تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۰۹ دی ۱۴۰۱

پیش بینی بازار بورس در هفته دوم دی ماه

شاخص بورس در پایان هفته با جهش چشمگیری روبرو بود. نگاهی به خبرها و عوامل موثر بر بازار سرمایه خواهیم داشت. آیا بورس با یک ریسک جدید روبرو خواهد بود؟

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ بورس آخر هفته رویایی از خود به جای گذاشت. رشد بالای ۷۰ هزار واحدی شاخص کل و نمادهای تماما سبز بازار، نوید یک صعود دلچسب را به بورس بازان داد اما در کنار تمام پالس‌های مثبتی که از بورس به گوش می‌رسد، باز هم برخی از نمادهای بورسی عملکرد رضایت بخشی را در هفته گذشته ثبت نکردند. نمادهای گدنا، وفتخار، کشرق، وسدید، ثمسکن در دسته نمادهایی بودند که در بازدهی هفتگی، عقب گرد داشته اند. گدنا با کاهش ۷.۰۷ درصدی در صدر کمترین بازدهی نمادهای بورسی جای گرفت. همچنین نمادهای وفتخار و کشرق به ترتیب ۶.۹۸ و ۵.۸۵ درصد در هفته اخیر با کاهش قیمت روبرو بوده اند.

میزان ورود نقدینگی به بورس در هفته گذشته

روند صعودی در شاخص کل بورس در هفته گذشته منجر به افزایش ورود نقدینگی به بازار سرمایه شد. در آغاز هفته شاهد ورود ۳۷۹ میلیارد تومان، یکشنبه ۲۰۱ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۱۸۸ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۸۶۶ میلیارد تومان پول توسط سهامداران حقیقی به بورس بودیم. همچنین صندوق‌های درآمد ثابت این هفته روندی همسو با شاخص نداشتند و در روزهای شنبه، یکشنبه و چهارشنبه خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت ثبت شد. بر همین اساس روز شنبه ۱۰۵۳ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۲۰۸ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۸۷۸ میلیارد تومان پول از این صندوق‌ها خارج شد. در مقابل تنها در روز دوشنبه این صندوق‌ها پذیرای ۵۹ میلیارد تومان نقدینگی بودند.

خطر فرار سرمایه از بورس

گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد یک سیاست غلط برای اقتصاد ایران است و این نرخ قادر نیست نقدینگی را به مدت طولانی حفظ کند. افزایش نرخ سود منجر به فرار سرمایه از بازارهایی نظیر بورس خواهد شد. براساس نگاه یک کارشناس اقتصادی رونق بورس را نمی‌توان رشد اقتصادی دانست و کاهش شاخص بورس هم رکود اقتصادی برداشت نمی‌شود، اما نرخ بهره و ارز به دلیل اینکه قیمت تمام شده بر حاشیه سود شرکت‌های وارداتی تاثیر گذار است، منجر به حاشیه سود بیشتر برای شرکت‌های صادرکننده خواهد شد.

بیشتربخوانید: جدال بورس و بانک برای جذب پول

شرایط خرید خودرو از بورس کالا در هفته آینده

شرایط خرید خودرو پژو ۲۰۷ و هایما S۸ را که قرار یکشنبه هفته آینده عرضه شود؛ توسط بورس کالا ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه، افرادی که از ابتدای سال ۱۳۹۸ از شرکت‌های خودروسازی موفق به خرید خودروی سواری شده‌اند امکان ثبت سفارش نخواهند داشت. لازم به ذکر است که مهلت ثبت سفارش ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۰ دی است و میزان پیش دریافت خرید پژو ۲۰۷ صددرصد و هایما S۸ پنجاه درصد اعلام شده است. هر کد بورسی صرفا امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد.

پیش بینی بورس در ۱۰ دی ۱۴۰۱

براساس نظر کارشناسان بازار سرمایه، بورس در حال حاضر عقب مانده‌ترین بازار ایران به حساب می‌آید. بورس عملکرد قابل دفاعی در هفته گذشته داشت اما با توجه به تورم حاکم بر اقتصاد کشور هنوز هم می‌توان به رشد بیشتر بازار امیدوار بود. اگر تغییرات خاصی در حوزه دلار نیما و نرخ بهره بین بانکی رخ ندهد و بازار سرمایه را با تغییرات یهویی به خطر نیندازد، پیش بینی می‌شود روند صعودی برای بازار بورس ادامه دار باشد. ارزش‌گذاری بازار سهام بر اساس دلار نیمایی است و این شاخص تاثیر فراوانی بر روند بازار دارد. رشد بورس تهران بر خلاف سایر بازارها، خطری برای دیگر حوزه‌ها ندارد. بازارهایی مثل دلار، خودرو یا مسکن زمانی که با افزایش قیمت روبرو می‌شوند، می‌توان گفت اثر گسترده‌ای بر اقتصاد و وضعیت معیشیتی مردم دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان