تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۸ آذر ۱۴۰۱

چه غذا‌های سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؟

ویتامین ها و املاح معدنی که باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن می شوند شامل آهن، زینک ( روی )، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C و پروتئین هستند. برای این که بدانید چه غذاهای سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا پایان محتوا همراه ما باشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

رویداد۲۴ نازنین احمدی: برای این که بدن بتواند با انواع میکروب ها و بیماری ها مبارزه کند باید سیستم ایمنی بدن تقویت شود برای این منظور تامین مواد مغذی لازم برای عملکرد سالم و صحیح سیستم ایمنی امری لازم و ضروری محسوب می شود.

ویتامین ها و املاح معدنی که باعث قوی شدن سیستم ایمنی بدن می شوند شامل آهن، زینک ( روی )، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C و پروتئین هستند. برای این که بدانید چه غذاهای سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا پایان محتوا همراه ما باشید.

علائم ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

به گزارش رویدا24 ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن با علائمی همراه می باشد اما گاهی این علائم ممکن است عوارض برخی دیگر از بیماری ها باشند. دردهای مفصلی، تغییرات وزن، زرد شدن پوست، خشکی چشم، ریزش مو، حساسیت به نور خورشید، تب خفیف، خستگی، یبوست، اسهال که بیشتر از یک هفته طول می کشد، پاها، گوش ها، انگشت ها و دست های سرد از علائم ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می باشند.

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی از مواد غذایی با عوامل بیماری زا مبارزه می کنند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند که ما در این قسمت از محتوا به مهم ترین و بهترین غذا ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرده ایم:

تخمه آفتابگردان: از مواد مغذی این محصول غذایی می توان به ویتامین E ( که نوعی آنتی اکسیدان قوی است )، منیزیم، فسفر و ویتامین B6 اشاره کرد که همه این ها نقش مهمی روی تقویت عملکرد ایمنی بدن دارند.

مرکبات سرشار از ویتامین C:

غنی ترین ویتامین C مرکبات هستند این ویتامین موجب بهبود مقاومت سیستم ایمنی بدن می شود و به کاهش علائم سرماخوردگی کمک خواهد کرد. مرکبات شامل نارنگی یافا، لیمو ترش، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت می شوند.

چه غذاهای سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

کلم بروکلی: دارای انواع ویتامین، آنتی اکسیدان، فیبر، پتاسیم، کلسیم و مقداری مواد فیتو شیمیک است لذا خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. حاوی ویتامین های A و B بوده به همین دلیل از سلول ها محافظت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: خواص کلم بروکلی برای سلامتی

زنجبیل: خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی دارد باعث بهبود دستگاه گوارش می شود علاوه بر این، حاوی آنتی اکسیدان طبیعی بوده لذا به بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.

هویج: اگر می خواهید در طول سال دچار سرماخوردگی نشوید حتما هویج را به برنامه غذایی خود اضافه کنید برای تولید سلول های کشنده‌ی بیماری ها به سیستم دفاعی بدن به دلیل مقدار زیادی بتاکاروتین که دارد، کمک خواهد کرد.

بادام: حاوی فیبر، ویتامین E، منگنز و منیزیم است برای بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می شود روزانه یک چهارم فنجان بادام مصرف گردد تا ایمنی بدن در مقابل بیماری ها افزایش پیدا کند.

سیر: حاوی آلیسین است که این ترکیب در مقابل انواع بیمارها از سیستم دفاعی بدن محافظت می کند علاوه بر این باکتری هایی که در مقابل آنتی بیوتیک مقاوم هستند با مصرف این ماده ای غذایی از بین می روند.

اسفناج: این گیاه غذایی منبع ویتامین B6، ویتامین B2، ویتامین C و ویتامینA  است باعث بالا رفتن درجه ایمنی بدن می شود نقش به سزایی در سلامت و زیبایی پوست و مو دارد.

چه غذاهای سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

سیب زمینی شیرین: دارای رنگدانه گیاهی زرد _ نارنجی به نام بتاکاروتن است این ترکیب علاوه بر سیب زمینی شیرین در کدو تنبل و هویج هم وجود دارد.

چای سبز: بهترین جایگزین برای قهوه و چای می باشد چون کافئین کمی دارد، نوشیدن آن سیستم ایمنی را تقویت می کند خطر ابتلا به سرطان ها و عفونت را به دلیل آنتی اکسیدان های مختلف و فلاونوئید ها که دارد، کاهش می دهد.

کفیر: نوشیدنی تخمیری است که از دانه های کفیر و شیر به دست می آید و دارای باکتری های مفید و زنده است تحقیقات اولیه نشان می دهد مصرف نوشیدنی کفیر موجب بهبود سیستم دفاعی بدن می شود منشا این نوع ماده خوراکی کوه های قفقاز می باشد.

در سال ۲۰۱۷ مطالعه ای انجام شد که نشان می دهد این ماده غذایی با باکتری ها مبارزه می کند علاوه بر این فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد همچنین مصرف آن می تواند موجب کاهش التهاب در بدن شود.

فلفل تند و فلفل دلمه قرمز:

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C  است لذا افرادی که به دلیل بیمارهایی مانند دیابت نمی توانند میوه مصرف کنند باید از این نوع ماده غذایی استفاده نمایند. مطالعات انجام شده حاکی بر این است که به منظور حفظ ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای بهتر است به جای دیگر روش های پخت از بخار پز و آب پز کردن  استفاده شود علاوه بر این به صورت خام کنار غذا یا در سالاد هم می توانید از آن استفاده کنید.

فلفل تند خاصیت ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی دارد لذا نقش مهمی در بهبود و تقویت سیستم ایمنی ایفا می کند. کپسایسین ماده ای است که در این نوع محصول وجود دارد که می تواند واکنش های التهابی و رادیکال های آزاد را از بین ببرد.

میگو: حاوی زینک ( روی ) بوده که این عنصر برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری و مقدار توصیه شده آن برای خانم ها و آقایان به ترتیب ۱۱و ۸ میلی گرم می باشد. در این جا لازم است به این نکته مهم اشاره کنیم که در مصرف زینک نباید زیاده روی کنید چون سیستم ایمنی بدن را مختل می کند.

شکلات تلخ: به جهت این که حاوی آنتی اکسیدانی به نام تئوبرومین است سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ولی باید توجه کنید به دلیل  چربی های اشباع و کالری زیادی که دارد در مصرف آن باید تعادل رعایت شود.

آووکادو: منبع خوبی از روی، آهن، ویتامین E و ویتامین C است و مانند روغن زیتون غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد.

کیوی: با عفونت مبارزه می کند و به واسطه مواد مغذی فراوانی مانند ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم و فولات که دارد، نقش مهمی روی سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

دیگر راه های تقویت سیستم ایمنی بدن

برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید در شیوه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید از دیگر راه های تقویت سیستم ایمنی بدن می توان به خوابیدن کافی، کاهش استرس و اضطراب، نوشیدن یا مصرف کم الکل، وزن متعادل، ورزش منظم و ترک سیگار اشاره کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان