تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۷ دی ۱۴۰۱

پیش‌بینی بورس امروز ۱۷ دی

بورس تهران در جریان معاملات آخرین روز هفته گذشته شاهد تعادل بین خریداران و فروشندگان بود. پیش‌بینی بورس امروز از نگاه کارشناسان، بر شرایط معاملاتی متعادل با قدرت برتر نسبی خریداران استوار است.

پیش بینی بورس

رویداد۲۴ برای پیش بینی بورس امروز شنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۱ مهم‌ترین نکته توجه به تحرکات نرخ ارز به عنوان اصلی‌ترین محرک بازار است. دلار آزاد با مقداری افزایش در روزهای پایانی هفته گذشته، گاه کمی بالاتر از مرز ۴۰ هزار تومانی معامله می‌شود.

از سوی دیگر توجه به تغییر و تحول نرخ‌های مهمی چون نرخ تسعیر ارز که در بودجه سال آتی لحاظ می‌شود اهمیت بالایی در مسیر احتمالی میان مدت و بلند مدت بورس تهران دارد. در این بین بانک مرکزی اما به نظر می‌رسد همچنان مصرانه قصد در سرکوب کردن نرخ ارز نیما در قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان دارد.

در پایان جریان معاملات چهارشنبه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.77 درصدی، 12 و 196 واحد کاهش یافت و در ارتفاع یک میلیون و 579 هزار و 157 واحدی قرار گرفت.

در آن سوی بازار جایی که شاخص کل هم‌وزن نماینده یکسان تمام نماد‌های فعال معاملاتی بازار ایستاده است بر خلاف همتای خود عمل کرد و در جهت سرخ بازار سرمایه گام برداشت.

در پایان جریان دادوستدهای چهارشنبه شاخص کل هم‌وزن 0.47 درصد افت کرد. این افت موجب کاهش دو هزار و 217 واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده 473 هزار و 199 واحدی قرار داد.

امروز چند سیگنال برای سهامداران وجود دارد و پیش بینی بورس در روز جاری از نگاه کارشناسان شرایط معاملاتی متعادل میان عرضه و تقاضا همراه با برتری نسبی خریداران است.

وزیر اقتصاد: امیدواریم تا فروردین ۱۴۰۲ به شفافیت ۱۰۰۰ شرکت دولتی برسیم!

سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: روز شنبه صورت مالی ۲۰۷ شرکت دولتی منتشر می‌شود. امیدواریم تا فروردین به شفافیت هزار شرکت دولتی برسیم.

شفاف شدن صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی علاوه بر کاهش احتمال تخلفات مالی و بیرون نرفتن سرمایه از چرخه مالی هر شرکت، افزایش اعتماد عمومی مردم را هم در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: شاخص بورس دوباره صعودی می‌شود؟

خبری از برجام نخواهد بود

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه برجام ماه‌هاست که از دستورکار کاخ سفید خارج شده، گفت دولت اکنون روی مقابله با همکاری روزافزون امنیتی بین ایران و روسیه تمرکز کرده است.

بحث بازگشت یا عدم بازگشت به توافق برجام از دو سو قابل بررسی‌ است. در صورت بازگشت به توافق برجام که دیگر بسیار بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت با کاهش نسبتا شدید قیمت دلار روبرو خواهیم بود و بدین ترتیب بازار سرمایه نیز همانند سایر بازارها دچار موج نزولی خواهد شد.

از سوی دیگر اما با افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ورود سرمایه به اقتصاد کشور و افزایش حجم اقتصاد با افزایش صادرات و واردات در میان‌مدت ‌و بلندمدت توافق برجام به شدت کمک حال بازار سرمایه و اقتصاد بیمار ایران خواهد بود.

اوراق گواهی سپرده ۲۳ درصدی در تمام بانک‌ها

بر اساس توافق شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با بانک مرکزی، از امروز شنبه اوراق گواهی سپرده با سود ۲۳ درصدی در تمام بانک‌ها اجرایی می‌شود.

افزایش نرخ گواهی سپرده تا ۲۳ درصد به تقویت بازار پول و بدهی که رقیب بازار بورس به شمار می‌آیند کمک خواهد کرد. با گذر از اثر منفی کوتاه مدتی افزایش نرخ بهره که با هدایت پول به سوی بازار پول موجب تاثیر منفی بر بازار سرمایه خواهد شد، در بلندمدت در صورت بهره‌وری بالا با سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش‌های مولد اقتصادی، اقتصاد و به تبع آن بازار سرمایه نیز رشد خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان