تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱

چرا شاخص بورس چند روزی مثبت شد؟

پیمان مولوی، اقتصاددان با بیان اینکه به دلیل چشم انداز مه آلود اقتصاد ایران فعلا بورس شاهد ورود سرمایه قوی به بازار نخواهد بود، گفت: تا زمانی که چشم انداز اقتصاد ایران مثبت نشود سهامداران بورسی روی خوش به تالار شیشه‌ای نشان نمی‌دهند.

دلیل ریزش بورس

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: بورس در حالی روز‌های پایانی آذر ماه ۱۴۰۱ را پشت سر می‌گذارد که شتاب صعودی شاخص کل، روز سه شنبه نیز ادامه داشت. هرچند این شتاب سرعت گرفته، اما آغاز هفته با منفی نسبتا سنگین، سهامداران زیادی را ناامید کرده است. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای فعلا بر فراز ارتفاع یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۸۷۸ واحدی ایستاده است تا بعد از دوره‌ای تقریبا طولانی که روندی نزولی داشت، فعلا کمی آرام گیرد.

هرچند با شتاب صعودی شاخص کل بورس این شبهه ایجاد شده که ورود سرمایه به بورس باید سودآور شود، اما باید به این احتمال با دیده تردید نگریست. به همین دلیل یک اقتصاددان و فعال حوزه سرمایه گذاری به افراد توصیه کرد که قبل از ورود به بورس نسبت به ضرر و زیان احتمالی در بازار سرمایه اطلاعات لازم را کسب کنند و با نگاهی دوراندیش وارد تالار شیشه‌ای شوند.

فرار دسته جمعی از بورس

یک اقتصاددان و فعال حوزه سرمایه گذاری در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: فاجعه بورس در سال ۹۹ بر هیچ کس پوشیده نیست. با شتاب خروج نقدینگی از بورس سوال نخست این است که «پول‌هایی که از بازار سرمایه خارج می‌شود کجا می‌رود؟»

پیمان مولوی ادامه داد: پول‌های بورسی وارد بازار‌های موازی همچون مسکن، دلار و طلا می‌شود یا حتی سر از خارج از کشور درمی آورد و در بازار‌های مسکن، سهام یا کریپتو آرام می‌گیرد.

تبعات چشم انداز منفی اقتصاد در بورس

این اقتصاددان با بیان اینکه ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه افزایش یافته است، گفت: سهامدارانی که پس از ضرر زیاد از بورس خارج شدند به دلیل ریسک بسیار زیاد این روز‌های بازار دیگر وارد بورس نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد بازار‌های موازی که ریسک کمتری دارد، کنند.

مولوی افزود: اینکه «فرار پول از بورس» تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، معلوم نیست؛ هرچند این روند می‌تواند کُند شود و به خیلی از مسائلی برمی گردد که ما در پیش رو داریم.

بورس همیشه جلوتر از تورم است

این اقتصاددان معتقد است: وقتی شما در اقتصادی مثل اقتصاد ایران دارای چشم انداز تورمی و چشم انداز ریسک‌های سیاسی و... هستید ورود سرمایه به بورس ناخودآگاه با توجه به ریسک‌هایی که وجود دارد کُندتر می‌شود.

مولوی ادامه داد: نکته مهم این است که بورس در بلندمدت مثلا ۱۰، ۲۰، ۳۰ سال گذشته همیشه از تورم جلوتر بوده است، اما اینکه کسی تصور کند با ورود به بورس سود خواهد کرد و همین الان درآمدی از آن خواهد داشت، دور از واقعیت است.

سهامداری در بورس دیگر جذاب نیست

این فعال حوزه سرمایه گذاری با اشاره به اینکه دولت نباید در بازار سرمایه دخالت کند، اما می‌تواند با ایجاد رشد اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی، چشم انداز مثبتی برای تولید و بورس ایجاد کند، به اقتصاد ۲۴ گفت: فاجعه بورس در سال ۹۹ هنوز از ذهن هیچ کس پاک نشده است. مگر دفعه قبلی که دولت در بورس دستکاری کرد چه فاجعه‌ای به بار آمد؟ مگر سازمان بورس می‌تواند کل اقتصاد ایران را تغییر بدهد؟

مولوی با تاکید بر اینکه دولت باید چشم انداز اقتصاد را مثبت کند تا شاهد بازگشت رونق به بازار سرمایه باشیم، ادامه داد: اگر چشم انداز اقتصاد مثبت شود، رشد اقتصادی خواهیم داشت. اما این در حالی است که در شرایط حالِ حاضر شاهد شکاف و کسری بسیار بالای بودجه و رشد ۳۸ درصدی نقدینگی هستیم. همچنین از ابتدای سال تا پایان آن ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید خلق می‌شود و با دلار ۳۷ هزار تومانی، نقدینگی ۴۷ میلیارد دلار است. سوال اینجاست که چرا در چنین شرایطی سهامداران سابق وارد بورس نمی‌شوند؟ دلیل آن کاملا واضح است، زیرا بازار مثل سابق سودآور نیست و ریسک بالایی در آن موج می‌زند. در چنین شرایطی افرادی که با نقدینگی کم وارد بورس می‌شوند باید حواسشان به ریسک‌های بسیار زیاد بازار باشد.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان