تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۵

امین‌زاده:سندحقوق شهروندی به یک قرن زمان نیاز دارد

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: سند حقوق شهروندی، یک مقوله سیاسی و انتخاباتی نیست بلکه مقوله‌ای زیربنایی و فرایندی ۱۰۰ ساله است و به یک قرن زمان نیاز دارد تا در ایران نهادینه شود.
رویداد۲۴-الهام امین‌زاده در جلسه حقوق شهروندی که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: از هفته‌های ابتدایی آغاز فعالیت دولت یازدهم، رییس جمهور خواست که سند حقوق شهروندی نوشته شود و قصد داشت این سند را در گزارش ۱۰۰ روزه به مردم ایران ارایه دهد.

وی ادامه داد: ما نیز با تلاش و انجام مطالعات، جلساتی برگزار کردیم تا ببینیم که واقعا شهروندان ما در گروه‌های مختلف چه می‌خواهند. در نهایت نیز سندی آماده شد و در شبی که رییس جمهور  گفت‌وگوی زنده تلویزیونی داشت، این سند را در سایت نهاد ریاست جمهوری قرار دادیم و حدود ۲ میلیون نفر بازدیدکننده داشت که نشان داد مردم چه قدر به این موضوع علاقه‌مند هستند.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: از همان زمان، مطالعات ما نیز در کنار امور مربوط به معاونت حقوقی آغاز شد. رییس جمهور نیز آن زمان گرفتار مذاکرات هسته‌ای و تمام تمرکز وی روی بحث سیاست خارجی و برجام و مذاکرات هسته‌ای بود و از این جهت فرصتی نداشت که سند حقوق شهروندی را رسما به عنوان یک لایحه به مجلس بفرستد یا این‌که این سند مصوبه هیات وزیران شود یا یک بیانیه از سوی خود وی به عنوان رییس جمهور ایران باشد؛ اما ما کار را متوقف نکردیم.

وی بیان کرد: موفق شدیم اجرای حقوق شهروندی را مقدم بر صدور یک سند حقوق شهروندی کنیم و با تعاملی که با قوه‌های مقننه و قضاییه و سازمان‌های مردم‌نهاد داشتیم، می‌توانیم بگوییم این موضوع به عنوان گفتمان حقوق شهروندی در ایران رواج پیدا کرد.

امین‌زاده گفت: سعی کردیم مطالبات را بر اساس توان دولت به گوش  دولت برسانیم؛ در این راستا یک خط‌مشی و نقشه راه برای خود ترسیم کردیم که حقوق شهروندی چیست و آیا تنها این است که ببینیم از دولت چه می‌خواهیم؟ اصل حقوق شهروندی این است که دولت قدرتمندی که توان مالی بالایی دارد، باید اساسا مقابل شهروندان پاسخگو باشد.

وی افزود: حقوق شهروندی دو ضلع دیگر هم دارد؛ این‌که آیا شهروند نیز مقابل حاکمیت مسئولیتی دارد؟ و آیا یک شهروند حق دارد از امکاناتی که دولت و نظام فراهم کرده است، استفاده کند و مالیات ندهد؟ که این امکان وجود ندارد و بنابراین مسئولیت شهروندی نیز به وجود آمد. مورد دیگر این‌که آیا شهروند می‌تواند قوانین اقتصادی را دور بزند؟ که خیر این حق را ندارد و بر این اساس حقوق شهروندی، حقوقی است که باید با حقوق دیگران و دولت نیز همراه شود و در کنار ضلع دوم، ضلع سومی مبنی بر این که حق شهروندان کنار همدیگر است، شکل می‌گیرد.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که ترسیم کردیم، ابتدا مبنا را بر آموزش حقوق شهروندی گذاشتیم و بعد نیز توسعه حقوق شهروندی و اطلاع‌رسانی را مدنظر قرار دادیم. بسیاری از مردم به دلیل این‌که اطلاعی از حقوق‌شان ندارند، دچار مشکل هستند، یک سری از فسادهای مالی نیز به این دلیل است که مردم از حقوق خودشان مطلع نیستند.

وی از رونمایی از سند حقوق شهروندی توسط رییس جمهور در روز ۱۳ آذرماه مصادف با روز قانون اساسی خبر داد و گفت: ما اول راه هستیم و این سند، یک مقوله سیاسی و انتخاباتی نیست، بلکه یک مقوله زیربنایی و فرایندی ۱۰۰ ساله است و به یک قرن زمان نیاز دارد تا در ایران نهادینه شود.

امین‌زاده با بیان این‌که حقوق شهروندی یک فرایند مشارکتی بین مردم و دولت است، عنوان کرد: حق شهروندی در ایران به خوبی توسط مردم اجرا می‌شود و این حق هیچ هزینه‌ای نیز ندارد.

دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب شهروند نمونه در اسفند ماه سال جاری عنوان کرد: معرفی شهروندان خوب و نمونه موجب ایجاد جو خوبی می‌شود.

وی بیان کرد: هفته گذشته در جلسه با وزیر علوم از وی خواهش کردیم در ۱۸ تا ۲۵ سالگی که فرزندان ما دانشجوی مجموعه آموزش رسمی کشور هستند، دو واحد حقوق شهروندی را الزاما برای آنها در نظر گرفته شود که مورد موافقت وزیر علوم قرار گرفت و بدین ترتیب "مهارت زندگی و رفتار شهروندی" را در آینده جزو دروس آموزشی کشور خواهیم داشت.

امین‌زاده با بیان این‌که وضعیت سرمایه اجتماعی ما خیلی خوب نیست، اظهار کرد: در این جهت می‌خواهیم ریل‌گذاری کنیم تا بعدها دولت دیگری نیاید و بگوید که حقوق شهروندی را قبول ندارم؛ همه باید موظف به اجرای این حقوق باشند و به آن احترام بگذارند.

وی با اشاره به شرایط استان خوزستان گفت: باید به دیده شدن مردم خوزستان کمک کنیم. ما آمده‌ایم ببینیم استان خوزستان به عنوان مرکز کشاورزی ایران و مرکز صنعت نفت و گاز ایران در کدام حوزه حقوق شهروندی مشکل دارد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان