تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۰۱ دی ۱۴۰۱

همه چیز درباره زوج درمانی

ازدواج و داشتن رابطه را شاید بتوان یکی از دشوارترین ارتباطات و کارهای انسانی و اجتماعی دانست. به‌طورکلی داشتن ارتباط با دیگری اصولی دارد که حتی اگر همه‌ آن‌‌ها را بدانید باز هم ممکن است در آن تنش را تجربه کنید.

زوج درمانی

رویداد۲۴ ازدواج و داشتن رابطه را شاید بتوان یکی از دشوارترین ارتباطات و کار‌های انسانی و اجتماعی دانست. به‌طورکلی داشتن ارتباط با دیگری اصولی دارد که حتی اگر همه آن‌ها را بدانید باز هم ممکن است در آن تنش را تجربه کنید.

هیچ رابطه‌ای نیست که در خود تنش و چالش نداشته باشد و همیشه از سیری آرام برخوردار باشد. در همه روابط تعارض و عواطف منفی وجود دارد. در زندگی و رابطه ازدواج به اصطلاح بالا و پایین زیاد است و گاه مشکلات برروی روابط افراد و احساس آن‌ها تاثیر می‌گذارد و آن را دچار چالش می‌کند. تضاد زیاد، خسته کننده است و سبب فرسودگی روانی و احساس تنهایی در زوجین می‌شود. ازدواج و رابطه زناشویی ناخوشایند و پر از ناراحتی سبب به‌وجود آمدن انواع و اقسام ناراحتی‌های روانی و اضطراب و افسردگی در افراد می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ پیشنهاد می‌کنیم با به‌وجودآمدن هر مشکلی تلاش کنید به‌سرعت همراه با همسر خود موضوع را بررسی و تحلیل و حل کنید و اجازه ندهید مشکلات روزبه‌روز روی هم تلنبار شوند تا جایی‌که دیگر فرصت و راهی برای حل آن‌ها باقی نماند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای بهترشدن اوضاع و حل‌کردن مشکلاتتان به آن رجوع کنید رفتن به سمت زوج‌درمانی و کمک‌گرفتن از آن است.

منظور و هدف از زوج درمانی

امروزه همه از تاثیر روان‌شناسی و شاخه‌هایی از روان‌درمانی می‌دانند و نسبت به آن آگاهی دارند. یکی از این شاخه‌ها زوج‌درمانیست که تلاش می‌کند مشکلات میان زوجین را حل کند و به بهبود روابط میان آن‌ها کمک می‌کند.

این روش برای کسانی کاربرد دارد که خود نمی‌توانند از عهده مشکلاتشان برآیند و یا دوست دارند یک شخص متخصص از بیرون روابط آن‌ها را تحلیل و بررسی کند و به آن‌ها مشاوره دهد تا بتوانند به بینشی کلی نسبت به مشکلات و اختلافات خود رسیده و برای رفع آن تلاش کنند. مشاوره زوج درمانی به افراد کمک می‌کند تا اختلافات خود را ریشه‌یابی کرده و برای بهبود آن‌ها گامی مثبت بردارند.
زوج‌درمانی درواقع رویکردی بدون قضاوت و داوری دارد و همین موضوع می‌تواند به پذیرش بیش‌تر افراد در شناخت و حل مشکلاتشان کمک کند.

کاربرد زوج درمانی در برطرف کردن مشکلات زوجین با گفت‌وگو و تمرکز بر روی مشکلات و تلاش برای رفع آن‌هاست. در حقیقت یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های زوج درمانی این است که به زن و مرد کمک کند تا به شناخت خوبی از یک‌دیگر برسند و بتوانند درک بهتری از هم داشته باشند درکی که روزبه‌روز بر آن افزوده می‌شود.

روابط زوجین

مشکلات میان زوجین چیست؟

همه در زندگی مشکلاتی دارند، اما این مشکلات گاه کوچک و مختص به یک خانواده خاص است و مشکلاتی نیز در میان بیش‌تر افراد مشترک است. دراین‌جا به برخی از این مسائل که سبب مراجعه زوجین به زوج‌درمان‌گر می‌شود اشاره می‌کنیم.

نداشتن رابطه خوب و مناسب جنسی و زناشویی

وجود مشکل در برقراری ارتباط با یک‌دیگر و نداشتن احساس صمیمیت

خشم و پرخاشگری در زوجین

خیانت

اعتمادنداشتن به هم

درگیری و مشاجرت‌های مداوم با یک‌دیگر

ناباروری زوجین

مشکلات زندگی قبلی در صورت داشتن ازدواج ناموفق

مشکلات موبوط به خانواده‌های زوجین مانند دخالت اطرافیان

اعتیاد

قماربازی

مسائل بهداشتی و غیره


بیشتر بخوانید: چگونه اعتماد از دست رفته همسرمان را برگردانیم؟


اهداف اصلی زوج درمانی

زوج درمانگر در جلسات مشاوره زوج درمانی اصولا دو هدف اصلی را دنبال می‌کند:

افزایش صمیمیت و عشق میان زوجین

عده‌ای از زوجین ممکن است در زندگی مشترک خود با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم نکنند؛ اما برای آنان افزایش صمیمیت و علاقه بسیار مهم و اولویت قرار داشته باشد. از این رو برای افزایش کیفیت رابطه و صمیمیت به مراکز زوج درمانی مراجعه می‌کنند و از زوج درمانگر در این باره کمک می‌گیرند

بهبود اختلافات و مشکلات زوجین

هدف دوم زوج درمانی، حل اختلافات و مشکلات بین زوجین است. در نتیجه افرادی که در زندگی خود مشکلات متعدد دارند و نمی‌توانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند به روانشناس زوج درمانگر روی می‌آورند. حاصل این مصاحبه زوج درمانی شناخت و بینش کلی نسبت که جزئی‌ترین مشکلات و درنهایت رفع آن‌هاست.

روابط میان همسران

علائمی که نشان می‌دهد زوج درمانی لازم است

همسرتان شنونده خوبی نیست

گاه یکی از زوجین متوجه می‌شود همسرش حوصله او را ندارد و به سخنانش گوش نمی‌کند. اگر این موضوع بار‌ها و بار‌ها برای شما تکرار شده است باید بدانید بد نیست به زوج‌درمانی بیندیشید. بسیاری از مشکلات ناشی از چگونگی برقراری ارتباط است.
مدام برسر موضوعی خاص دعوا و تنش دارید

برخی از همسران مدام برسر یک موضوع خاص دعوا می‌کنند و هرگز هم نمی‌توانند به نتیجه خاصی برسند و آن را رها می‌کنند و بار دیگر در روز‌های بعد همین مسئله تکرار می‌شود و این روند فرساینده ادامه دارد.

گفت‌وگو با یک درمانگر می‌تواند این موضوع را به شکلی حل کند و الگو‌های شما را تغییر دهد. در وضعیتی که زوجین استدلال تکراری برای هر بحث دارند بهتر است زوج‌درمانی را در اولویت قرار دهند.

هر اعمالی شریک زندگی را آزار می‌دهد

این امر ممکن است چالش برانگیز باشد که در هفته از کسی دلخور نشوید، اما اگر متوجه شدید که شریک زندگی تان مدام آزارتان می‌دهد باید به درمان‌گر بیندیشید. ازدواج شادی‌بخش کم است، چون نارضایتی کم‌کم خود را نشان می‌دهد.

حسادت درباره فعالیت در رسانه‌های اجتماعی

امروز فعالیت در رسانه‌های اجتماعی موضوعی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره شده است و اگر همسران هر دو نسبت به آن دیدگاه و زاویه دید یکسان و مشابهی داشته باشند مشکلی وجود ندارد، اما هنگامی که یکی از همسران از این رسانه‌ها به‌گونه‌ای استفاده کند که درک آن ازسوی همسرش دشوار باشد این‌جاست که اختلافات زیادی رخ خواهد داد.

روابط شما رشد فردی و اجتماعی‌تان را متوقف می‌کند

ازدواج و رابطه‌ای را می‌توان سالم و کارآمد دانست که هر یکی از طرفین در آن رشد کنند و هر روز بتوانند پیش‌رفت کنند. این‌که یکی از همسران مانع از رشد دیگری شود نمی‌توان آن رابطه را درست و سالم دانست.

با هم رابطه جنسی ندارید

یکی از ارکان مهم و اساسی در رابطه داشتن رابطه جنسیست. شاید بتوان آن را ستون یک رابطه دانست. رابطه جنسی درست می‌تواند مدام یک رابطه را بازتولید کند و صمیمت را در آن افزایش دهد. یک درمان‌گر می‌تواند صمیمیت بین زوجین را به آن‌ها برگرداند.

مراحل و روند جلسات زوج درمانی

همان‌گونه‌که می‌دانید هر تکنیکی راه و روش خود را دارد و این در مورد زوج‌درمانی هم صادق است.
مراحلی که شما در طی یک مشاوره روانشناسی با متخصص زوج درمانگر پشت سر می‌گذارید به شرح زیر است:

مرحله نخست

نخستین مرحلهدر زوج درمانی تمرکز و کنکاش در مشکلات زوجین است. به این معنا که درمانگر باید مشکلات را به کمک تست زوج درمانی به طور مشخص پیدا کند. مشکلاتی همچون خیانت، اعتیاد، مشکلات مالی، مشکلات جنسی و مانند آن است.

مرحله دوم

مرحله دوم آغاز درمان است. به این صورت که باید جلسات با حضور زوجین و درمان‌گر آغاز شود و درمان‌گر مشارکت فعال برای حل مشکلات و درمان هر دو نفر داشته باشد.

مرحله سوم

در مرحله سوم درمان‌گر از بین انواع رویکرد‌های زوج درمانی، بهترین و موثرترین روش را برای بهبود اختلافات و مشکلات زوجین به کار گرفته و راه حل مناسب را در اختیار آنان قرار می‌دهد.

مرحله چهارم

در مرحله چهارم و آخرین مرحله نیز هدف‌ها و راه‌کار‌های نهایی برای درمان به طور مشخص، تعیین شده و به زوجین ارائه می‌شود.

اگر رابطه و ازدواجتان برایتان مهم است، اما با همسرتان مدت‌هاست به مشکل برخورد کرده‌اید بهتر است زوج‌درمانی را آزمایش کنید. به احتمال زیاد می‌تواند خوشبختی و شادی را به زندگی شما و همسرتان بازگرداند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان