تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۵
استقبال بشار اسد از پیروزی ترامپ:

آمریکای ترامپ می‎تواند «متحد طبیعی» سوریه باشد

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: اوضاعی که سوریه در معرض آن قرار دارد یک جنگ بین‌المللی علیه آن به شمار می‌رود و تنها گزینه‌ای گه در پیش داریم دستیبابی به موفقیت علیه تروریسم است. اسد به کارگیری تروریسم یا افراد افراطی به منظور خدمت به دستور کار سیاسی‌شان را "امری غیراخلاقی" خواند.
رویداد۲۴رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: اوضاعی که سوریه در معرض آن قرار دارد یک جنگ بین‌المللی علیه آن به شمار می‌رود و تنها گزینه‌ای گه در پیش داریم دستیبابی به موفقیت علیه تروریسم است. اسد به کارگیری تروریسم یا افراد افراطی به منظور خدمت به دستور کار سیاسی‌شان را "امری غیراخلاقی" خواند.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون پرتغال در پاسخ به سوالی در مورد امکان همکاری بین دبیرکل جدید سازمان ملل که اعلام کرده صلح در سوریه یک اولویت است بر آمادگی سوریه برای همکاری با هرگونه راه حلی به منظور دستیابی به ثبات با توجه به منفعت کشور و اراده ملت سوریه تاکید کرد و افزود: چیزی که ما از سازمان ملل و دبیرکل آن با توجه اهمیت مقامش توقع داریم این است که در تمام مواضعش در مورد هرگونه نزاعی که در جهان رخ می‌دهد از جمله سوریه بی‌طرف بوده و از همه مسائل مطلع باشد و اینکه مقام خود را به یک شاخه از وزارت خارجه آمریکا مبدل نکند.

رئیس جمهوری سوریه درباره انتظارتی که از دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا دارد، گفت: ما انتظار زیادی نداریم چراکه دولت آمریکا تنها وابسته به رئیس جمهوری نیست بلکه در ارتباط با گروه‌های مختلف است. گروه‌های فشار مختلفی که علیه رئیس جمهوری تاثیر گذارند لذا بایست منتظر باشیم تا ترامب ماموریت جدیدیش را به عهده بگیرد اما ما مدام می‌گوییم که امیدواریم که ایالات متحده بی‌طرف باشد و قانون بین‌المللی را محترم بشمرد و در امور کشورهای دیگر جهان دخالت نکند البته هم از حمایت تروریست‌ها در سوریه دست بردارد.



اسد ادامه داد:‌ نمی‌توانیم بگوییم که ترامپ چه کار خواهد کرد اما می‌گویم که اگر او با تروریست‌ها بجنگد می‌تواند از هم‌پیمانان طبیعی ما در این زمینه باشد مانند روس‌ها و ایران و بسیاری از کشورهای دیگر که خواهان شکست تروریست‌ها هستند.

بشار اسد درباره وضع حلب تصریح کرد: قسمتی که در شهر حلب یاد می‌کنید آن قسمت موسوم به قسمت شرق شهر است که تحت اشغال تروریست‌ها از سه سال پیش قرار دارد و از شهروندان غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند وما به عنوان دولت دو وظیفه داریم وظیفه اول اینکه با آن تروریست‌ها تا آزداسازی آن را منطقه مبارزه کنیم و شهروندان غیرنظامی را نجات دهیم همزمان با مبذول داشتن تلاش‌ها برای تخلیه آن منطقه از تروریست‌هاست. اگر آن‌ها گزینه آشتی را انتخاب کنند یا اینکه خود وتسلیحات را در مقابل گرفتن عفو تسلیم کرده یا منطقه را ترک کنند. نکته دوم که ما به عنوان دولت انجام دادیم اینکه گذرگاه‌های امن برای خروج شهروندان از آن منطقه را ایجاد کردیم که همزمان کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه به آن قسمت از شهر حلب وارد شود اما تروریست‌ها آن طرح را رد کردند.

وی درباره تعیین سرنوشت سوریه و اینکه آیا استراتژی‌های ولادیمیر پوتین را دنبال می‌کند، گفت: خیر.. اولا.. ما به طور کامل آزاد هستیم و کاملا در اموری که مرتبط با آینده سوریه است اختیار داریم. ثانیا مساله حائز اهمیت این است که روس‌ها همیشه سیاست‌های‌شان را بر اساس ارزش‌ها می‌سازند و این ارزش‌ها عبارت است از حاکمیت کشورها و قانون بین‌المللی، محترم شمردن دیگران و فرهنگ‌های دیگر منتها در اموری که متعلق به سرنوشت و آینده سوریه یا ملت سوریه است، دخالت نمی‌کنند.

وی درباره تروریست‌ها در کشورش و اینکه آیا از آنها برای تخریب وجهه مخالفان سوء استفاده می‌شود، گفت: خیر. این کار را نمی‌توانیم انجام دهیم به این دلیل ساده که ما با اینچنین تروریسم از دهه پنجاه قرن بیستم مبارزه می‌کنیم  از همان روز که اخوان مسلمین به سوریه آمده بودند و ما به خوبی درس را یاد گرفتیم مخصوصا در دهه هشتاد و درسی ما یاد گرفتیم این است که ما نمی‌توانیم از تروریسم به عنوان یک برگه سیاسی استفاده کنیم. نمی‌توانی آن برگه را توی جیب خودت بگذاری چرا که مانند عقرب است یک روزی تو را نیش خواهد زد. از این رو از افراطی‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم زیرا که در این حالت به خودمان آسیب می‌زنیم دیر یا زود دشمن تو خواهند شد. این از طرف براگماتیسم است اما از لحاظ مبانی و ارزش‌ها پس ما این کار را نمی‌کنیم زیرا که از لحاظ اخلاقی استفاده از تروریست‌ها برای خدمت به هر دستور العملی باشد یک کار شایسته و اخلاقی نیست.

وی ادامه داد، بگزار که از همان روزهای اول بحران حرف بزنیم. وقتی که تروریست‌ها بعضی مناطق را به سیطره خود درآورده بودند بیشتر مردم آن مناطق را ترک کرده بودند و به مناطق تحت کنترل دولت روی آوردند نه بر عکس اگر اکثر سوری‌ها به دولت اعتماد نداشتند پس عکس این کار را می‌کردند. یک مثال واضح‌تر دیگر به شما می‌زنم. چند روز پیش به داریا و المعضمیه رفته بودم تروریست‌های که آن منطقه را ترک کردند و به سمت ادلب رفتند تا اینکه به دیگر تروریست‌های مستقر در آنجا بپوندند آنان خانواده‌های خودشان را تحت حمایت دولت رها کردند و همین الان می‌توانی به دیدن آنها بروی.

اسد درباره اینکه آیا در این جنگ به پیروزی دست می‌یابید، افزود: در هنگامی می‌توانیم بگوییم پیروز شدیم که ثبات سوریه را  بازگردانیم و هر وقت به طور روزانه کشت و کشتار و نابودی وجود دارد پس نمی‌توانی حرفی از پیروزی‌مان بزنی این بدین معنی نیست که ما شکست خوردیم چرا که ارتش روز به روز دارد علیه تروریست‌هایی که هنوز در معرض حمایت ترکیا و قطر و عربستان و اروپا و آمریکا هستند، پیشروی می‌کند اما پیروزی تنها گزینه ماست اگر پیروز نشدیم و تروریست‌ها غلبه کنند آن وقت سوریه به باد می‌رود.

رئیس‌جمهوری سوریه درباره اینکه آیا بدون حزب الله، ایران و روسیه امکانش را داشتید، افزود: آنها حال حاضر اینجا هستند زیرا می‌توانند یک کمک اساسی و مهم بدهند چون که جنگی که در آن درگیر هستیم تنها به چند تروریسم از داخل سوریه متعلق نیست بلکه با یک جنگ بین‌المللی ضد سوریه است از این رو سوریه بدون کمک دوستانش به تنهایی نمی‌توانست با این نوع جنگ مقابله کند به این دلیل حضور و حمایت اینها خیلی اساسی بود.

اسد درباره اینکه آیا پوتین مهمترین متحد اوست، گفت:‌ روسیه، ایران و حزب الله خیلی مهم هستند. همه آنها مهم هستند. همه نیز دستاوردهای مهمی ضد تروریست‌ها در سوریه کسب کردند از این رو سخت است که بگوییم کدام یکی از دیگری مهمتر است. پشتیبانی هوایی از همه پشتبانی‌ها مهمتر است و خیلی جوهری است. در عین حال ارتش‌مان بیشتر از 60 سال از حمایت روسیه در زمینه‌های نظامی برخوردار بوده است.

وی درباره اینکه اظهار نظر پنس معاون ترامپ که گفت، باید از قدرت نظامی استفاده کرد تا ارتش سوریه فاجعه انسانی در حلب مرتکب نشود، تاکید کرد: باز هم این امر بر خلاف قانون بین‌المللی است. مشکل با همین موضع آمریکا  است. آنها فکر می‌کنند که خودشان پلیس بین‌الملل هستند. فکر می‌کنند که خودشان قاضیان جهان هستند. حال اینکه این طور نیست. این‌ها یک کشور مستقل و دارای حاکمیت هستند و حد و مرزشان این است و نباید در هر کشوری دیگر مداخله کنند و به دلیل این دخالت‌شان طی 50 سال پیش همین اینها بودند که تنها در ایجاد مشکلات خیلی خوب هستند نه در حل مشکلات. نقش آمریکایی همین مشکل تراشی است.

رئیس جمهوری سوریه درباره وقایع کشورش و اینکه آیا مسئولیت آن را می‌پذیرد، تاکید کرد: اصلا هیچ مسئولیتی را رد نکرده‌ام ولی این امر را بستگی به تصمیم دارد. هنگامی که حرفی از مسئولیت می‌زنی باید در مورد تصمیماتی که برای مقابله با بحران می‌گیری از خودت بپرسی که آیا رئیس جمهور به کسی برای کشتن غیرنظامیان دستور داده است آیا دستور تخریب را داده، آیا دستور حمایت از تروریسم در کشورش را داده، حتما نه تصمیم من و تصمیم موسسه‌های مختلف و تصمیم مسئولین مختلف سوری و در راس آنها خودم این است که از همان ابتدا و به عنوان پاسخ گفتگو را در میان بگذاریم و با تروریست‌ها مبارزه کنیم و اصلاحات انجام دهیم.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان