تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۰۳ دی ۱۴۰۱

بازار مسکن در بحران و دولت سیزدهم در حال شعار دادن

دولت عدالت محور تنها نظاره گر قیمت‌های نجومی در بازار ملک شده و دیگر تمایلی هم به شعار‌های مسکنی ندارد و کم کم وعده‌های تولید و تحویل مسکن به مردم را به فراموشی سپرده است.

پیش‌بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- حالا که وارد دهمین ماه از سال ۱۴۰۱ می شویم گمانه زنی‌ها در خصوص وضعیت بازار مسکن شدت گرفته و با توجه به سیاست‌های شکست خورده دولت، خیز افزایش تورم در این بازار بیشتر شده است.

گرانی مسکن در ایران فرصت خانه‌دار شدن را از اقشار بیشتری در جامعه گرفته است. در این‌ بین هر کدام از بخش‌های درگیر در بازار مسکن، دلیل رشد قیمت‌ها را به گردن دیگری می‌اندازد. از افزایش نرخ زمین تا گرانی نهاده‌های ساختمانی، موضوعاتی است که بر قیمت نهایی مسکن تأثیرگذار است.

فرشید پورحاجت، عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در مورد شرایط حاکم بر بازار مسکن و ادامه گرانی‌ها با اشاره به اینکه دیگر امیدی به برنامه‌های دولت در راستای توسعه و کاهش قیمت در بازار مسکن نیست، گفت: مدت هاست که در خصوص وضعیت نامناسب و بحران ایجاد شده در بازار مسکن هشدار‌ها داده می‌شود، اما متأسفانه دولت در این زمینه تنها با اعلام آمار و ارقام متفاوت، درصدد سرپوش گذاری بر روند افزایش قیمت و کاهش تولید در این بازار است.

این کارشناس صنعت مسکن گفت: متاسفانه روند قیمت انواع نهاده‌های ساختمانی در حال افزایش است و ادامه این جریان قطعا به روند ساخت و ساز آسیب خواهد زد و در نهایت تورم در بازار مسکن بیشتر از گذشته خواهد شد.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: شرایط نامساعد حاکم بر بازار مسکن دلیل اصلی خروج سرمایه‌ها از بازار پُر تقاضای تولید مسکن است به طوری که در یکسال گذشته شاهد فرار سرمایه‌ها از بازار مسکن بوده ایم.

به گفته پورحاجت، در کشور ثبات اقتصادی وجود ندارد و حتی دورنمایی از بهبود اقتصاد هم قابل رویت نیست از این رو سرمایه گذار بخش خصوصی ریسک را نمی‌پذیرد و حاضر به سرمایه گذاری در این بازار پُر نوسان تولید مسکن نیست.

وی یادآور شد: در صورتی که در مدت گذشته یکی از اولویت‌های دولت بهبود کسب و کار و اقتصاد به ویژه در زمینه تولید و قیمت مسکن بوده است، اما متأسفانه علی رغم ارائه سیاست‌های مقطعی دولت که در راستای تحقق برنامه‌های کوتاه مدت اعلام و در برخی مواقع ناقص اجرایی شد، هنوز موانع در بستر تولید مسکن وجود دارد و بهبودی در کسب و کار‌های منتهی به این بخش حاصل نشده و با توجه به آمار‌های موجود این هدف حداقل تا پایان سال محقق نخواهد شد.

این کارشناس صنعت ساخت و ساز با تأکید بر اینکه هیچ کس به دنبال حل موضوع مسکن و معضلات آن نیست، گفت: هیچ گاه توجهی به راهکار‌های بخش خصوصی نشده و همین موضوع یکی از دلایل اصلی شکست دولت در بخش مسکن و اقتصاد مسکن است.

بیشتر بخوانید: خانه بخریم یا صبر کنیم؟

پورحاجت با اشاره به اینکه پازل سیاست گذاری دولت در راستای توسعه بخش تولید کامل نیست، به اقتصاد ۲۴ گفت: به طور مثال بازار مصالح ساختمانی، یک بازار کاملا اقتصادی است و باید نظام عرضه و تقاضا در این بازار حکمفرما باشد. در حال حاضر نه کمبود تولید مصالح در کشور داریم و نه عرضه نهاده‌های ساختمانی با مشکل مواجه شده، اما به دلیل عواملی مانند سیاست ارزی، مصالح ساختمانی علی رغم انکار دولت، با تشدید قیمت مواجه می‌شود.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، تغییر قیمت نهاده‌های ساختمانی سیمان از ابتدای آذر ماه ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش یافته است در حالی که از ماه سوم امسال بعضی از کارخانه ها، سیمان را در بورس عرضه کردند. به طور مثال کارخانه سیمان خوزستان، سیمان را به تنی ۷۰۰ هزار تومان رساند، در صورتی که همین سیمان تنی ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

پورحاجت در این رابطه اظهار کرد: کاهش عامدانه عرضه محصولات توسط تولیدکننده‌های مصالح ساختمانی و کاهش عرضه محصولات از سوی برخی کارخانه‌ها به بورس کالا با توجه به نیاز بازار و افزایش روز افزون تقاضا در بازار، قیمت مصالح را بالاتر برده و دلالی در بازار نهاده‌های ساختمانی نیز زیاد شده است، به گونه‌ای که امروز برای تولید کننده مشکل ساز شده است.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی به صورت زنجیره به هم متصل است تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان مسکن ناچار هستند برای اینکه پروژه تعطیل نشود، مصالح را با قیمت گران‌تر تهیه کنند. این سیاست چند سالی است که توسط تولیدکنندگان بزرگ مصالح ساختمانی در پیش گرفته شده و هیچ نهادی هم بر این رفتار نظارت نمی‌کند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این سوال اقتصاد ۲۴ که وضعیت قیمت مسکن تا پایان سال چگونه پیش بینی می‌شود؟ گفت: شک نکنید که محتمل‌ترین تورم تا پایان سال در حوزه مسکن رقم خواهد خورد. خود دولت هم می‌داند، بازی با اعداد و آمار و شعار دادن، مشکل تورم تولید و قیمت نهایی مسکن را حل نمی‌کند.

پورحاجت گفت: دولت تاکنون نتوانسته برنامه‌های توسعه‌ای در بخش مسکن را محقق کند. طرح مسکن ملی، تولید یک میلیون مسکن در سال و سایر طرح‌هایی که بدون هیچ پشتوانه اقتصادی مطرح شده، امروز شکست خورده، چراکه هیچ یک از اهداف دولت در راستای توسعه مسکن محقق نشده است.

وی ادامه داد: مردم هیچگاه با شعار صاحب خانه نمی‌شوند و افزایش تورم در این بازار می‌تواند، سایر بازار‌ها را هم تحت تأثیر قرار دهد و موج جدید گرانی را ایجاد کند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان