تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱

خونریزی در مدفوع نشانه چیست؟

خونِ موجود در مدفوع معمولاً قرمز رنگ یا مایل به قهوه‌ای به نظر می‌رسد. در این مقاله برخی از دلایل احتمالی وجود خون در مدفوع را بررسی خواهیم کرد.

خونریزی در مدفوع نشانه چیست؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: وجود خون در مدفوع به‌دلیل خون‌ریزی در قسمتی از دستگاه گوارش است. خونریزی در مدفوع ممکن است به‌دلایل مختلفی، از جمله: بیماری زخم معده، شقاق مقعد، بواسیر و غیره اتفاق بیفتد. خونِ موجود در مدفوع معمولاً قرمز رنگ یا مایل به قهوه‌ای به نظر می‌رسد. در این مقاله برخی از دلایل احتمالی وجود خون در مدفوع را بررسی خواهیم کرد.

دلایل خونریزی در مدفوع: خون‌ریزی دستگاه گوارش فوقانی

دستگاه گوارش فوقانی شامل: دهان، مری و معده می‌شود و خون موجود در مدفوع شما ممکن است به‌دلیل خون‌ریزی این قسمت از دستگاه گوارش باشد. بیماری زخم معده، شایع‌ترین علت خون‌ریزی دستگاه گوارش فوقانی است. این زخم‌ها در پوشش معده به وجود می‌آیند و می‌توان با آندوسکوپی آن‌ها را تشخیص داد.

در این روش، متخصص گوارش با دوربینی که به یک لوله باریک و انعطاف‌پذیر متصل است، به دستگاه گوارش فوقانی شما نگاه می‌کند و می‌تواند وجود زخم معده را تشخیص دهد. خونی که از دستگاه گوارش فوقانی می‌آید در روده هضم می‌شود و به همین دلیل سیاه یا قیری رنگ است.

دلایل خون‌ریزی در مدفوع: شقاق مقعد

شقاق مقعدی (فیشر) شایع‌ترین علت مدفوع خونی در نوزادان است؛ اما بزرگسالان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. شقاق مقعد به‌دلیل یبوست یا دفع مدفوع بزرگ و سفت به وجود می‌آید. شقاق معقد ترک‌هایی در پوست بَنداره مخرج ایجاد کرده و باعث خون‌ریزی این قسمت می‌شود. رنگ خون ناشی از شقاق مقعد قرمز روشن است.

خوشبختانه، شقاق مقعد معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابد؛ اما شما می‌توانید با نوشیدن آب بیشتر و خوردن غذاهای پر فیبر به نرم شدن مدفوع و کاهش خون‌ریزی مقعد کمک کنید.

دلایل خون‌ریزی در مدفوع: وجود پولیپ در دستگاه گوارش

پولیپ به توده‌های خوش‌خیم در جداره اعضای بدن گفته می‌شود. پولیپ‌های دستگاه گوارش روی پوشش مجرای روده بزرگ یا کوچک رشد می‌کنند. حدود 25 درصد از بزرگسالان 50 سال به بالا به این نوع پولیپ مبتلا هستند. پولیپ‌ها اغلب هیچ نشانه‌ای ندارند؛ اما گاهی اوقات می‌توانند باعث مدفوع خونی شوند. این خون می‌تواند قرمز یا قیری‌ رنگ باشد. از آنجایی که این پولیپ‌ها می‌توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند، مراجعه به پزشک پس مشاهده خونریزی در مدفوع بسیار مهم است.

دلایل خون‌ریزی در مدفوع: هموروئید

هموروئید (بواسیر) رگ‌های خونی متورم هستند؛ که می‌توانند از مقعد بیرون بزنند. بیرون زدن هموروئید از مقعد اغلب ناراحت کننده، دردناک و همراه با خارش است. بواسیر یکی از دلایل وجود خون در مدفوع بوده و اگر علائم زیر را دارید، ممکن است در معرض خطر هموروئید باشید:

  • اسهال مزمن؛
  • یبوست‌های طولانی؛
  • حاملگی؛
  • نشستن به مدت طولانی به واسطه شغلی که دارید؛
  • زور زدن زیاد و بلند کردن وزنه‌ به واسطه شغل یا ورزشی که انجام می‌دهید.

اگر هموروئید شدید باشد، پزشکان جراحی آن را به افراد پیشنهاد می‌دهند. با این حال اکثر هموروئیدها نیازی به جراحی نداشته و با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی قابل کنترل هستند.

خونریزی در مدفوع نشانه چیست؟

دلایل خونریزی در مدفوع: بیماری التهابی معده و روده

به گزارش رویداد24 گاستروانتریت (Gastroenteritis) یک بیماری التهابی معده و روده است؛ که می‌تواند توسط ویروس، باکتری یا انگل ایجاد شود. گاهی اوقات، گاستروانتریت می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی و اسهال خونی شود. بیشتر اوقات، گاستروانتریت خودبه‌خود بهبود می‌یابد؛ اما اگر علائم شما بیش از یک روز طول کشید، می‌بایست به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید:  نشانه‌های سرطان دستگاه گوارش را بشناسید


دلایل خون‌ریزی در مدفوع: آنژیودیسپلازی

مدفوع خونی ممکن است به‌دلیل آنژیودیسپلازی (Angiodysplasia) ایجاد شود. آنژیودیسپلازی با پیر شدن یا ضعیف شدن رگ‌های خونی روده اتفاق می‌افتد و رنگ این نوع خون‌ریزی می‌تواند قرمز یا قهوه‌ای باشد.

دلایل خون‌ریزی در مدفوع: بیماری التهابی روده

IBD یک بیماری خودایمنی روده است. هنگامی که شما یک بیماری خود ایمنی دارید، سیستم ایمنی بدن شما به بخشی از بدن حمله می‌کند. حمله سیستم ایمنی بدن در بیماری IBD منجر به التهاب و آسیب روده می‌شود. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو دو نوع شایع IBD هستند. علائم این بیماری می‌تواند شامل مدفوع خونی باشد؛ که به رنگ قرمز یا قهوه‌ای است.

دلایل خونریزی در مدفوع: سرطان

از آنجایی که وجود خون در مدفوع یکی از علائم سرطان روده بزرگ است، در صورت مشاهده این علامت ضروری است؛ که به پزشک مراجعه کنید. خونریزی ناشی از سرطان کولورکتال قرمز، تیره و قیری رنگ است. زمانی تصور می‌شد؛ که سرطان کولورکتال بیشتر افراد بالای 50 سال را درگیر می‌کند. اما تحقیقات اخیر نشان داده است؛ که این بیماری سومین علت مرگ ناشی از سرطان در بزرگسالانِ کمتر از 50 سال است. بنابراین علائم این بیماری که شامل خون‌ریزی در مدفوع است را جدی بگیرید.

دلایل خونریزی در مدفوع: بیماری دیورتیکول

دیورتیکول‌ها، کیسه‌هایی غیرطبیعی هستند؛ که در قسمت پایین روده ایجاد می‌شوند. دو نوع بیماری دیورتیکولی وجود دارد. نوع ساده این بیماری که دیورتیکولوز نام دارد و نوع عفونی و ملتهب آن که دیورتیکولیت نامیده می‌شود. هر دو شکل بیماری دیورتیکول می‌توانند باعث درد و خون‌ریزی در مدفوع شوند. خون ناشی از بیماری دیورتیکول قهوه‌ای رنگ است.

دلایل خون‌ریزی در مدفوع: بیماری کولیت ایسکمیک

کولیت ایسکمیک (Ischemic Colitis) زمانی اتفاق می‌افتد؛ که رگ‌های خونی روده بزرگ، باریک یا مسدود می‌شوند. علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • خون قرمز در مدفوع؛
  • اسهال مزمن؛
  • نیاز فوری به اجابت مزاج؛
  • درد شکم و استفراغ.

در اکثر موارد کولیت ایسکمیک خودبه‌خود برطرف می شود. با این حال، حدود 20 درصد از افرادی که به کولیت ایسکمیک مبتلا می‌شوند، باید در بیمارستان بستری شده و برخی از آن‌ها نیاز به جراحی دارند. اکثر بیماران مبتلا با تجویز مایعات داخل وریدی (IV)، آنتی بیوتیک و تغییر رژیم غذایی به‌راحتی درمان می‌شوند.

جمع‌بندی

از آنجایی که وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند سرطان، التهاب روده و غیره باشد، هرگز نباید آن را نادیده گرفت. در صورت مشاهده خونریزی در مدفوع، حتماً به پزشک مراجعه کنید. معاینه فیزیکی، آزمایش‌ و سابقه بیماری‌های شما می‌تواند به پزشک کمک کند تا علت را پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهد. در بیشتر موارد با تجویز داروهای ساده مانند آنتی بیوتیک مشکل خون‌ریزی حل خواهد شد.

البته توجه داشته باشید، گاهی اوقات، چیزی که شبیه مدفوع خونی به نظر می‌رسد، در واقع فقط رنگ غذایی است؛ که خورده‌اید. رنگ‌های مورد استفاده در ژلاتین و برخی سبزیجات مانند چغندر قند می‌توانند مدفوع شما را قرمز کنند.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/causes-of-bloody-stool-1124078

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان