تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

وام نهضت مسکن ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود؟

درشرایطی که به دلیل نوسانات بازار مصالح ساختمانی، لزوم افزایش رقم وام ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن احساس می‌شود، وزیر راه و شهرسازی از احتمال افزایش سقف تسهیلات این طرح به ۵۰۰ میلیون تومان خبر داده است.

وام نهضت مسکن

رویداد۲۴ به گزارش ایسنا، سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است که البته به گفته‌ی برخی سازندگان در شهرهای اطراف پایتخت، آن‌چه عملا از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود ۳۰۰ میلیون تومان است و از پرداخت متمم ۱۵۰ میلیون تومانی خودداری می‌کنند. با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، عدم پرداخت به‌موقع وام در مراحل اجرای پروژه‌ها به کند شدن اجرای بعضی پروژه‌ها انجامیده است.

مبلغ تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلان‌شهرهای بیش از یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استانها ۳۵۰ میلیون، سایر مناطق شهری ۳۰۰ میلیون و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان با حداکثر مدت بازپرداخت ۱۸ سال و طول دوره مشارکت ساخت ۲ تا ۳ سال است.

امروز مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در جلسه کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع پیشنهادات وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت سالانه یک میلیون مسکن گفته است: در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر، زمین ۲۵۰ متری و در روستاها زمین ۵۰۰ متری داده می‌شود که این متراژ وابسته به شرایط قابل تغییر است. هم‌چنین با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت می‌شود و افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز اضافه شود تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.

بنابراین گزارش، طبق برخی برآوردها در بهار امسال صرف‌نظر از قیمت زمین، هزینه ساخت مسکن به متری ۸ میلیون تومان رسیده و بر این اساس یک واحد ۸۰ متری حدود ۶۴۰ میلیون تومان هزینه دارد. پروژه نهضت ملی مسکن از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی پیش می‌رود که بسیاری از متقاضیان توانایی لازم برای تامین آورده را ندارند. موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بذرپاش می‌تواند پروژه نهضت ملی مسکن را به غلتک بیندازد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهرداد بذرپاش
نظرات شما
پیشخوان