تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۷ دی ۱۴۰۱

اشتباهات متداول در شستن موادغذایی

بسیاری از مردم دنیا مواد غذایی‌ای را که مصرف می‌کنند می‌شویند و سپس استفاده می‌کنند اما در این میان شستن و چگونگی برای از این مواد تبدیل به عادتی رایج شده است عاداتی که برخی از آن‌ها نادرستند.

شستن موادغذایی

رویداد۲۴ بسیاری از مردم دنیا مواد غذایی‌ای را که مصرف می‌کنند می‌شویند و سپس استفاده می‌کنند، اما در این میان شستن و چگونگی برای از این مواد تبدیل به عادتی رایج شده است عاداتی که برخی از آن‌ها نادرستند.

بیش‌تر مردم دنیا موادغذایی‌ای مورد استفاده خود را می‌شویند و سپس از آن‌ها استفاده می‌کنند. می‌گوییم بیش‌تر، چون مردم برخی از کشور‌های دنیا مانند هند موادغذایی را مانند ما نمی‌شویند. برای نمونه برای آن‌ها شستن میوه اهمیت چندانی ندارند و آن‌ها را همان‌گونه‌که در خیابان به فروش می‌رسد تست و آزمایش می‌کنند و شستن آن برایشان اهمیتی ندارد.

از این بحث که که بگذریم همه از اهمیت شستن مواد غذایی آگاهیم و نسبت به آن حساسیت داریم، اما باید بدانیم که هرگونه شستنی درست و اصولی نیست.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از مسائلی که شاید ذهن بسیاری از ما را به خود درگیر کند این است که کدام مواد را باید پیش از گذاشتن در یخچال بشوییم و کدام‌یک را باید به همان شکل و بدون شستن نگه‌داری کنیم و البته همیشه هم برای آن پاسخ درستی پیدا نمی‌کنیم و معمولا انتخاب بسیاری از ما شستن آن‌ها و سپس انتقالشان به یخچال است، اما باید بدانید گاه این کار سبب می‌شود آن مواد خراب شوند و کیفیت اولیه خود را از دست بدهند.

در این‌جا در مورد برخی از این مواد با شما گفتگو خواهیم کرد. اگر شما هم این مشکل را دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را تا پایان بخوانید.

شستن تخم مرغ

تخم‌مرغ یکی از همان مواد غذایی‌ایست که نمی‌دانیم پس از خرید باید به همان شکل به یخچال منتقلشان کنیم یا آن‌ها را بشوییم.
تخم‌مرغ را نباید به محض این‌که خریدید بشویید. این ماده غذایی باید دقیقا پیش از مصرف و پخته‌شدن شسته شوند. اگر تخم‌مرغ را به صورت شانه‌ای و تعداد زیاد می‌خرید مسلما از همه آن‌ها استفاده نمی‌کنید بنابراین باید از شستن آن‌ها خودداری کنید تا کیفیتشان حفظ شود و بهتر بمانند. تخم مرغ شسته‌نشده را می‌توان تا پایان تاریخ مصرف در شرایط مساعد نگهداری کرد، اما تخم مرغ شسته‌شده باید فوری داخل یخچال گذاشته شود.

پس  تخم‌مرغ‌ها را در یک ظرف دردار قرار دهید، در ظرف را ببنید و آن را داخل یخچال قرار دهید. ظرف دردار سبب می‌شود اگر روی سطح تخم مرغ میکروب وجود داشته باشد، به دیگر مواد داخل یخچال سرایت نکند.

هنگام شستن تخم‌مرغ هم حتما از آب گرم و بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید و هرگز آن‌ها را درون آب غوطه‌ور نکنید، چون ممکن است میکروب به درون آن نفوذ کند.

شستن گوشت

همه ما می‌دانیم و دیده‌ایم که گوشت را می‌شویند البته به نظر می‌رسد این کار مربوط به گذشته بود که گوشت هنگامی‌که به دست ما می‌رسید به آن شن و ماسه و خاک و علف چسبیده بود، اما امروز به دلیل بالارفتن رعایت نکات بهداشتی و سخت‌گیری در این زمینه گوشت مرغ، ماکیان و گاو طی فرایند تولید شسته می‌شود؛ بنابراین نیازی به شستن آن نیست.


بیشتر بخوانید:  چگونه وسواس فکری را درمان کنیم؟


اما نشستن گوشت دلیل دیگری هم دارد و آن این است که باکتری‌های موجود روی سطح گوشت می‌توانند هنگام شست‌وشو به پوست ما و سطوح آشپزخانه انتقال یابند و در نهایت وارد غذای ما شوند. با پختن گوشت شسته‌نشده، تمام باکتری‌های آن از میان می‌رود. بعد از پختن گوشت، کارد و تخته برش را به خوبی بشویید.

موادغذایی

شستن پیاز

یکی از موادی که نیاز به شستن خاصی ندارد پیاز است. همان‌گونه‌که می‌دانید پیاز با پوست پوشانده شده است و شستن آن پیش از پخت ضرورتی ندارد بنابراین میکروب و آلودگی به درون آن نفوذ نمی‌کند و اگر خاکی و گلیست می‌توانید آن را با آب خالی و بدون مواد شوینده بشویید. درواقع پیاز نه تنها دارای پوشش بیرونی محافظ هستند، ب‌لکه از نظر قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها هم به عنوان یکی از تمیزترین سبزیجات شناخته می‌شوند.

پیاز را با این شیوه بشویید:

دو لایه رویی را جدا کرده و تمام پوست بیرونی آن را بکنید و ریشه‌ها را با چاقو ببرید.

پیاز را زیر شیر آب سرد بگیرید و آلودگی‌های آن مانند گل را پاک کنید و بشویید.

توجه داشته باشید پیاز را نباید پیش از استفاده بشویید. برای این‌که بیش‌ترین ماندگاری را داشته باشید، باید آن‌ها را در جای خنک و خشک نگه دارید. اگر جای آن‌ها مرطوب باشد سبب می‌شود پیاز‌ها کپک بزنند.

شستن برنج

به گزارش رویداد۲۴ می‌دانیم که یکی از مواد پرمصرف در دنیا و البته کشور ما ایران برنج است. این ماده برای ما اهمیت زیادی دارد و جزو یکی از غذا‌های اصلی محسوب می‌شود.

یکی از رایج‌ترین اشتباهات شست‌وشو درباره برنج است. برخی گمان می‌کنند برنج را باید به اندازه‌ای بشویند که آب روی آن شفاف شود درصورتی‌که با این کار تمامی نشاسته طبیعی برنج که برای بدن بسیار سودمندند از بین می‌رود.

بهتر است یک بار برنج را بشویید و سپس آن را برای پخت روی گاز بگذارید هنگامی‌که آب برنج جوش آمد و روی آن کف کرد آن را خالی کنید و آب تازه بریزید و دوباره روی گاز بگذارید و مراحل پخت آن را انجام دهید.

آجیل

شاید شما جزو کسانی نباشید که آجیل را می‌شویند و این موضوع برایتان شگفت‌آور باشد، اما برخی آجیل را می‌شوند درصورتی‌که این کار درست نیست اگرچه شاید ضدعفونی‌کردن آن لازم باشد. شما برای این کار می‌توانید آجیل را کمی حرارت دهید و یا در ماکروفر قرار دهید این‌گونه اگر آلودگی هم داشته باشد از بین می‌رود و می‌توانید با خیال آسوده از آن استفاده کنید.

کنسرو سبزیجات

کمتر کسی این نکته را می‌داند، اما سبزیجات کنسروی مثل ذرت یا نخود فرنگی باید پیش از پختن شسته شوند. نکته اینجاست که سبزیجات کنسروی نمک و نشاسته بسیار زیادی دارند و با شست‌وشوی آن‌ها می‌توانید از آن مزه فلزی رها شوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان