تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۲ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

این شروط به زنان حق طلاق می‌دهد

مشاوره حقوقی آنلاین؛ زندگی مشترک زوجین با عقد نکاح آغاز می‌شود و با خواندن صیغه طلاق به پایان می‌رسد. زن و شوهر یا یکی از آن‌ها زمانی که دیگر نمی‌خواهد در کنار دیگری زندگی کند تصمیم به طلاق و جدایی می‌گیرد.

مشاوره حقوقی

رویداد۲۴ روش‌ های طلاق از طرف زن برای بسیاری از خانم‌ها سوال است زیرا در قانون ایران حق طلاق با مردان است. دلایلی که موجب طلاق و جدایی بسیار زیاد است و بسته به نوع و روش زندگی و فرهنگ افراد مختلف جامعه این دلایل برای درخواست طلاق متفاوت است. در قانون مدنی ایران گفته شده است که مرد هر موقع بخواهد می‌تواند زنش را با رعایت تشریفات خاص طلاق و بدون نیاز به داشتن دلیل طلاق دهد. مطابق با مواد ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی زن نیز مانند مرد می‌تواند درخواست طلاق بدهد اما نه بدون داشتن دلیل بلکه زن نیاز به دلیل برای جدایی دارد.

روش‌ های طلاق از طرف زن

گفته شد که زن نیز اگر از زندگی مشترک با شوهر خسته شود می‌تواند از دادگاه خانواده درخواست طلاق و جدایی کند اما زن برای جدایی و طلاق نیاز به داشتن دلیل دارد و نمی‌تواند مانند مرد هر موقع که خواست و بدون داشتن دلیل درخواست طلاق را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه کند. از جمله راه‌ها و  روش‌ های طلاق از طرف زن که می‌تواند در ضمن دادخواست طلاق به عنوان دلیل جدایی و راهی برای طلاق گرفتن به آن استناد کند عبارت‌اند از:

یکی از روش‌ های طلاق از طرف زن استناد به عسر و حرج به عنوان دلیل طلاق برای درخواست طلاق و جدایی از طرف زن است.

یکی دیگر از روش‌ های طلاق از طرف زن استناد به شروط دوازده‌گانه طلاق برای جدایی به عنوان دلیل برای درخواست طلاق و جدایی از طرف زن است.

استناد به شروط ضمن عقد نکاح که زن برای مرد گذاشته و مرد آن را انجام داده است برای درخواست طلاق و جدایی از طرف زن نیز یکی دیگر از روش‌ های طلاق از طرف زن است.

استناد به غیبت طولانی مدت شوهر به عنوان دلیل طلاق برای درخواست طلاق از طرف زن.

استناد به عدم پرداخت نفقه یا عجز شوهر از پرداخت نفقه به عنوان دلیل برای درخواست طلاق و جدایی از طرف زن همچنین از روش‌ های طلاق از طرف زن است.

شرایط دوازده‌‌گانه طلاق از طرف زن

طبق شرایط عقدنامه، درصورتی‌که مرد در رابطه با شروط زیر به زن وکالت بلاعزل با حق توکیل غیر داده باشد، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و دریافت حکم از دادگاه، خود را مطلقه کند. این شروط عبارتند از:

 شوهر از پرداخت نفقه و سایر حقوق واجب زن به مدت شش ماه خودداری کند.

سوءرفتار یا سوءمعاشرت مرد به حدی باشد که ادامه زندگی را برای زن غیرقابل‌ تحمل کند.

ابتلای مرد به امراض صعب‌العلاج به ‌نحوی ‌که دوام زندگی مشترک برای زن مخاطره‌آمیز باشد.

دیوانه بودن مرد در زمانی که از نظر شرعی امکان فسخ نباشد.

توجه نکردن به دستور دادگاه در مورد منع اشتغال مرد به شغلی که طبق نظر دادگاه مغایر با مصالح خانوادگی و حیثیت زن باشد.

محکومیت شوهر به ‌حکم قطعی به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که به خاطر ناتوانی پرداخت منجر به ۵ سال بازداشت شود.

ابتلای مرد به هرگونه مواد مضر و اعتیادآور که به تشخیص دادگاه به زندگی خانوادگی ضرر بزند، مانند اعتیادی که منجر به بیکاری مرد، فروش اثاثیه خانه و همچنین سلامتی جسمی و روحی زن و فرزند شود.

مرد بدون دلیل موجه زندگی خانوادگی خود را رها کند یا اینکه مرد شش ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.

محکومیت قطعی مرد به خاطر ارتکاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر که جرم آن مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زن باشد.

باگذشت ۵ سال از ازدواج، زن از همسر خود به خاطر عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود.

غیبت طولانی مرد، به این معنی که مرد مفقودالاثر شود و مدت ۶ ماه پس از مراجعه زن به دادگاه پیدا نشود.

مرد همسر دیگری بدون رضایت زن اختیار کند یا به تشخیص دادگاه نسبت به همسران خود عدالت را اجرا نکند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
ای کاش مینوشتید چقدر ضمانت اجرایی دارد برای زنی که بعد از عمری با چند فرزند شوهرش با گرفتن گواهی عدم تمکین از دادن نفقه سر باز می‌زند و حکم دادگاه برای زن دوم گرفتن بدون اجازه زن اول را هم میگیرد و یک گوسفند اضافه قربانی شام عروسی را راهی خانه قاضی می‌کند و زن بینوا و بچه‌هایش باید از پله‌های دادگاه بالا و پایین بروند، دادگاه می‌گوید بروید زیر دست زن پدر زندگی کنید و مادر "بی‌تمکینتان" را بخاطر نان ننگین چنین پدری رها کنید و اگر بچه‌ها و زن نخواهند در میان آن گرداب روحی و روانی و مالی و حیثیتی که برایشان رقم خورده همدیگر را رها کنند، قاضی خواهد گفت: شما پدر دارید و به این دلیل حتی کمیته امداد و بهزیستی هم شما را حمایت نخواهد کرد.. و البته شاید هم ضمانت اجرایی وجود داشته باشد برای زنانی که از ابتدا به قصد مهریه ازدواج می‌کنند و به راحتی مهریه اجرا گذاشته و بی‌آبرویی می‌کنند و البته بلدند با چند اطوار "زنانه" کارهایشان را در دادگاه هم پیش ببرند، اخر این زنان شان و منزلت دارند و وصله‌ی عدم تمکین را نمی‌شود به آنان چسباند.. فقط آن زن زحمتکش که عمری در خانه‌ی مردی زندگی او را می‌سازد خودش را از شان انداخته و چون در زندگی "خرج" نتراشیده، برای شوهر که نه، برای دادگاه هم "ارج" ندارد.. او که با خیانت و بی مسوولیتی شوهر در مخارج روزانه‌ی فرزندانش مانده، مگر می‌تواند وکیل بگیرد، تازه وکلای عزیز هم که چنین پرونده‌های ناقابلی را قبول نمی‌کنند،
همان وکلایی که براحتی حاضرند وکالت شوهری که میخواهد همسرش را که حتی شرط موقع عقدش کار کردن زن یا درس خواندن او بوده را از حقش محروم کند، میپذیرند، چون اگر هم پول کمی برایشان داشته باشد در سیستم قضایی کار کم دردسری است و زحمتی هم لازم نیست برایش بکشند.. چرا که در سیستم قضایی عسر و حرج آن مرد خیلی راحت‌تر از عسر و حرج آن زن بی‌تمکین و بی‌خرجی قابل اثبات است..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
0
0
چه "اذن‌"هایی هم میدهند زنان برای ازدواج همسرشان با خواهرزاده و برادرزاده و خاله و عمه‌جانشان..
و البته ازدواج مریم میرزاخانی بدون "اذن" این قانون بوده و دختر عزیزش که تنها یادگار خاکی اوست، از دید این قانون چه حکمی دارد؟
نظرات شما
پیشخوان