تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۰۸ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲۰ نظر

روحانی قمار می‌کند و به صحنه سیاست باز‌می‌گردد؟

روزنامه اعتماد نوشت: رئیس‌جمهوری سابق پس از چند ماه سکوت، به سرخط خبر‌ها بازگشته و محافظه‌کاران از همین حالا با لحنی تند به استقبالش رفته‌اند.

روحانی قمار می‌کند و به صحنه سیاست باز‌می‌گردد؟
رویداد۲۴ محمدحسن نجمی در روزنامه اعتماد نوشت: - ۱۸-۱۷ ماه است که دولت را تحویل داده است و بعد از آن، کمتر پیش می‌آید که سخنرانی و اظهارنظر داشته باشد؛ حسن روحانی رییس‌جمهوری پیشین در این ۱۸-۱۷ ماه برخلاف دوران ریاست‌جمهوری‌اش کم‌حرف شده است؛ کمتر پیش می‌آید که در ارتباط با ابرچالش‌های فعلی سخن بگوید. در این مدت کمتر در رسانه‌ها دیده شده مگر به بهانه پیام تسلیت یا تبریک. اما در عوض، رسانه‌های منتقد دولت روحانی و حامیان امروز دولت رییسی، روزی نمی‌شود که از او یاد نکنند.

به گزارش روزنامه اعتماد، پس از پایان ریاست‌جمهوری روحانی، بر اساس سنت نظام انتظار می‌رفت که او عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شود، اما در احکام جدیدترین دور مجمع که از سوی مقام معظم رهبری صادر شد، نامی از او نبود؛ البته که سال گذشته محسن مجتهد شبستری از اعضای مجمع در یک گفتگو تاکید کرده بود که روحانی تمایلی به حضور در مجمع ندارد.

تحرکات رسانه‌ای کمتر از انگشتان یک دست

گرچه در این مدت روحانی کمتر از انگشتان یک دست به بهانه اظهاراتش در رسانه‌ها آمده، اما از سخنان این هفته او در جمع وزرا و استانداران دو دولت یازدهم و دوازدهم، اینطور برداشت می‌شود که گویا قصد مخابره پیام خاصی داشته است. خصوصا آنکه در چند هفته گذشته برخی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران، مدعی شده بودند روحانی قصد دارد برای انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نامزد شود. برخی ناظران سخنان اخیر روحانی را در جهت بازگشت به عرصه سیاسی کشور پس از یک استراحت ۱۷ ماهه تعبیر می‌کنند. اما وقتی تحرکات رسانه‌ای محافظه‌کاران را کنار هم بگذاریم، می‌توان نتیجه گرفت که حدس و گمان‌های این دست رسانه‌ها پیرامون بازگشت روحانی به عرصه سیاست دور از ذهن نیست؛ خصوصا با توجه به برخی رسانه‌ها که دسترسی‌های خاصی به برخی اخبار خاص دارند. 

حمله به روحانی برای حمایت از رئیسی؟

در طول این ۱۸-۱۷ ماه، رسانه‌های محافظه‌کاران حملات تندی را روانه عملکرد دولت و شخص روحانی کرده‌اند. حمله به روحانی محمل‌های متفاوتی دارد؛ از ادعای خزانه خالی تا نقش داشتن دولت او در رکوردشکنی‌های نرخ ارز در روز‌های اخیر! حامیان دولت فعلی در شرایطی که دولت منصور و مقصودشان ۴ ماه از یک‌سالگی‌اش هم گذشته، باز هم نوسانات تاریخی دلار و طلا را نتیجه عملکرد دولت روحانی می‌دانند. البته که بنا به نظر برخی ناظران، این ادعا‌ها در جهت کاهش بار انتقادات از شانه دولت ابراهیم رییسی است تا مسوولیت دولت فعلی را کمتر کنند. پس از آغاز اعتراضات داخلی ایران از اواخر شهریورماه، انتقاداتی نسبت به مسوولان سابق و فعلی که در این خصوص موضع‌گیری نکرده‌اند، مطرح شد. ابراهیم رییسی به این موضوع اشاره کرد و گفت «بسیاری از خواص، چهره‌های سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن را انجام ندادند و مردود شدند.»

حامیانی که منتقد شدند

در طرف دیگر ماجرا، برخی معترضین به وضعیت موجود هستند که انتقاد می‌کنند چرا روحانی در جریان اعتراضات، موضع‌گیری نکرد؛ استدلالی که در جریان اعتراضات آبان ۹۸ هم مطرح شد. خصوصا آنکه در آن زمان معترضین به افزایش قیمت بنزین را تهدید به شناسایی و برخورد کرد. گرچه چند و چون، سطح و چگونگی برخورد با اعتراضات در جایی غیر از دولت تعیین می‌شود، اما منتقدان این رفتار روحانی معتقد بودند که او می‌توانست همان زمان - حالا اگر هم به تناسب جایگاهش امکان حمایت از معترضین را نداشت، اما می‌توانست لااقل تهدید نکند؛ آن‌هم در شرایطی که روحانی تاکید داشت که دولت تنها یکی از تصمیم‌گیران در رابطه با افزایش قیمت بنزین بوده و امضای روسای هر سه قوه پشت طرح بوده است؛ به غیر از خودش، علی لاریجانی به عنوان رییس وقت مجلس و ابراهیم رییسی در قامت رییس قوه قضاییه. به هر شکل شاید او این روز‌ها میان طیف گسترده‌ای که نام او را به دو صندوق رای در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ ریختند، محبوب نباشد. 

تاکتیک تیم رسانه‌ای روحانی

نحوه انتشار سخنان روحانی در آخرین جلسه‌اش با وزرا و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نشانه دیگری است از قصد احتمالی بازگشت روحانی به میدان سیاست. از میان این سخنان که روز دوشنبه ایراد شده، بخشی از آنکه در مورد زن و اسلام بود، روز سه‌شنبه و در سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) منتشر شد. بخش دوم صحبت‌های رییس‌جمهوری پیشین عصر دیروز روی خط خبرگزاری‌ها رفت که در ارتباط با برجام بود و اشاراتی هم به اعتراضات اخیر داشت. در خبر اول اعلام شده بود که سخنان روحانی به تدریج منتشر می‌شود؛ سیاستی که نشان می‌دهد تیم رسانه‌ای او قصد دارند روحانی را در صدر اخبار نگه دارند.

آغاز حملات

اما پس از سخنان رییس‌جمهوری سابق درباره اسلام و زن، وب‌سایت مشرق‌نیوز نخستین چراغ حمله به روحانی را روشن کرد. بخشی از سخنان روحانی دستمایه حمله این وبسایت قرار گرفت. آنجا بود که او گفته بود «ما اسلام رحمت و رحمانی را قبول داریم که مورد نظر پیامبر اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) بود. اسلامی که در آن پیامبر (ص)، دخترکشی را رذیلت و تکریم زن را فضیلت می‌داند.» مشرق‌نیوز که در دسته رسانه‌های تندرو محافظه‌کار قرار می‌گیرد، در مطلبی با تیتر «علاقه روحانی به اسلام لیبرال» حمله به روحانی را اینگونه آغاز کرده است: «معارضه حسن روحانی با ابعادی از گفتمان کلان نظام و حاکمیت کشور مساله‌ای نیست که امروز بر کسی پوشیده باشد.

همانطور که انطباق او با اصلاح‌طلبی و حرکتش بر مسیر خواسته‌های چپ‌های ستادی هم دیگر امری مکتوم نیست.» مشرق‌نیوز در بخشی دیگر از مطلب، از مردمی که در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به روحانی رای دادند، انتقاد کرده و نوشته که «ای کاش مردم با تحقیق و گوش‌سپردن به سخن خواص دلسوز و صاحب کارنامه، «رای خوب» می‌دادند و اجازه نمی‌دانند چنین کسی بر کسوت ریاست‌جمهوری تکیه بزند.» این وبسایت که گفته می‌شود به برخی نهاد‌ها نزدیک است، در ادامه «اسلام رحمانی» را یک «ماجرای انحرافی» خوانده است: «ماجرای عبارت «اسلام رحمانی» که نخستین‌بار از سوی اصلاح‌طلبان به کار رفت و لیدر جریان چپ نیز بر آن تاکید داشته است، یک ماجرای انحرافی است.» به نوشته مشرق‌نیوز، این «انحراف قصد دارد قرائتی خاص از اسلام را ارایه کند که در وهله اول با لیبرالیسم منطبق باشد و عملا نیز در ابعاد بسیاری در مقابل «اسلام ناب» قرار می‌گیرد.» در پایان این مطلب، گفته شده که «خوب بود آقای روحانی بیش و پیش از بیانات خود پیرامون این اسلام یا آن اسلام؛ به بیان کارنامه اجرایی خود طی ۸ سال دولت اعتدال می‌پرداختند و اشراف خود به نقاط قوت و ضعف دولت‌شان را نشان می‌دادند.»

روحانی حقیقت را مسخ می‌کند؟

اما روحانی در بخشی از سخنانش که عصر دیروز منتشر شد گفته که «اگر مردم را از صندوق مایوس کردید، یعنی به خیابان می‌رانید. اگر می‌خواهیم مردم را به کف خیابان نرانیم، راه آن، این است که جاذبه صندوق رای را از بین نبریم»؛ همین بخش از سخنان او باعث شد تا وب‌سایت «فردا» نزدیک به قالیباف، روحانی را به نقد بکشد. این وب‌سایت سخنان روحانی را «مسخ حقیقت» خوانده و در ادامه نوشته: «روحانی بار دیگر بر طبل ناکارآمدی انتخابات در ایران می‌کوبد تا به نوعی عدم مقبولیت خویش را توجیه کند.» در ادامه، مشارکت پایین در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری را نتیجه «عملکرد ضعیف» روحانی و دولت او دانسته است. در پایان هم خطاب به رییس‌جمهوری سابق نوشته که «این شما بودید که بر انتخابات تاختید و از جذابیت آن کاستید؛ با استمرار ناکارآمدی در سال‌های متمادی.»

حملات ادامه دارد؟ احتمالا!

می‌توان پیش‌بینی کرد که حملات رسانه‌های محافظه‌کاران به روحانی در روز‌های آینده ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر روحانی از طرف حامیان سابق و معترضان امروز هم مورد نقد‌های تندی قرار می‌گیرد. جناح اصلاح‌طلب و میانه‌رو‌ها هنوز واکنشی نشان نداده‌اند، اما رای‌دهندگان سابق او در شبکه‌های اجتماعی بیشتر با لحنی انتقادی از او یاد می‌کنند. به هر حال روحانی اگر قصد بازگشت به صحنه سیاست را داشته باشد، باید هر دو طیف را متقاعد کند؛ هرچند همواره گفته می‌شود روحانی نهایتا یک محافظه‌کار میانه‌رو است، اما در طول ۸ سال ریاست‌جمهوری‌اش، محافظه‌کاران به‌شدت از عملکرد او ناراضی شدند؛ نه بابت نتایج اقتصادی اقدامات او پس از فشار حداکثری، بلکه بابت رفتن راه و روشی در دیپلماسی که منطبق با میل آن‌ها نبود.

بازیگری که بازی‌خوانی بلد است

با این اوصاف سابقه عملکرد روحانی نشان داده که او این توانایی را دارد که در یک لحظه صحنه را به نفع خود بچرخاند؛ او بازی را خوب بلد است و مناظره‌های دو انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ شاهدی بر این مدعاست. گرچه ورود به صحنه سیاست از سوی روحانی در شرایط کنونی بیشتر شبیه قمار است، اما روحانی نشان داده که اگر دستش پر هم نباشد، اعتماد به نفسی دارد که می‌تواند بازی را به نفع خود کند. شاید همین سوابق بازی‌خوانی و بلد بودن قاعده بازی از طرف روحانی، در کنار عملکرد انتقادبرانگیز و حاشیه‌دار دولت رییسی و مجلس یازدهم، محافظه‌کاران را به تکاپو بیندازد که موج حملات به رییس‌جمهوری پیشین را شدیدتر کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: حسن روحانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
6
10
اعتدال نیازهمیشگی سیاست فرهنگ و اجتماع است وازحضورموثر معتدله استقبال می کنیم به شرط اعتدال واقعی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
حرف حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
یعنی هنوز به اینا امید داری؟
راست میگن ملت ایران فراموشکارن.
متاسفم
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
7
11
فعلا فقط تیترو خوندم : کجا باز میگردد همگی باهم بقچه به کول باید تشریفشان را ببرند برای یافتن سوراخ موش!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
6
7
دولت حسن روحانی زندگی مردم و اقتصاد را به برجام و مذاکره گره زده‌ است و متاسفانه دولت رئیسی هم سیاست های نادرست وغلط و اشتباه حسن روحانی را ادامه می دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
4
15
درد بلات بخورتو سر این بی سواد اون پدرزن بی ادبش
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
روحانی باعث شد صد سال به عقب برگردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
11
1
رسانه اعتماد جلال قبل از انقلاب که بحرین را ایران جدا کردن گفته
غرب‌زدگی آفتی است که از غرب می‌آید و ما و کشورهای جهان سومی از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار می‌کند. آدم غرب‌زده ریشه و بنیادی ندارد، نه شرقی مانده، نه غربی شده؛ هرهری مآب و چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
شرق زده شماها چه غلطی میخواین بکنین چین که تو سرتون زد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
2
همون زیر لحاف بخوابه بهتره
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
0
اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
3
قمار در اسلام حرام است و سرنوشت قمارباز معلوم است . امیدوارم آقای روحانی که اسمش روحانی است و لباس روحانی بر تن دارد هرگز از این قمارها نکند . چه پاسور باشد چه پوکر . چه حکم باشد چه ریم . چه هفت خبیث باشد چه شلم . چه بی دل باشد چه بی بی سلام . قمار قمار است آقای روحانی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
0
2
عملکرد این دولت روی دولت روحانی را سفید می‌کند+ فیلم
مردم ما باید ۴ ساعت در صف بنزین، ۳ ساعت در صف کپسول گاز و‌ ۲ ساعت در صف نان بایستند. وزیر نیرو نه مشکل آب ما را حل کرد نه مشکل برق ما را، وزیر نفت هیچ مشکل ما را حل نکرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
0
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
برجام مشکلی را حل نمی کند و از سال 1394 تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده است و باید برجام لغو شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
0
نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین و دوحه وغیره قیمت سکه و طلا 8 دی ۱۴۰۱/ سکه امامی ۲۱ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
0
نتیجه مذاکره، توافق هسته ای، برجام، مذاکرات وین و دوحه وغیره دلار به 43 هزار و 600 تومان رسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
0
0
غربی‌ها جنایتکار اگر در ادعای حقوق بشر خود صداقت داشتند باید گروهک کوردل منافقین یعنی داعش‌های وطنی را که سابقه ترور ۱۸ هزار ایرانی را در پرونده خود دارند در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌دادند. نه اینکه امروز با آنان فالوده بخورند‌، شهروندان ایرانی را به خواست آنان به زندان بیندازند و به هرچه وجدان نام دارد پوزخند بزنند.
عبدالله تراب زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
3
3
چقد رو داره این
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
1
1
تورم نقطه به نقطه وافزایش 48 درصدی متوسط قیمت ها در یکسال اخیر نشان می دهد
روغن با 250 درصد، شیرو پنیر و تخم مرغ با 83 درصد بیشترین افزایش قیمت را در یکسال اخیر داشتند
طبق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص تورم در آذر ماه 1401 به عدد 563 رسید و براین اساس تورم ماهانه 1.9 درصد، تورم نقطه به نقطه 48.5 درصد، تورم دوازده ماهه 45 درصد اعلام شد.
ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
1
مسئولیت پرداخت مطالبات بازنشستگان با مخابرات ایران است ولی متاسفانه از دی ماه سال 1400 تاکنون عمل و اجرا نکرده است چرا؟
و دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هم هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
نظرات شما
پیشخوان