تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۴ دی ۱۴۰۱

چگونه غر زدن را شیرین کنیم؟

همه ما غر می‌زنیم و این مسئله خلاف آن‌چه شاید در باور عموم وجود داشته باشد خاص زنان نیست. انسان‌ها هنگامی‌ غر می‌زنند که نیاز به دیده‌شدن و توجه دارند. همه ما تاکنون دیگری را متهم به غرزدن و یا خودمان برای آن مورد اتهام قرار گرفته‌ایم.

 غر زدن

رویداد۲۴ همه ما غر می‌زنیم و این مسئله خلاف آن‌چه شاید در باور عموم وجود داشته باشد خاص زنان نیست. انسان‌ها هنگامی غر می‌زنند که نیاز به دیده‌شدن و توجه دارند. همه ما تاکنون دیگری را متهم به غرزدن و یا خودمان برای آن مورد اتهام قرار گرفته‌ایم.

جالب است بدانید غرزدن یک کار ناخودآگاه است یعنی ما غر می‌زنیم، اما این یک واکنش از ناخودآگاه ماست و دست خود ما نیست که برای آن برنامه‌ریزی کرده باشیم. اما برخی این کار را بیش‌از دیگران انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد شاید این کار مسکن و مرهمی روی دردهایشان باشد.

به گزارش رویداد۲۴ در زندگی مشترک غرزدن طبیعیست و زیاد دیده و شنیدیم و احتمالا خودمان هم مدام آن را تجربه می‌کنیم. باید بدانید ما هنگامی غر می‌زنیم که احساس می‌کنیم به اندازه‌ی کافی دیده یا شنیده نشده‌ایم به زبان دیگر نیاز داریم به ما توجه شود. اما مدام غرزدن همه را خسته و از زندگی دلسرد می‌کند.

موضوع دیگری که وجود دارد است که برخی برای این‌که بتوانند به آن‌چه می‌خواهند برسند غر می‌زنند این‌جاست که کار کمی دشوار می‌شود، چون فرد مقابل سخن و خواست شما را که نمی‌شنود هیچ بل‌که چنان از شنا و غرهایتان خسته می‌شود که شاید هرگز نتوانید به هدفتان برسید. درواقع باید بدانید این کار یک شیوه نادرست و ناکارآمد است برای رسیدن به آن‌چه می‌خواهید گزینه مناسبی نیست.

روان‎شناسان و متخصصین روی موضوع غرزدن بسیار حساسند و براین باورند که این موضوع حتما باید ریشه‌یابی و حل شود تا از بروز مشکلات بیش‌تر جلوگیری شود.

در این زمینه علی‌رضا زرندی روان‌شناس و روان‌درمانگر پویشی می‌گوید: غرزدن درواقع نوعی واکنش غیرمستقیم به موقعیتیست که روی داده است. این واکنش به دلیل افکار و احساساتی که در فرد نسبت به موقعیتی که در آن گرفتار آمده، شکل گرفته، فرد به مکانیزم دفاعی غرزدن پناه برده و با قرارگرفتن در موضع فرد قربانی، نارضایتی خود را از وضعیتی که در آن قرار گرفته ابراز می‌کند.

این روان‌شناس براین باور است که غرزدن هنگامی رخ می‌دهد که فرد از زندگی و وضعیتی که در آن قرار دارد ناراضیست و حسی ناخوشاین دارد. چنین کسی معمولا در این اوضاع حس درماندگی دارد، چون نمی‌تواند خواست و سخن خود را به شکل صریح بیان و مطرح کند. چنین کسی با رفتار و اعمالی قاطع از چیزی که گلایه یا به آن نقد دارد صحبت می‌کند. سمت وارونه این عمل کسیست که نمی‌تواند این کار را انجام دهد بنابراین مدام به همه چیز و هیچ اشاره می‌کند و بهانه می‌گیرد و غر می‌زند بی‌آن‌که خواستش روشن باشد بنابراین طرف مقابل هم نمی‌تواند مشکلی را حل یا به آن توجه کند.

شما هنگامی می‌توانید کاری انجام دهید که اصلا بدانید موضوع چیست و نسبت به آن آگاهی و شناخت داشته باشید.

غرزدن آسیب‌زننده

هر چیز کمی حتی غرزدن اگر کم و به هنگام باشد شاید بتوان گفت تاثیر خوبی برجای می‌گذارد برای نمونه اگر در مورد چیزی ناراحتید هر از گاهی غر بزنید شاید شیرین هم باشد و زندگی را از یکنواختی خارج کند، اما از حد و اندازه گذشتن آن سبب بروز مشکلاتی زیادی می‌شود و از کیفیت زندگی به‌شدت کم می‌کند.

هیچ‌کس دوست ندارد در جایی و با کسی باشد که مدام غر می‌زند و هیچ حرف خوبی میانشان رد و بدل نمی‌شود. گاه حتی غرزدن به دلیل این است که فرد احساس می‌کند کنترل زندگی خود را از دست داده است بنابراین می‌خواهد با این کار هدایت زندگی را در دست بگیرد و با این کار تبدیل به یک فرد غیرقابل تحمل و کنترل‌کننده می‌شود کسی که هیچ‌کس دوست ندارد با او در ارتباط باشد.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید هیچ‌کس نمی‌تواند دیگری را تغییر دهد مگر با گفت‌وگو و آن هم با متقاعدکردن کسی که منطقیست و می‌تواند اشتباهات و یا رفتاری که شما را آزار می‌دهد را بپذیرد و در راستای آن تلاش کند بنابراین تصور این‌که با غرزدن و کنترل‌گری بتوانید بر دیگری و رفتارش اثری بگذارید نادرست است و راه به جایی نخواهد برد جز این‌که بیش‌از اندازه از خود انرژی گرفته‌اید و از کیفیت زندگی‌تان کم کرده‌اید.

دکتر زرندی گاه غرزدن را موازی و هم‌تراز با اعتراض‌کردن می‌داند و براین باور است برخی از افراد نمی‌توانند به روشنی و آشکارا اعتراض خود را بیان کنند به همین دلیل به غرزدن روی می‌آورند.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم بهترین راه برای برقراری ارتباط با دیگران رو بازی کردن است. اگر از کسی ناراحتید و یا نسبت به کار و رفتاری ازسوی او اعتراض دارید بهتر است رودررو مشکلاتتان را با او درمیان بگذارید و روشن حرفتان را بیان کنید. این‌گونه سمت مقابلتان هم به جای شنیدن غر‌های آزاردهنده شما می‌تواند به رفتار خود و سخنان شما گوش کند و گامی برای اصلاح رفتاری که سبب دلخوری شما بردارد.

یک راه دیگر هم این است که خودمان را جای فردی بگذاریم که به مرحله غرزدن رسیده است، در این صورت با درک علت رفتار‌های او متوجه می‌شویم که دلیل غرزدن‌های او چیست و متوجه نگرانی‌هایش می‌شویم. در این صورت اگر اشتباهی از ما سر زده باشد می‌توانیم به راحتی عذرخواهی کرده و کوشش در جبران مافات کنیم.

غرزن دوست‌داشتنی

گاه احساس ناامیدی، خشم، غمگین‌بودن، افسردگی، تنهایی و فشار‌های روانی سبب می‌شود افراد بیش‌از گذشته غر بزنند. آن‌ها گمان می‌کنند با این کار می‌توانند وضعیت روحی خود را بهبود بخشند درصورتی‌که غرزدن‌های مدام افراد را از هم دور می‌کند و زندگی را به کام هر دو تلخ می‌کند.

زرندی در این‌باره می‌گوید: معمولاً افراد به فردی غر می‌زنند که دوستش دارند. غرزدن می‌تواند شکل غیرمستقیمی از بیان دوست‌داشتن باشد، در این صورت فرد به جای دوست‌داشتن و اینکه نگرانی و خواسته خود را به شکل مستقیم به طرف مقابلش ابراز کند، شروع به غرزدن می‌کند. اما ویژگی اصلی غرزدن این است که فرد پیامش را به‌صورت مستقیم بیان نمی‌کند و این نوع ارتباط‌گیری معیوب باعث می‌شود تا نه‌تن‌ها طرف مقابلمان متوجه منظورمان نشود بل‌که ما هم به درستی نمی‌توانیم با غرزدن منظورمان را بیان کنیم و همین مسئله سبب می‌شود تا بین دوطرف ماجرا سوء‌تفاهم‌هایی به‌وجود بیاید.

روابط میان همسران

جلب توجه با غرزدن

کسانی‌که غر می‌زنند معمولا دنبال جلب توجه هستند و نیاز دارند همراهی دیگران را داشته باشند، اما نمی‌دانند که تنها راه چاره برای داشتن این همراهی گفت‌وگوست چراکه غرزدن افراد را از هم دور می‌کند و اوضاع را از آن‌چه هست دشوارتر می‌کند. بهتر است اگر کسی غر می‌زند تلاش کنیم به او آرامش دهیم و به سخنانش گوش دهیم تلاش کنیم با هم هم‌دلی و کمک کنیم تا باری را که بر دوش می‌کشد بیان کند و کمی آرام شود این‌گونه کی از غرزدن‌هایش هم کم خواهد شد.


بیشتر بخوانید: همه چیز درباره زوج درمانی


زرندی در این‌باره می‌گوید: غرزدن دو لایه دارد؛ یک لایه رویی که فرد با غرزدن می‌خواهد به اطرافیان بگوید که حالش بد است و نیاز به توجه دارد و لایه زیرین غرزدن این است که من حالم از چه چیزی بد است و خواسته و حرفم چیست. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین‌بردن غرزدن این است که بدون اینکه بلافاصله نظر خود را در مورد غرزدن طرف مقابل ابراز کنیم، به غرزدن‌های او گوش دهیم و بعد ببینیم که چه چیزی را از ما طلب می‌کند و از کجای رفتار ما دلخور است.

چگونه غر زدن را شیرین کنیم؟

هر کاری را می‌توان با آرامش و گفتگو انجام داد حتی غر زدن. شما می‌توانید کار‌هایی انجام دهید تا رابطه‌تان با وجود غرزدن‌ها آسیب کم‌تری ببیند.

روز‌های خوب را یادآوری کنید

همه روز‌های خوب داشته‌اند تلاش کنید این روز‌ها را به هم یادآوری کنید. به گذشته فکر کنید و همسرتان را به یاد آورید که غر نمی‌زند و با خود بیندیشید که چرا این‌گونه شده است. تلاش کنید به روز‌های خوب گذشته برگردید و موقعیت‌های مشابه به‌وجود آورید.

امنیت خانه را فراهم کنید

تلاش کنید در هر وضعیتی که هستید امنیت و صمیمیت خانه را برای همسرتان فراهم کنید و به او آرامش دهید این‌گونه می‌توانید از غرزدن‌های او جلوگیری کنید.

روراست باشید

روراستی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاییست که افراد به‌ویژه در رابطه و ازدواج باید داشته باشند. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید مستقیم با همسرتان درباره موضوعی که ناراحتتان کرده است صحبت کنید برایش نامه بنویسید و در کیفش بگذارید. این کار هم عاشقانه است هم شاید بتواند مشکلاتتان را حل کند و راه را برای گفت‌وگوی رودررو باز کند. با هم با مهر و صمیمیت صحبت کنید و دوست‌داشتن یک‌دیگر را هرگز از یاد نبرید این سبب می‌شود هرگز با واژگان بد و تند با هم سخن نگویید.

اشتباهاتتان را بپذیرید پوزش بخواهید

اگر متوجه اشتباهتان شدید به راحتی آن را بپذیرید و از همسرتان پوزش بخواهید. باید بدانید این نشان‌دهنده شخصیت سالم شماست که در شرایط لازم معذرت‌خواهی می‌کنید و مسئولیت اشتباه‌تان را می‌پذیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان