تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۸ آذر ۱۴۰۱

طرز تهیه کله گنجشکی

در این دوران داشتن وقت و حوصله برای درست‌کردن غذا کار دشواریست به همین دلیل است که بسیاری به سمت غذاهای آماده روی آورده‌اند. امروز غذایی به شما آموزش خواهیم داد که هم بسیار خوشمزه است هم زود آماده می‌شود.

کله گنجشکی

رویداد۲۴ در این دوران داشتن وقت و حوصله برای درست‌کردن غذا کار دشواریست به همین دلیل است که بسیاری به سمت غذا‌های آماده روی آورده‌اند. امروز غذایی به شما آموزش خواهیم داد که هم بسیار خوشمزه است هم زود آماده می‌شود.

یکی از آسان‌ترین غذا‌هایی که می‌توانید در خانه به‌ویژه هنگامی‌که وقت و حوصله کافی برای آماده‌کردن غذا ندارید کله‌گنجشکیست. این غذا بی‌دردسر است و به‌آسانی هم درست می‌شود و نیاز به مهارت خاصی هم ندارد ضمن این‌که معمولا همه هم آن را دوست دارند.

شما می‌توانید این غذا را در کنار برنج یا نان و حتی با سبزیجات بخارپز و پوره سیب‌زمینی سرو کنید و از داشتن یک غذای خانگی سالم و خوشمزه لذت ببرید. در این مطلب طرز تهیه کله‌گنجشکی را برایتان آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

به گزارش رویداد۲۴ توجه داشته باشید که می‌توان کله‌گنجشکی را با سینه مرغ چرخ‌کرده هم درست کرد پس در آشپزی دست خود را باز بگذارید و اجازه دهید خلاقیتتان بروز و ظهور پیدا کند.

مواد لازم برای تهیه کله گنجشکی فوری

گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم

پیاز ۳ عدد

پودر سوخاری ۲ ق غذا خوری

سیب زمینی ۲ عدد

هویج ۱ عدد

رب ۱ ق غذا خوری

نمک، فلفل سیاه، پودر سیر، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه کله گنجشکی

در آغاز پیاز‌ها را پوست کنید و ریز رنده کنید سپس آب آن را بگیرید. اگر آب پیاز گرفته نشود سبب می‌شود کله‌گنجشکی‌ها انسجام لازم را نداشته باشند و به‌اصطلاح در غذا وا بروند. گوشت چرخ‌کرده را داخل کاسه‌ای بریزید و پیاز و نمک و فلفل و یا هر ادویه‌ای که دوست دارید به آن بیفزایید. در این غذا بهتر است از گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید.

در ادامه پودر سوخاری را اضافه کنید و مواد را خوب ورز دهید تا یک‌دست و منسجم شود. ورز دادن مواد در تهیه کله گنجشکی نقش مهمی در وا نرفتن دارد. باید به مواد گوشتی استراحت دهید تا وا نروند و مسنجم‌تر شوند. کاسه را برای نیم ساعت در یخچال قرار دهید. سپس از مواد به اندازه دایره‌های گرد کوچک بردارید و داخل یک تابه که از قبل روغن ریخته و داغ شده است بریزید و سرخ کنید تا طلایی شود، سپس از تابه خارج کنید.


بیشتر بخوانید:  طرز تهیه حلوای شیر خوش طعم و لطیف


یکی از پیاز‌های باقی مانده را نگینی ریز خرد کنید و داخل همان تابه بریزید و سرخ کنید و کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و صبر کنید تا طلایی شود و در ادامه سیب زمینی‌ها و هویج را پوست کنید و نگینی ریز یا مکعبی درشت خرد کنید و به همراه مواد تفت دهید و در انتها رب را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود.

باید ۱ پیمانه آبجوش داخل سس بریزید و صبر کنید تا به جوش آید و شروع به قل قل کند و بعد کله گنجشکی‌ها را به آن بیفزایید و در قابلمه یا تابه را نیمه باز قرار دهید و اجازه دهید تا سس غلیظ و سبزیجات پخته شود و بعد به همراه نان یا پلو و یا پوره و سبزیجات پخته سرو کنید. نوش جان.

آشپزی

نکات تهیه کله‌گنجشکی

دقت داشته باشید گوشتی که استفاده می‌کنید نباید بیش‌از اندازه خشک باشد، چون در مزه و انسجام کله‌گنجشکی‌ها تاثیر زیادی دارد. بهتر است در این غذا از گوشت چرخ کرده مخلوط گوسفند و گوساله استفاده کنید.

هنگامی‌که کله‌گنجشکی‌ها را ورز دادید و آماده شد آن‌ها را به مدت نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خود را بگیرند تا به هنگام پخت وا نروند.

تفت‌دادن کله‌گنجشکی‌ها پیش از پخت در خوشمزه‌شدن غذا تاثیر زیادی دارد.

اگر به جای گوشت چرخ‌کرده از مرغ استفاده می‌کنید باید آن را هم رنده کنید و درست مانند دستور بالا عمل کنید.

اگر گیاه‌خوارید می‌توانید با سویا هم کله‌گنجشکی را درست کنید. برای این کار یک ساعت پیش از این‌که غذا را درست کنید سویا‌ها را خیس کنید و سپس آب‌کشی و اجازه دهید آبش کشیده شود. آن را چرخ کنید و مانند گوشت از آن استفاده کنید.

دقت داشته باشید اندازه هویج و سیب‌زمینی‌های کله گنجشکی نباید بزرگ‌تر از خود کوفته‌ها باشد.

طرز تهیه کله گنجشکی با لپه

برای این که کله گنجشکی با لپه داشته باشید، د برای این مقدار موابه اندازه ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی لپه را از شب پیش خیس کنید و بعد از آبکشی در مقداری آب بپزید. وقتی همه مراحل طرز تهیه کله گنجشکی را مانند بالا طی کردید، لپه را هم به سس کله گنجشکی اضافه کنید.

بهتر است به هنگام پخت لپه چند بار و هنگامی‌که روی آن کف مشاهده کردید آن را خالی کنید و دوباره روی حرارت قرار دهید این کار را تا هنگامی‌که کفی روی آن به‌وجود نیاید ادامه دهید.

لپه‌ها را پیش از افزودن به غذا کمی تفت دهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان