تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴۱ نظر

شاهکار جدید مجلس؛ تلاش برای جرم‌انگاری تصویربرداری از وقایع روز!

روزنامه اعتماد نوشت: مجلس قرار است طرحی را بررسی کند که طبق ماده‌ای از آن تصویربرداری از اتفاقات در حال وقوع و انتشار و بازنشر آن، جرم‌انگاری می‌شود.

جرم‌انگاری تصویربرداری از وقایع روز
رویداد۲۴ روزنامه اعتماد طرح «تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با اقدامات کشور‌های متخاصم علیه امنیت ملی و منافع ملی» را بررسی کرده و از پایان پدیده «شهروند-خبرنگاری» نوشته است.

به گزارش اعتماد، طبق دستور کار این هفته مجلس، قرار است طرحی در صحن مطرح شود که به‌نظر می‌رسد در فهرست طرح‌های جنجالی مجلس یازدهم قرار گیرد؛ طرح «تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با اقدامات کشور‌های متخاصم علیه امنیت و منافع ملی». این طرح آذرماه دو سال پیش در مجلس اعلام وصول شده بود. این هفته کلیات این طرح در صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این طرح در هفت ماده تنظیم شده، اما به نظر می‌رسد یکی از بند‌های آن در واکنش به شبکه‌های مجازی و انتشار گسترده ویدیو در آن‌ها طراحی شده است.

۲ تا ۵ سال حبس برای تصویربرداری!

هفتمین و آخرین ماده این طرح پدیده‌ای را هدف قرار داده که این روز‌ها مکررا دیده می‌شود؛ پدیده «شهروند خبرنگاری» که در سال‌های اخیر رواج یافته و در جریان اعتراضات اخیر، موارد زیادی از آنچه را که در خیابان‌ها و جامعه رخ می‌داد، پیش چشم جامعه قرار داده است.

این ماده از طرح مذکور، تاکید دارد که «هرگونه فیلمبرداری یا تصویربرداری از صحنه جرایم منجر به سلب حیات، حبس ابد یا جرایم موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی یا سوانح و حوادث منجر به فوت یا صدمات بدنی یا اقدامات تروریستی، جز در موارد مقرر قانونی از جمله ماده ۱۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری، جرم محسوب و مرتکب به مجازات حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شود.».

اما ماده ۱۳۱ قانون آیین دادرسی کیفری چیست و چه می‌گوید؟ طبق این ماده «بازپرس برای حفظ جسد، کشف هویت متوفی و چگونگی فوت وی، نسبت به ترسیم کروکی، عکسبرداری و در صورت امکان، فیلمبرداری از جسد و ... اقدام و دستور‌های لازم را صادر می‌کند.» به عبارت دیگر، در صحنه جرم، فقط با دستور بازپرس می‌توان فیلم یا عکس تهیه کرد و به عبارت صریح‌تر، شهروندان کلا حق ندارند از جرم‌های صورت‌گرفته در جامعه عکس یا فیلم بگیرند.

اما حبس تعزیری درجه پنج مقررشده در ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی چیست؟ این ماده مجازات‌های تعزیری را دسته‌بندی کرده و در بخش «درجه پنج»، مجازات حبس را «بیش از ۲ تا ۵ سال» پیش‌بینی کرده است.

حداکثر مجازات برای ارسال به شبکه‌های فارسی‌زبان

ماده ۷ طرح «تشدید مجازات همکاری‌کنندگان با اقدامات کشور‌های متخاصم علیه امنیت و منافع ملی» انتشار و بازنشر این تصاویر را هم جرم‌انگاری کرده است. این بخش از طرح مجازاتی در حد همان فیلمبرداری یا تصویربرداری در نظر گرفته است: «انتشار یا بازنشر فیلم یا تصاویر ضبط‌شده فوق‌الذکر که به نحو غیرمجاز تهیه شده یا به صورت قانونی توسط دوربین‌های مداربسته گرفته شده یا به هر نحو به صورت قانونی تهیه شده باشد مشمول مجازات مذکور خواهد بود.» در ادامه طرح تاکید شده که «در صورت ارسال فیلم یا تصاویر فوق به شبکه‌های معاند یا بیگانه، مرتکب به حداکثر مجازات مذکور محکوم می‌شود.» همانطور که در بالا اشاره کردیم، حداکثر حبس تعزیری درجه پنج، طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال پیش‌بینی شده است.

تبصره این ماده اشاره دارد که «انتشار فیلم یا تصاویر موضوع این ماده که به هر نحو خواه به صورت مجاز یا غیرمجاز تهیه شده باشد در صورتی که به عللی از قبیل خدشه‌دار شدن وجدان جمعی یا حفظ نظم عمومی جامعه، ضرورت یابد، به درخواست دادستان کل کشور و موافقت رییس قوه قضاییه امکان‌پذیر است.» و این یعنی، انتشار ویدئو درباره اتفاقات فقط با صلاحدید رییس قوه قضاییه امکان‌پذیر است؛ آن هم در صورتی که دادستان کل کشور از او درخواست کند. به‌عبارت دیگر، انتشار یک ویدئو در مورد یک حادثه باید یک فرآیند بوروکراتیک را طی کند.

طبیعی‌است که کسی موافق استفاده سیاسی رسانه‌های خارج‌از کشور از ویدیو‌های مردمی نیست. مجلس می‌توانست ابزار‌هایی برای عدم استفاده این رسانه‌ها تمهید کند.

بستن دست و بال شهروندان

این ماده از طرح مجلس، در واقع قصد ایجاد محدودیت برای شهروندانی دارد که با استفاده از گوشی‌های هوشمند اقدام به تصویربرداری از برخی وقایع در سطح شهر می‌کنند. در سال‌های اخیر پدیده «شهروند- خبرنگاری» به‌شدت رواج پیدا کرده است. با گسترش اینترنت، فراگیری استفاده از گوشی‌های هوشمند و از طرف دیگر افزایش استفاده شهروندان از شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا در گوشه‌ای از شهر و کشور کوچک‌ترین اتفاقی هم از نظر‌ها پنهان نباشد.

یک شهروند اقدام به تصویربرداری از حادثه‌ای می‌کند و همان شهروند در حساب شبکه‌های اجتماعی خود نظیر اینستاگرام یا توییتر منتشر می‌کند و مورد توجه قرار می‌گیرد. در مواردی مشاهده شده است که انتشار ویدیویی از سوی یک حساب کاربری با دنبال‌کنندگان کم، می‌تواند نه تنها مورد توجه قرار بگیرد و واکنش‌برانگیز شود، بلکه می‌تواند حتی جریان‌سازی هم کند. به این معنی که همان ویدئو ممکن است پرده از یک تخلف یا جرم بردارد یا از وقوع و آغاز یک روند جلوگیری کند یا منجر به حذف یک روند اشتباه شود. در موارد متعددی، انتشار همین ویدئو سبب شده که نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی اقدام به اصلاح مشکل یا اصلاح رفتار خود کنند.

با این وجود، انگار برخی جریان‌های سیاسی علاقه‌ای به شفافیت و آشکار شدن نواقص و اشکالات و حل آن ندارند که با گنجاندن چنین ماده‌ای در طرح، سعی در محدود کردن آزادی‌های شهروندی و آزادی بیان کرده‌اند.

شهروندی که کارش خبرنگاری نیست، اما خبرنگار است!

شهروند- خبرنگار، کارش خبرنگاری و روزنامه‌نگاری نیست، اما با توجه به درک و شناختی که از اهمیت موضوعات جاری در جامعه دارد، برای ضبط برخی مسائل دست به گوشی خود می‌برد و تصویری از حادثه یا برخورد در حال وقوع را ثبت می‌کند. در واقع با گسترش فضای مجازی، در برخی موضوعات محتوای اصلی و جریان‌ساز از طریق همین شهروند-خبرنگاران منتشر می‌شود.

در همین اعتراضات اخیر، شهروند- خبرنگاران بودند که با ثبت بسیاری از ویدیوها، برخی برخورد‌ها را رسانه‌ای کردند و موجب شد تا مقامات انتظامی به آن‌ها واکنش نشان دهند و قول پیگیری دهند. اما انتشار ویدئو‌های خبرساز محدود به اعتراضات اخیر نبوده و در موارد متعددی هم قبل از برخورد با خاطی با انتشاردهنده ویدئو که طبیعتا نقشی در خطا نداشته، برخورد شده است که واکنش منفی افکار عمومی را برانگیخته است. حالا گویا نمایندگان مجلس می‌خواهند محملی قانونی برای این برخورد‌ها فراهم کنند؛ برخورد‌هایی که از نظر افکار عمومی درست نبوده است. افکار عمومی در این موارد خواستار آن بود که اول با خاطی برخورد شود.

تناقض میان درخواست پلیس و طرح مجلس

در جریان اعتراضات اخیر، پس از انتشار ویدئوی ضرب و شتم شدید یک شهروند در محله نازی‌آباد تهران که واکنش‌برانگیز شد، یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما، به نقل از مقامات نیروی انتظامی گفت که «مسوولان انتظامی کشور از مردم می‌خواهند که تصاویر خود را از عملکرد ماموران در اختیار فرماندهی انتظامی کشور قرار بدهند.» از سوی دیگر برخی خبرگزاری‌های داخل کشور نیز از شهروندان می‌خواهند که تصاویرشان از سوژه‌ها و اتفاقات مهم در محل زندگی‌شان را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا منتشر کنند. به‌علاوه در موارد متعددی، شهروندان اقدام به انتشار ویدیو کرده‌اند و شبکه‌های خارجی بدون کسب اجازه و اطلاع به آنها، آن ویدئو را منتشر کرده‌اند.

درحالی که نیروی انتظامی و رسانه‌های داخلی نزدیک به حاکمیت از مردم می‌خواهند تصاویر خود را در اختیار آنان قرار دهد، مشخص نیست گنجاندن چنین ماده‌ای در طرحی که مربوط به «همکاری با دولت‌های متخاصم» است چه توجیهی دارد. خصوصا اینکه پدیده شهروند- خبرنگاری کمک زیادی به گردش آزاد اطلاعات می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس یازدهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
29
به دیکتاتوری کره شمالی خوش امدید !
پاسخ ها
امین مهسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
این قانون تو فرانسه؛ بلژیک؛ آلمان هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
حرف مفت نزن تو فرانسه و بلژیک و آلمان هست چرا بی خود حرف میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
فکر کنم این جناب مهسوی حتما عضور پارلمان اروپا هستند و شاید خودشون این قانون رو تو فرانسه و آلمان وصع کردن که میگن اونجا هم هست...!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
اقای امین دروغ سرهم نکن دروغ از زنا بدتره ! عکسهای برخورد با معترضان در اروپا با تعداد زیاد در اینترنت هست دقیقا مقابل روی پلیس عکاسها وخبرنگاران..و... عکس می گیرند مخصوصا خبرنگاران در دنیا از مصونیتهای ویژه برخوردارند شما چه موجوداتی هستید که برای دفاع از یک سیستم ضد مردمی شرافت خودت روزیر پا می زاری !
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
چرا دروغ میگی؟

من ۱۷ سال توی شهر دوسلدورف ایالت وستفالن آلمان زندگی کردم، وستفالن سخت گیرترین ایالت المانه، چرندیاتی که میگی اصلا توی آلمان نیست حتی توی وستفالن‌.

این قانون احمقانه مجلس میخواد لباس شخصی ها رو بهشوت فضا بده هر غلطی بکنن هیشکی هم جتایاتشونو گزارش نکنه.

کاش ادعای الکی نمی کردی که توی آلمان هم این قانون هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
13
هر دم از این باغ بری می رسد.خدا حفظشون کنه برای ملت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
20
این طرح برای حمایت از قاتلان ومجرمان محترم است دورود بر نمایندگان بی مغز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
مطمانی قانون رو درست متوجه شدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
بله به بهانه همین قانون عکس گرفتن از ماموران خاطی رو هم جرم تلقی می کنند !
ناشناس.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
19
دلم به حال بچه هایی می سوزه که تو ایران به دنیا می ایند.خدایا چرا ایران را افریدی؟؟؟؟
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
گفت: ای خاک وطن گر چه شدم از تو برون/ با چشم پر آبو قلب آغشته به خون/ سوگند به خاکِ درت ای کاخِ امید/ تن بردمو دل نهادم آنجا به درون ....گفت : "من میروم ولی ایران ویرانه میشود "وشد... روحت شاد مرد واقعی ایرانی یک ایرانی اصیل ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
شعر زیباییست ولی در باره کیست!؟
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
به محتوایش فکر کنید!!! نمیخواهم نامش را بگویم تا بی ارزشها هر چه لایق خودشان است به روح آسمانی آن بزرگمرد نثار کننند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
جناب فروزان نظر شما قابل احترام است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
19
توسعه دیکتاتوری وجلوگیری از ازادی مردم از طریق وضع قانون !های من دراوردی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
18
کشته اند هر که را راوی جنایتی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
کشته اند هر که را راوی جنایتیست
عالی فرمودید
۷۷۷۷۷۷۷۷۷۷۰۰۰۰۰۰۰۰۰
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
18
خدایا مملکت هر روز بیشتر و بیشتر در لجنزار و گرداب و باتلاق خودکامگی و بی‌مدیریتی غرق میشود....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
16
داریم با سرعت زیاد به سمت مدل حکومتی طالبان و داعش حرکت می کنیم!! پیشنهاد میکنم برای اینکه زودتر به هدف برسیم چند نفر از کارشناسان طالبان و داعش برای آموزش نمایندگان مجلس و دولت به ایران بیایند!!
hooman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
14
اینهم در آخر کار با کشته دادن و اعتراضات گسترده پروندش بسته میشه.
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
12
کیا اومدن تو" مجلس شورای ملی "نشستند ای خدای مهربان من!!
استاد رازقی پور
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
5
8
دکتر گابریل گارسیا مارکز در کتاب ( تصویر سرشار از سخن های نگفته است ) چاپ ۱۸۹۷ مسکو می نویسد تصویر برداری جرم نیست اما چون تصویر سخن می گوید و می تواند هزاران حرف نهفته را منتقل نماید پس تصویر بردار مجرم است . بنابراین طرح مجلس انقلابی ولایی کاملا درست و پخته است .
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
تشکر از آگاه سازی جنابعالی!!!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
جناب استاد!! به نظرم نمایندگان آشپزی بلد نیستند این طرح رو زیادی پختن!! سوخته شده فقط به درد خودشون میخوره کوفت کنن...!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
آخه این چه لاتاعلاتیه که میگی
مجرم کسیه که داره ازش فیلم میگرن آگاه سازی جرم نیست روشن کردن حقیقت جرم نیست
شما حقا آدم‌ خائنی هستی
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
15
طرحی برای کشتار پشت درهای بسته!!!! نفرین بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
10
این ها شنیده اند که " عالم محضر خدا است " و در قیامت و محضر الهی تصاویر تمام کارها چه بد و چه خوب جلوی چشمتان نمایش داده می شود ، به فکر افتاده اند جلوی تهیه این تصاویر را بگیرند !
همینقدر تباه ... !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
3
7
این برخلاف ظاهرش کاملاً ضد امنیتی است چرا که دست اوباش، قاچاقچیان، مزاحمین نوامیس، سارقین، بزه کاران اجتماعی، ترک فعل های اداری و خصوصی، عدم تکریم ارباب رجوع و... باز می گذارد تا با خیال راحت مرتکب اعمال و افعال خود بشوند. تازه بیشترین استفاده را از این طرح تروریست ها و اغتشاشگران می برند و شاید هم این طرح را همدستان تروریست ها و اغتشاشگران در مجلس مطرح کرده اند! چرا که در واقع شناسایی اصلی تروریست ها و اغتشاشگران طبق گزارشات مردمی صورت می گیرد وقتی که مردم عکس و فیلم این مسائل را در دست نداشته باشند از کجا می توانند این افراد را شناسایی و معرفی نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
خب ! این ها هم دنبال همین ....هستند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
13
از بس که خلافشون زیاده ، از دوربین میترسن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
7
گیرم که با تصویب چنین قوانینی توانستیدجلو‌ارسال وانتشار تصاویر
را گرفتید! با تصاویری که خداوند
شاهدونظر آنهاست،چه کار می‌کنید؟!!!
البته اگر عالم وناظر بودن خدا اعتقادی
داشته باشید!!!
پاسخ ها
Parsa
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
خدا؟! باش تا دولت امیدت بدمد! اینها اگر به خدا و قیامت باور داشتند که چنین نمیکردند! این قسم باورها مختص مردمان فقیر و ضعیف است نه صاحبان قدرت!
دولت می گن.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
4
۴۴ ساله که می گن ما منتظر ظهور امام زمانیم۴۴ ساله که می گن ما منتظر روز قیامت هستیم.۴۴ ساله که می گن داریم با غرب و امریکا مذاکره می کنیم و به زودی به نتیجه می رسیم.۴۴ ساله که فقط می گن و می گن و می گن.فقط همین.
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
اینا سفره ی پارشونو به دین ما گره زدن. وهزار جور دین ناب پروردگار وپیامبر او وسخنان امامان وامام زادگان رو تحریف ونابود کردند تنها برای این که بچرند در خاک پاک این سرزمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
البته ببخشید میان کلامتان می گن و می خورن و می چاپن و ....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
4
این طرح مجلس مخالف اصل ۲۶ قانون اساسی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
بفرمایید مخالف کدوم اصل قانون اساسی و حقوق بشر و... نیست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
2
اره خب اينجوري راحتر ميبرين ميخورين ميچاپين
اکبری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
2
همین ها در مجلس قانون گشت ارشاد رو تصویب کردند که برای اثبات بد بودن قانون شون صدها جوان بیگناه جونشون رو از دست دادند از جمله مهسا امینی و محسن شکاری و حدیث نجفی و ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
2
مستزاد مجلس چهارم میرزاده عشقی دقیقا مصداق این مجالس فرمایشی این دوران ماست
مطلعش : این مجلس چهارم به خدا ننگ بشر بود دیدی چه خبر بود
این مجلس چهارم خر نر بر خر نر بود دیدی چه خبر بود
این مجلس چهارم ...
...
نظرات شما
پیشخوان