تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

علائم کم خونی در زنان چیست؟

آنمی یا کم خونی زمانی بروز می‌کند که در بدن به اندازه مناسبی آهن معدنی وجود نداشته باشد که این باعث پایین آمدن سطح هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

علائم کم خونی در زنان چیست؟

رویداد۲۴مژگان صابری: در این محتوا شما را با علائم کم خونی در زنان و راه‌های درمان آن آشنا می‌کنیم فقر آهن مشکل مهم و جدی است، چون آهن به حمل اکسیژن در بدن کمک می‌کند که این به وسیله پروتئین یا همان هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون انجام می‌شود.

کمبود آهن باعث می‌شود سطح هموگلوبین خون کاهش پیدا کند در این صورت ماهیچه‌ها و بافت‌ها نمی‌توانند به اندازه کافی اکسیژن دریافت کنند.

نشانه‌های کم خونی در زنان

به گزارش رویداد24 علت آنمی و علائم آن بسته به وضعیت سلامتی فعلی، سن، سرعت پیشرفت و شدت کم خونی متفاوت است ۱۰ مورد از نشانه‌های کم خونی در زنان را قصد داریم در این قسمت از محتوا بررسی کنیم که از شایع‌ترین علائم بیماری فقر آهن به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

خستگی غیر معمول: یکی از رایج‌ترین نشانه‌های کم خونی است و نیمی از افرادی که دچار بیماری آنمی هستند حتما تجربه خستگی غیر معمول را داشته اند، چون بدن اکسیژن لازم را دریافت نمی‌کند و این به دلیل نبود هموگلوبین در گلبول‌های قرمز خون بوده که به وسیله عنصر آهن ساخته می‌شود.

علائم کم خونی در زنان چیست؟

رنگ پریدگی: فقر آهن و پایین بودن هموگلوبین خون باعث کاهش قرمزی خون می‌شود رنگ پریدگی را می‌توان در قسمت‌های مختلف بدن مانند قسمت داخلی پلک‌های پایین، داخل لب ها، لثه ها، صورت و حتی ناخن‌ها مشاهده کرد.

هنگامی که بیماری آنمی شدید یا متوسط باشد، رنگ پریدگی دیده می‌شود داخل پلک پایین چشم باید رنگ قرمز درخشانی داشته باشد، ولی اگر زرد رنگ یا صورتی کم رنگ بود، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود آهن در بدن باشد.

تنگی نفس: هموگلوبین موجود در گلبول‌های قرمز خون به سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن منتقل کند و هنگامی که سطح هموگلوبین خون پایین باشد، اکسیژن رسانی به خوبی انجام نمی‌شود.

در نتیجه برای انجام فعالیت‌های روزمره و طبیعی مانند پیاده روی ماهیچه‌ها اکسیژن کافی را دریافت نمی‌کنند که این موجب افزایش سرعت تنفس می‌شود؛ لذا اگر هنگام انجام فعالیت‌های روزمره و عادی مانند ورزش، بالا رفتن از پله‌ها و پیاده روی دچار تنگی نفس شده اید، می‌تواند نشانه‌ای از کم خونی باشد.

سردرد و سر گیجه: اگر سطح هموگلوبین خون در گلبول‌های قرمز خون پایین باشد به معنای آن بوده که به مغز اکسیژن مناسب و کافی نمی‌رسد در نتیجه باعث متورم شدن رگ‌های خونی در مغز می‌شود که این با سر درد و سر گیجه همراه خواهد بود.

تپش قلب: ضربان قلب تند، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب یکی از علائم کم خونی در زنان است پایین بودن سطح هموگلوبین خون به این معنا است که برای حمل اکسیژن قلب متحمل بار بیشتری می‌شود. در نتیجه فقر آهن می‌تواند به بزرگ شدن قلب و سوفل یا نارسایی قلبی کمک کند.

علائم کم خونی در زنان چیست؟

مو و پوست خشک و آسیب پذیر: هنگامی که بدن دچار کمبود آهن شود اکسیژن محدودی به بافت‌های بدن و سایر ارگان‌ها می‌رسد، بنابرین هنگامی که ا‌کسیژن به پوست و مو نرسد باعث ضعیف شدن و خشک شدن آن‌ها می‌شود.

تورم و درد زبان و دهان: گاهی مشاهده تورم اطراف دهان و داخل آن می‌تواند علائم ناشی از فقر آهن در بدن را نشان دهد از دیگر علائم دهان و زبان می‌توان به زبان متورم، صاف بودن زبان، رنگ پریده یا ملتهب بودن زبان اشاره کرد.

فقر آهن و پایین بودن سطح هموگلوبین خون می‌تواند، موجب لکه دار شدن زبان شود در حالی که پایین بودن سطح میوگلوبین باعث تورم، صافی و درد می‌شود. نوعی پروتئین که از عضلات پشتیبانی می‌کند، میوگلوبین است که در سلول‌های قرمز خون وجود دارد کمبود آهن می‌تواند باعث زخم‌های دهان، ترک‌های قرمز رنگ روی زبان یا گوشه‌های زبان و خشکی دهان شود.

پا‌های بی قرار: سندرم پای بی قرار یکی از علائم کم خونی در زنان است در این بیماری هنگامی که فرد در حال استراحت بوده، نیاز شدیدی به تکان دادن پا‌های خود پیدا می‌کند، همچنین موجب ایجاد خارش عجیب و ناخوشایندی در پا‌ها می‌شود که این احساس در شب‌ها شدید‌تر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۵ درصد افرادی که دچار بیماری سندرم پای بی قرار هستند از فقر آهن و کم خونی رنج می‌برند.

ناخن‌های شکننده یا قاشقی شکل: به ناخن‌های قاشقی شکل یا شکننده کولیونشیا می‌گویند در این بیماری ناخن‌ها ترک می‌خورند یا دچار شکستگی می‌شوند. هنگامی که وسط ناخن‌ها فرو رفته می‌شوند یا ناخن‌ها به شکل قاشق در می‌آیند همه نشانه‌های علائم آنمی محسوب می‌شوند.

اقدامات لازم برای درمان کم خونی در زنان

اگر طبق نظر پزشک فقر آهن بدن شما ناشی رژیم غذایی نامناسب است، می‌توانید غذا‌های غنی از آهن مصرف کنید. بنابرین یکی از اقدامات لازم برای درمان کم خونی در زنان مصرف غذا‌های غنی از آهن است که از این غذا‌ها می‌توان مغز‌ها و دانه ها، غذا‌های دریایی، نخود فرنگی و انواع حبوبات، میوه‌های خشک مانند زرد آلو و کشمش، سبزیجات تیره برگدار مانند کلم و اسفناج، مرغ و گوشت قرمز را نام برد.

در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که ویتامین C می‌تواند به جذب آهن مواد غذایی کمک کند، لذا توصیه می‌شود انواع میوه‌ها و سبزیجات که غنی از ویتامین C هستند را مصرف کنید. غذا‌هایی مانند غلات سبوس دار، لبنیات، چای و قهوه که مصرف زیاد آن‌ها از جذب آهن به بدن جلوگیری می‌کنند باید کمتر مصرف شوند.

افراد مبتلا به بیماری آنمی می‌توانند با تجویز پزشک خود مکمل‌های آهن مصرف کنند در ضمن مصرف مکمل آهن همراه با آب پرتقال می‌تواند به جذب آهن به بدن کمک شایانی نماید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان