تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
یادداشت لیلا اوتادی برای رویداد۲۴؛

سبک بازی مهمترین بازیگران سینمای جهان

لیلا اوتادی بازیگر سینمای ایران در یادداشتی رویداد ۲۴، درباره بازی ۸ بازیگر زن و ۸ بازیگر مرد سینمای جهان نوشته است و مهمترین فیلم‌های آن‌ها را برشمرده است.

سبک های بازیگری در سینمای جهان

رویداد۲۴ لیلا اوتادی بازیگر سینما و تئاتر ایران در مقاله‌ای به معرفی و بررسی سبک بازی ۸ بازیگر زن و ۸ بازیگر برتر هالیوود و دنیا که در سبک‌های مختلف ایفای نقش کرده‌اند و درژانر‌های شناخته شده تاثیرگذارهستند، پرداخته است. در این مقاله سبک بازیگری مریل استریپ، فرانسیس مک دورمند، مگی اسمیت، کیت بلانشت، الیزابت تیلور، جولیان مور، کیت وینسلت، جودی فاستر و از آقایان به سبک بازیگری جان سی.ریلی، ادوارد نورتون، جانی دپ، کریستین بیل، خواکین فینیکس، تام کروز، لئوناردو دی‌کاپریو و مت دیمون پرداخته شده است.

مریل استریپ

۱) مریل استریپ (Meryl Streep)

بهترین فیلم‌ها: کرامر علیه کرامر (Kramer vs. Kramer)، انتخاب سوفی (Sophie’s Choice) و سیلک وود (Silkwood)

اگر معیار برای انتخاب بهترین بازیگر زن هالیوود فقط افتخار‌هایی باشد که کسب کرده، پس باید مریل استریپ را بدون شک بهترین بازیگر زن هالیوود بدانیم. او ۲۱ بار نامزد دریافت جایزه در اسکار شده و سه بار نهایتا این جایزه را به خانه برده است. مریل استریپ همچنین از مجموع ۳۱ نامزدی در گلدن گلوب، هشت بار این جایزه را کسب کرده است. سه برد از چهار نامزدی در امی هم از دیگر افتخارات این بازیگر افسانه‌ای هالیوود است. بنیاد فیلم آمریکا هم جایزه‌ی یک عمر دستاورد هنری را به مریل استریپ اختصاص داده است. هرچند که عمر هنری او هنوز تمام نشده و دستاورد‌های هنری مریل استریپ در سال‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت. مریل استریپ برای بازی در فیلم‌های کرامر علیه کرامر (۱۹۷۹)، انتخاب سوفی (۱۹۸۲) و بانوی آهنی ((The Iron Lady محصول سال ۲۰۱۱ برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده است.

فرانسیس مک دورمند

۲) فرانسیس مک دورمند (Frances McDormand)

بهترین فیلم‌ها: فارگو (Fargo) سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) و آلیو کیتریج (Olive Kitteridge)

فرانسیس مک دورمند با استعداد درخشان بازی در نقش‌های متنوع و اجرای قدرتمند، خود را به عنوان یکی از بهترین بازیگر‌های زن خارجی در تاریخ سینما ثابت کرده است. شهرت مک دورمند فقط به بازی برای استودیو‌های فیلم‌سازی مشهور خلاصه نمی‌شود؛ او تا به حال دوباره برنده‌ی جایزه ایندیپندنت اسپریت (جایزه فیلمسازان مستقل) شده که در میان بازیگران زن بی‌سابقه است.

او همچنین دو جایزه‌ اسکار را در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن در کارنامه‌ی خود دارد. بازی در دو نقش کاملا متفاوت در فیلم‌های فارگو (۱۹۹۶) و سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری (۲۰۱۷)، جایزه‌ی اسکار را برای او به همراه داشته است. فرانسیس مک دورمند از معدود بازیگرانی است که تاج سه گانه بازیگری را دریافت کرده است.

مگی اسمیت (Maggie Smith)

۳) مگی اسمیت (Maggie Smith)

بهترین فیلم‌ها: بهار زندگی دوشیزه جین برودی (The Prime of Miss Jean Brodie)، دانتون ابی (Downton Abbey)، مجموعه هری پاتر (Harry Potter)

اگر نمی‌دانید چه چیزی مگی اسمیت را به بهترین بازیگر زن هالیوود تبدیل کرده، کافیست نگاهی به مجموعه فیلم‌های هری پاتر بیندازید. او ترکیبی از دانش و وقار را در شخصیت واقعی و فیلم‌های خود به تصویر می‌کشد. اما هنرنمایی او در بازی‌های فوق العاده راحت و طبیعی، چیزی است که نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به خود جلب می‌کند؛ کمتر بازیگری می‌تواند چنین ویژگی را در پرده سینما به تصویر بکشد. او در تمام سکانس‌هایی که بازی کرده، چشم‌ها را به سمت خود جلب کرده و این دقیقا همان چیزی است که شش نامزدی اسکار و ۱۸ نامزدی بفتا را برای او به ارمغان آورده است. مگی اسمیت دو بار برنده‌ی اسکار و چهار بار برنده‌ی بفتا در دسته‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن شده است. هنرنمایی او در سریال تلویزیونی دانتون ابی هم سه جایزه‌ی امی را به نام او ثبت کرده است.


 ۷ سبک بازیگری در سینما و تئاتر


کیت بلانشت (Cate Blanchett)

۴) کیت بلانشت (Cate Blanchett)

بهترین فیلم‌ها: الیزابت (Elizabeth) من آنجا نیستم (I’m Not There) و کارول (Carol)

هنرنمایی‌های ماندگار کیت بلانشت در نقش‌های متنوع و در ژانر‌های مختلف، بار‌ها ثابت کرده است که او بهترین بازیگر زن هالیوود بین هم نسل‌های خود محسوب می‌شود. او تاکنون، هفت بار نامزد دریافت جایزه در اسکار شده است. کیت بلانشت برای بازی در فیلم‌های هوانورد ((The Aviator در سال ۲۰۰۵ و یاسمن پژمرده یا یاس آبی (Blue Jasmine) در سال ۲۰۱۴ جایزه اسکار را به دست آورد. بازی در فیلم یاسمن پژمرده به کارگردانی وودی آلن نشان داد که کیت بلانشت استعداد نقش‌های کمدی را هم دارد. نقش آفرینی در نقش‌هایی مانند نقش ملکه الیزابت اول، کاترین هپبورن افسانه‌ای و باب دیلن، خواننده مرد آمریکایی او را در رده بهترین هنرپیشگان زن تاریخ سینمای جهان قرار داده است.

الیزابت تیلور (Elizabeth Taylor)

۵) الیزابت تیلور (Elizabeth Taylor)

بهترین فیلم ها: مخمل ملی (National Velvet)، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد ((Who’s Afraid of Virginia Woolf، ناگهان تابستان گذشته (Suddenly, Last Summer)

الیزابت تیلور در دو دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۶۰ بزرگ‌ترین و زیباترین و جذاب‌ترین و بهترین بازیگر زن هالیوود بود و کمتر کسی می‌توانست به اندازه‌ی او بدرخشد. نقش‌آفرینی‌های بی نقص و جذاب الیزابت تیلور، پنج نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن را برای او به همراه داشت که در نهایت دو جایزه را با این عنوان به نام خود ثبت کرد. او همچنین با چهره بسیار جذاب و زیبایی خدادادی خود در کنار توانایی‌های بازیگری، تماشاگران زیادی را به سالن‌های سینما کشانده و فروش چشمگیری را در باکس آفیس رقم می‌زد. الیزابت تیلور برای بازی در نقش یک فاحشه در فیلم باترفیلد ۸ محصول سال ۱۹۶۰ و نقش یک همسر بدطینت در فیلم چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد توانست برنده اسکار شود.

جولیان مور (Julianne Moore)

۶) جولیان مور (Julianne Moore)

بهترین فیلم‌ها: شب‌های عیاشی (Boogie Nights) دور از بهشت (Far from Heaven) هنوز آلیس (Still Alice)

جولیان مور از آن دسته بازیگر‌هایی است که هرچقدر از سن او می‌گذرد، آثار درخشان‌تری را در کارنامه‌ی هنری خود به جا می‌گذارد. او از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ تا به حال به یکی از قابل اعتمادترین نقش‌های اول در سینمای هالیوود تبدیل شده است. هنرنمایی او در درام‌هایی مثل شب‌های عیاشی یا شب‌های بوگی در سال ۱۹۹۷ و بازی در شخصیت مضطرب و حساس در فیلم ساعت‌ها ((The Hours محصول ۲۰۰۲ و حتی فیلم کمدی مثل لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski) در سال ۱۹۹۸ ثابت کرد که او از عهده هر نقشی برمی‌آید. جولیان مور در طول فعالیت هنری خود که هنوز ادامه دارد، پنج بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شده است. او در سال‌های اخیر در فیلم‌های درخشانی هنرنمایی کرده و با بازی خود صحنه را مال خود کرده است.

فیلم بچه‌ها حالشان خوب است (The Kids are All Right) محصول ۲۰۱۰، گلوریا بل (Gloria Bell) محصول ۲۰۱۸ و هنوز آلیس محصول ۲۰۱۴ از جمله‌ی این فیلم‌ها هستند که فیلم هنوز آلیس جایزه‌ی اسکار را برای او به همراه داشت. جولیان مور در این فیلم نقش یک استاد دانشگاه را بازی می‌کند که خیلی زود به بیماری آلزایمر مبتلا شده است.

کیت وینسلت (Kate Winslet)

۷) کیت وینسلت (Kate Winslet)

بهترین فیلم‌ها: کتابخوان (The Reader)، تایتانیک (Titanic)، درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

کیت وینسلت ملکه مدرن سینما است. او از مجموع هفت نامزدی در اسکار، یک جایزه را برای نقش نگهبان کمپ نازی در فیلم ۲۰۰۸ کتابخوان به خود اختصاص داد. از زمانی که کیت وینسلت نوجوان در فیلم موجودات آسمانی یا موجودات بهشتی (Heavenly Creatures) محصول ۱۹۹۴ بازی کرد، برای بسیاری از منتقدان روشن شد که او روزی می‌تواند بهترین بازیگر زن هالیوود باشد. بازی در فیلم‌های تایتانیک (۱۹۹۷) و درخشش ابدی یک ذهن پاک در سال ۲۰۰۴ هم جلوه‌ی دیگری از نبوغ بازیگری او را به نمایش گذاشت. کیت وینسلت هشت بار نامزد دریافت جایزه در بفتا شده و نهایتا سه بار این جایزه را دریافت کرده است.

جودی فاستر (Jodie Foster)

۸) جودی فاستر (Jodie Foster)

بهترین فیلم‌ها: راننده تاکسی (Taxi Driver)، سکوت بره‌ها (The Silence of the Lambs)، متهم (The Accused)

جودی فاستر متولد ۱۹۶۲ و آغاز فعالیت حرفه‌ای او در سال ۱۹۷۲ بوده است. نخستین فیلم او Napoleon & Samantha است. جودی فاستر یکی از با استعدادترین کودکانی بود که از همان زمان روی صحنه‌ی سینما ظاهر شد. بازی در نقش یک فاحشه چهارده ساله در فیلم راننده تاکسی در سال ۱۹۷۶، اولین نامزدی در اسکار را برای او به ارمغان آورد. او در مجموع چهار بار نامزد دریافت جایزه در اسکار شده و دو جایزه را برای دو نقش کاملا متفاوت دریافت کرده است. جودی فاستر برای بازی در نقش یک قربانی تجاوز در فیلم متهم محصول سال ۱۹۸۸ و همچنین یک مامور FBI در فیلم سکوت بره‌ها در سال ۱۹۹۱ توانست مجسمه‌ی اسکار را به خانه ببرد. این بهترین بازیگر زن هالیوود در سال‌های اخیر بیشتر پشت دوربین‌ها قرار گرفته و در حال تولید و کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی است. نتیجه‌ی فعالیت‌های جودی فاستر در تلویزیون هم دو نامزدی در امی را برای او به همراه داشته است.

سبک بازیگران مرد هالیوود

در بخش دوم سبک بازیگری مردان هالیوود بررسی می‌شود. مهمترین بازیگرانی که در این یادداشت به آنها پرداخته شده، جان سی.ریلی، ادوارد نورتون، جانی دپ، کریستین بیل، خواکین فینیکس، تام کروز، لئوناردو دی‌کاپریو و مت دیمون هستند.

جانی دپ (Johnny Depp)

۱) جانی دپ (Johnny Depp)

جانی دپ با ایفای نقش در فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب (The Pirates of the Caribbean) و آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland)، استعداد بازیگری خود را اثبات کرده است و در نقش‌های مختلف تاریخی، نقش مثبت و نقش افراد خلاف‌کار، ظاهر شده است. بزرگ‌ترین موفقیت او درخشش در فیلم‌های انیمیشن بوده است، زیرا ایفای یک نقش فیزیکی از یک نقش تخیلی راحت‌تر است.

ادوارد نورتون  (Edward Norton)

۲) ادوارد نورتون  (Edward Norton)

دیدن نام ادوارد نورتون در این لیست واقعیت حائز اهمیت است، زیرا او یکی از بهترین بازیگران در حال حاضر سینماست. با دیدن نام یا چهره این بازیگر قطعاً به یاد فیلم هالک (The Hulk) می‌افتید. بااین‌حال، آیا هنوز هم کسی با دیدن نام این بازیگر به یاد نقش او به‌عنوان یک محقق در فیلم اژد‌های سرخ (Red Dragon) می‌افتد؟ درباره نقش نادیده گرفته‌شده او در فیلم سنگ (Stone) چطور؟ آیا می‌توانید تصور کنید که او نقش یک مجرم فلسفی را ایفا کرده باشد؟

جان سی. ریلی  (John C. Reilly)

۳) جان سی. ریلی  (John C. Reilly)

این بازیگر از آن دست بازیگرانی است که ممکن است بینندگان او را نشناسند، اما همانند ویل فرل و چند کمدین دیگر، ازجمله بهتر بازیگرانی است که توانسته در نقش‌های مختلف به‌خوبی ظاهر شود. شاید طرفداران سینما او را از فیلم‌های شب‌های تالاگدا ((Talladega Nights و برادران ناتنی (Step Brothers) به یاد بیاورند، اما او در نقش‌های مختلفی ظاهر شده است. او با بازی در فیلم‌های برد دشوار ((Hard Eight و ماگنولیا نشان داد که علاوه بر فیلم‌های کمدی، می‌تواند در فیلم و نقش‌های درام که به حافظه قوی و قدرت بازیگری نیاز دارند نیز شرکت کند. فراموش نکنید که او هنوز هم در فیلم‌های جدی نقش‌آفرینی می‌کند. او اخیراً در فیلم ما باید درباره کوین صحبت کنیم (We Need to Talk about Kevin) که بر اساس رمانی به همین نام ساخته‌شده و فیلم کمدی قتل‌عام (Carnage) نقش‌آفرینی کرده است.

کریستین بل (Christian Bale)

۴) کریستین بل (Christian Bale)

کریستین بل به‌احتمال‌زیاد یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران سینما است. یکی از دلایل این شهرت نقش‌آفرینی او در فیلم‌های بتمن به کارگردانی کریستوفر نولان است. اما دلیل انتخاب وی نقش‌آفرینی او در فیلم‌های مختلف و متفاوت است.

او در فیلم روانی آمریکایی (American Psycho) نقش یک قاتل سریالی را ایفا کرده و بیننده را به وحشت می‌انداخت و با اجرایش این حس را تقویت می‌کرد. تأثیرگذارترین اجرای او زمانی بود که برای ایفای نقش یک ماشین ساز معتاد ۲۷ کیلو وزن از دست داد و حتی می‌خواست بازهم لاغرتر شود، اما به دلیل توصیه فیلم‌سازان منصرف شد، زیرا سلامتش به خطر می‌افتاد. او برای این کاهش وزن از رژیم غذایی روزانه یک تن و یک سیب استفاده می‌کرد و قسمت جالب ماجرا اینجاست که برای بازی در فیلم بتمن دوباره تمام عضلاتش را بازگرداند.

خواکین فینیکس (Joaquin Phoenix)

۵) خواکین فینیکس (Joaquin Phoenix)

خواکین فینیکس هرگز بازیگر چندان مطرحی نبوده و توجه خبرنگاران را به خود جلب نکرده است. بااین‌حال در هر فیلمی که ظاهرشده، چه در نقش‌های اصلی یا مکمل، همیشه بیننده را تحت تأثیر قرار داده است. بااین‌حال پس از اکران فیلم دیوید لترمن (David Letterman) اعلام کرد که از دنیای بازیگری بازنشسته شده و می‌خواهد موسیقی رپ را ادامه دهد. اما این یک شوخی بود که خیلی‌ها باور کردند. اما در فوریه ۲۰۱۰ دوباره به دنیای بازیگری بازگشت و در همان سال به همراه کیسی افلک مستندی تولید نمود به نام من هنوز اینجا هستم (I’m Still Here) که در آن انگیزه بازنشستگی خود را نشان داد.

تام کروز (Tom Cruise)

۶) تام کروز (Tom Cruise)

تام کروز او با ایفای نقش در فیلم‌های مأموریت غیرممکن (Mission Impossible) نه‌تنها نقش یک فرد ماجراجو و باهوش را ایفا کرد، بلکه با بازی در فیلم‌هایی، چون آسمان وانیلی (Vanilla Sky) و ماگنولیا (Magnolia) زندگی خود را به خطر انداخته است. بااینکه کروز از بازیگری متد پیروی نمی‌کند، اما از آن دست بازیگرانی است که با نقش خود زندگی می‌کند. متأسفانه پس از برخی از دیوانه‌بازی‌های او، مثلاً حرکاتش در برنامه اپرا، فیلم‌های زیادی از او نمی‌بینیم.

لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio)

۷) لئوناردو دی کاپریو (Leonardo DiCaprio)

دی‌کاپریو از آن دست بازیگرانی است که در نقش‌های مختلف ظاهر شده است. بازیگری متد روشی است که طی آن فرد مدتی در زندگی شخصیت داستان فرو رفته و در زندگی واقعی خود نیز شبیه همان شخصیت زندگی می‌کند. او در سن ۱۹ سالگی در حین ایفای یک نقش در فیلم «چه کسی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد؟» از نوجوانانی که دارای مشکلات روحی روانی هستند دیدن می‌کند تا از رفتار آن‌ها الهام بگیرد. او در نقش‌های مختلفی ظاهرشده از نقش‌های حادثه‌ای تا درام، در آخرین فیلمی که به کارگردانی کلینت ایستوود ساخته شده نقش جی ادگار هوور را ایفا می‌کند.

مت دیمون (Matt Damon)

۸) مت دیمون (Matt Damon)

مت دیمون بازیگری بود که در فیلم ویل هانتینگ خوب (Good Will hunting) نقش یک فرد معمولی را ایفا کردهو در فیلم دیگر نقش یک کارآگاه را بازی کرد. مت دمون هم از آن دست بازیگرانی است که به استفاده از روش بازیگری متد معروف است. در فیلم خبرچین (The Informant) مجبور بود وزن اضافه کند و به همین دلیل از رژیم غذایی همبرگر، پیتزا و آبجوی خالص، استفاده کرد که به گفته خودش بسیار جالب بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
3
خب این چه ربطی به سبک بازیگری داشت - معلومات عمومی جمع آوری شده از ویکیپدیا
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
معلوم است
همراهی بود
همراهی هنری
هنرمندی راه است
همراهی بالاتر از همکاری بود
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
هنر راه است
همراهی اصل است
همکاری فرع است
اوتادی حرفی را که نوشت
معنی آن همراهی است
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
1
مریل استریب
فیلم انتخاب
رودخانه بزرگ
مرد و زن دختر و پسر
راهی بهشت
معرفت عشق
عشق چشیدن است
خوردنی نیست
خوردن ظلم است
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
فیلم نانوک
نوک قله بالای کوه
شکارچی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
0
0
فیلم ژکان.؟
خط قرمز !
لبخند و نگاه
لبخند ژکوند
ایران و قشنگی ایتالیا
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
0
0
مت دیمون
فیلم فکر تیرانداز
سلسله جبال زمین
شمال و جنوب
کوهستان سرد
اسکندری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
0
1
یه لحظه خوشحال شدم گفتم بازیگرای ما هم باسواد هستند و در باره سبک بازیگران مشهور مطالعه کرده اند.
ولی خوش خیال بودم.
آخه کجای این متن به سبک بازیگری اشاره شده .
شما سلبریتی ها در رشته بازیگری خودتون علم و تخصص ندارید اونوقت برای برخی آدم ساده لوح و بیسواد نسخه سیاسی و اقتصادی و کشورداری و براندازی میپیچونید.
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
سال 1391
برج میلاد
لاله اسکندری ؟؟
مقدوری و معلومی
مجنونی و مجهولی
دشمن انسانیت
دشمن زن
دشمن آدمیت
دشمن مرد
دشمن خدا بود
چه نامرد چه نازن
پلیدی ممنوعه بود
جاده جهنم
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
مقدور و معلوم
حکمت بود
مجنون و مجهول
جنون و جهل
یعنی
دشمن عقل
دشمن عشق
دشمن انسانیت
دشمن زن
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
0
0
لیلا اوتادی
فیلم فصل تبریز
زمین سیاه سوخته
خط خطی
مزرعه ای خشک زرد
مترسک زنده نیست
پاورچین
کلاغ دزد
پنیر خوب تبریز
برف و سر سفید
زمین سرد سرد
آهو خشم و دل پر
درد و درمان
امروز و فردا
غریبه در شهر
بیگانه نیست ؟
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
0
0
حرف حق حرف خداست
عم یتسالون عن النبا العظیم
آنچه که در آن اختلاف دارند
چنین نیست
بزودی میدانند
نه چنین نیست
بزودی میدانند
و ...........
بهار زمین
بیرون آوردیم
دانه و گیاهان و بوستان سر سبز انبوه
روز فصل باشد
روز معین
قیامت رستاخیز
روزی که دمیده شد جان
فوج فوج می آیید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان