عوض نمی کند
شخصیت است که اعتبار لباس است
منافقانه ریا یعنی فریب بود
ادعای دروغین
قرمزته بدون فریب
اخراج
زمین سبز
لباس زرد
همراه همرنگ اوتادا
دختران خوب اکباتان
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
0
سینما هنر
رابرت دنیرو
فیلم خریدار نقاشی دیوید
دیوار خانه
تابلو نقاشی دیدن
فهمیدن بینایی است
آیا زندگی رنگی نبود
سیاهی یک قلم
کانالی پر از برق
کابلی برای سخت گیری نبود
ستون زندگی فرهنگی بود
خریدار تابلو من
برف بازی نبود
خواهر خوب دیوید
کاری قشنگ رزی
روسفیدی برف
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
0
سینما هنر
رابرت دنیرو
فیلم نقاشی دیوید
دیوار خانه
تابلو نقاشی دیدن
بینایی و فهمیدن
آیا زندگی رنگی نبود
سیاهی یک قلم
کانالی پر از برق
کابلی که سختی نبود
ستون زندگی فرهنگی بود
خریدار تابلو فهمید
نقاشی خوب دیوید
برف بازی نبود
خواهر خوب دیوید
کار قشنگ رزی
روسفیدی برفی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
0
0
سینما هنر
جمشید آریا
بهرام رادان لیلا اوتادی
اندیشه فولادوند طناز طباطبایی
فیلم پنجه و خون
مسیر
طی طریق
بیابان خشک
ناصر یعنی یاور
اولین خون
قطار شب
تاریکی جهل
ظلمت و سحر
سپیده دم اما نه یک صبح
معرفت نماز اصلی است
الهام و فهمیدن حرف خدا
افلم تکونوا تعقلون
آیا عقل نداشتید
دیو دوپا مخدر
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
خونبارش
سینمای وحشت
گاو وحشی خشمگین
وال استریت سوال بود
زندگی محور خدا نبود
جاده جهنم
ظلم و ستم
چه با فریب
چه با حرف زور
پلیدی ممنوعه بود
چه حماقتی !
پاسخ ها
گرگ زخمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
بهرام رادان لیلا اوتادی
فیلم پنجه و خون
قطار شهری
1383
گرگ زخمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
بهرام رادان
فیلم پنجه و خون
گاو وحشی خشمگین
گرسنگی سوار بود
وقتی اگر
محور زندگی خدا نبود
جاده جهنم
دره جهنم
پرتگاه سقوط بود
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۴
0
0
دانایی و عقل
زن شناس
شناسایی و زن نجات
زن گرفتن یعنی گرفتار
حرف غلط انداز
غلط اندخت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان