تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۰ دی ۱۴۰۱

لیست مواد غذایی چاق کننده

لیست مواد غذایی که در این مطلب نام خواهیم برد، در دسته غذاهای چاق کننده قرار دارند. شناخت این مواد غذایی، به افرادی که قصد اضافه وزن یا کاهش وزن دارند کمک بسیاری می کند.

لیست مواد غذایی چاق کننده

رویداد۲۴ شناخت لیست مواد غذایی چاق کننده کمک بسیار بزرگی به همه افراد است. برخی به دلیل اضافه وزن به دنبال تناسب اندام و برخی دیگر به دنبال افزایش وزن خود هستند. با آگاهی از لیست مواد غذایی چاق کننده همه این افراد می توانند به اندام دلخواه خود برسند. تناسب اندام رابطه مستقیمی با مواد غذایی مصرفی دارد و باید به مواد غذایی که مصرف می کنیم، توجه ویژه ای داشته باشیم.

اکر قصد رژیم لاغری دارید، باید برخی از مواد غذایی چاق کننده را از لیست وعده های غذایی خود حذف، همچنین اگر می خواهید به وزن خود بیفزاید، باید مواد غذایی چاق کننده سالم مصرف کنید.

برخی از مواد غذایی هایی هستند که علاوه بر اینکه وزن را بالا می برند، ضرر های زیادی به بدن میرساند؛ این مواد غذایی بهتر است کلا از رژیم غذایی حذف شده و با غذاهای سالم جایگزین شوند.

مواد غذایی چاق کننده

پیش از اینکه بخواهید رژیم لاغری یا افزایش وزن را بگیرید، ابتدا باید با شاخص توده بدنی خود آشنا شوید و متناسب با آن رژیمی مناسب انتخاب کنید.

افرادی که دارای شاخص توده ی بدنی بالا 30 هستند، اضافه وزن دارند و باید رژیم لاغری مناسبی را پیش بگیرند.

اگر شاخص توده بدنی فرد پایین تر از 25 بود، فرد دچار کمبود وزن بوده و باید با مصرف مواد غذایی مناسب وزن خود را بالا ببرد.

برخی از مواد غذایی مانند انواع فست فود، روغن های حیوانی، سوسیس، کالباس و... بسیار چاق کننده بوده و برای بدن مضر هستند.

اگر می خواهید وزن خود را بالا ببرید باید با لیست مواد غذایی چاق کننده سالم آشنا شوید و متناسب با آن پیش روید.

البته باید بگویم که زیاده روی در مصرف این مواد غذایی باعث چاقی مفرط شده و عوارضی برای بدن به همراه دارد. افرادی هم که قصد کاهش وزن دارند، با شناخت مواد غذایی چاق کننده می توانند در مصرف آنها پرهیز کرده و وزن خود را کاهش دهند.

لیست مواد غذایی چاق کننده

برنج

برنج دارای مقادیر زیادی نشاسته بوده که اگر در مصرف آن پرهیز نکنید، دچار اضافه وزن می شوید. اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است در رژیم غذایی خود برنج قهوه ای را جایگزین برنج سفید کنید. اگر قصد افزایش وزن دارید، برنج گزینه مناسبی برای شماست.

زیرا یک منبع پر از کربوهیدرات و در دسترس است. توصیه می کنیم برنج را به همراه یک منبع پروتئینی مصرف کنید. در مصرف برنج زیاده روی نکنید زیرا ممکن است باعث افزایش سایز در ناحیه شکم و پهلو شود. برنج را در حجم زیاد و بدون روغن به همراه یک پروتئین میل کنید.

گوشت قرمز

برای افزایش حجم عضلات و افزایش وزن، بهترین منبع گوشت قرمز است. افرادی که به دنبال افزایش زن هستند، گوشت های چرب تر را مصرف کنند.

برای اینکه دچار بیماری های قلبی و عروقی پس از مصرف گوشت قرمز نشوید، توصیه می کنیم ورزش را فراموش نکنید.

بیشتربخوانید: به این خوراکی‌های پرطرفدار لب نزنید!

شیرینی

مصرف شیرینی زیاد به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ زیرا مصرف مواد قندی برای بدن بسیار مضر است. اگر قصد اضافه وزن دارید، میوه های خشک را با مواد قندی مضر جایگزین کنید.

افرادی هم که قصد کاهش وزن دارند، باید مواد قندی را کلا از رژیم غذایی خود حذف کنند تا بتوانند به وزن دلخواه خود برسند.

اسموتی پروتئین

یکی از مواد غذایی بسیار موثر برای عضله سازی، اسموتی پروتئین است. این اسموتی را باید پس از ورزش میل کرد تا بهترین تاثیر خود را بر روی بدن بگذارد.

همچنین اسموتی هایی مانند اسموتی کرفس وجود دارد که علاوه بر عضله سازی باعث کاهش سایز و وزن می شود.

اسموتی هایی که بیرون به فروش می رسند را فراموش کنید زیرا این اسموتی ها سرشار از شکر و مواد قندی هستند.

بهتر است اسموتی را در منزل و با سبزیجات و میوه های تازه درست کنید. برای تهیه اسموتی می توانید از شیر، میوه و انواع سبزیجات تازه استفاده کنید.

لبنیات پر چرب

لبنیات ترکیبی از چربی، کلسیم، کربوهیدرات و برخی از ویتامین هاست به همین دلیل یک منبع عالی برای افزایش وزن و عضله سازی محسوب می شود.

البته این بدین معنا نیست افرادی که قصد کاهش وزن دارند نباید لبنیات مصرف کنند؛ این افراد برای کاهش وزن بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

کره بادام زمینی

مغز و کره بادام زمینی با داشتن خواص و کالری بالا گزینه مناسبی برای افزایش وزن محسوب می شوند. زمانی که میل به خوردن وعده غذایی ندارید، می تواند آجیل را جایگزین کنید.

سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از نشاسته است و مصرف آن باعث چاقی و اضافه وزن می شود. البته نوع پخت سیب زمینی در میزان کالری و چاق کنندگی آن بسیار تاثیرگذار است.

سیب زمینی سرخ شده دارای مقدار زیادی روغن بده که برای بدن مضر بوده؛ بهترین روش پخت سیب زمینی به صورت آب پز یا تنوری است.

ماهی سالمون

ماهی سالمون و دیگر ماهی های چرب، علاوه بر اینکه خواص بسیاری برای بدن دارند، باعث افزایش وزن می شوند. این ماهی ها یک منبع خوب برای تامین پروتئین بدن هستند.

روغن های حیوانی

روغن های نباتی و روغن های حیوانی برای بدن مضر هستند و توصیه می کنیم، چه قصد افزایش وزن و چه قصد کاهش وزن دارید، از روغن های گیاهی استفاده کنید.

میوه های خشک

میوه های خشک دارای کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه هستند. اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است میوه های تازه را مصرف کنید.

نان های سفید

نان های سفید بسیار چاق کننده هستند. نان های سبوس دار دارای خواص بی نظیر بوده و برای رسیدن به تناسب اندام بسیار مناسب هستند.

تخم مرغ

تخم مرغ یک منبع پروتئینی بسیار مناسب است. اگر قصد اضافه وزن و عضله سازی دارید، روزانه یک الی دو عدد تخم مرغ آبپز مصرف کنید. این ماده غذایی در مدت زمان کوتاهی باعث افزایش وزن و عضله سازی می شود. همچنین مصرف تخم مرغ برای خانم های باردار توصیه می شود. 

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان