تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۱

دست انداز بودجه برای بورس

صمدی؛ کارشناس بازار سرمایه گفت: بیشترین نمادهای صعودی در بین گروه خودرویی‌ها و بانکی‌ها است. با توجه به اینکه دلار کانال ۴۰ هزار تومان را حفظ کرده است، صنایع صادرات محور ما نیز در حال رشد هستند. وضعیت صعودی در بازار ادامه دار پیش‌بینی می شود.

دست انداز بودجه برای بورس

رویداد۲۴ بورس در هفته دوم دی ماه با نوسانات شدیدی روبرو بود، اما در هفته جاری روند صعودی خود را حفظ کرده است. بازار با چند ابهام بزرگ روبروست، مواردی که نه تنها در بازار بورس بلکه در تمام بازارها تاثیرگذار و هنوز رفع نشده است. با این حال فعالان بازار سرمایه به روند کلی بورس امیدوارند. شاخص کل بورس از کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ واحدی نیز عبور کرد و پیش‌بینی می‌شود با عبور از این مقاومت بتواند مسیر صعود را ساده‌تر کند. خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با بهنام صمدی کارشناس بازارسرمایه به چالش‌های پیش روی بورس پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

خطر سود بالای ۲۳ درصد گواهی سپرده بانکی

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره نرخ سود بانکی گفت: سود گواهی سپرده ۲۳ درصد اعلام شد. از طرفی رئیس کل بانک مرکزی در اولین مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد از ابزار نرخ بهره استفاده می‌کنیم. تصور فعالان بازار این بود که نرخ سود گواهی سپرده از ۲۳ درصد فراتر خواهد رفت. همچنین یکی از سایت‌های خبری اعلام کرد که برخی از بانک‌های دولتی سود ۲۵ درصد می‌دهند. همه این موارد باعث شد بازار سرمایه گاردی نسبت به این موضوع پیدا کند.

وی افزود: به هر حال وقتی بانک‌ها بدون ریسک ۲۵ درصد سود بدهند، کسی حاضر نمی‌شود به راحتی ریسک بازار سرمایه را با این همه ابهامات بپذیرد. بورس به خودی خود دارای ریسک است اما ریسک در بازار سرمایه ایران چند برابر است. بنابراین این اتفاق که توافق کردند سقف نرخ بهره عدد مشخصی داشته باشد، آرامش نسبی به بازار وارد کرد و اتفاق خوبی بود. البته لازم به ذکر است که همین ۲۵ درصد هم عدد کمی نیست، چون تورم به بالای ۴۰ درصد رسیده است و توجیه دارد. نرخ ۲۳ درصد بدون ریسک نه فقط برای بازار سرمایه که برای هر نوع سرمایه‌گذاری مضر است. بازار سرمایه با توجه به اینکه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز نرخ سود‌های ۲۳ تا ۲۴ دارند، این سطح از سود پذیرفته است.

وضعیت گروه خودرویی بعد از واردات و عرضه به بورس

کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: در خصوص خودرو در حال حاضر هم بحث عرضه خودرو در بورس کالا داغ و هم واردات خودرو مطرح است. از آنجایی که واردات هم به خودروسازها واگذار کردند، این خبر مثبتی برای گروه خودروسازی است. خودرویی‌ها از این طریق می‌توانند زیان‌های خود را پوشش دهند. از آن طرف هم عرضه خودرو در بورس کالا خیلی اتفاق مثبتی است، هر چقدر رقابت بیشتر شود، سود آن به جیب تولیدکننده و سهامدار می‌رسد و باز هم منجر به پوشش دهی زیان می‌شود. در کل دلیل اقبال خوب از گروه خودرویی‌های بورس این است که هم از نظر تکنیکالی آماده رشد بودند و هم به دلیل اینکه عرضه خودرو و واردات آن، خبر مثبتی برای خودرویی‌ها بود.

وی تصریح کرد: یک سری واکنش‌ها در مورد عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد که کاملا طبیعی است. به جهت اینکه بورس کالا بازار ناآشنایی است که در دنیا وجود ندارد هر چند که لاتاری هم در دنیا نداریم. اقتصاد ما یک اقتصاد خاصی است که در چنین شرایطی سازوکار خود را دارد و طبیعی است نمایندگان مجلس واکنش نشان دهند و گاها گارد نیز داشته باشند.

بیشتربخوانید: شاخص بورس دوباره صعودی می‌شود؟

وضعیت نمادهای صعودی در بورس

صمدی در خصوص وضعیت نمادهای صعودی ادامه داد: بیشترین نمادهای صعودی در بین گروه خودرویی‌ها و بانکی‌ها است. با توجه به اینکه دلار کانال ۴۰ هزار تومان را حفظ کرده، صنایع صادرات محور ما نیز در حال رشد هستند. یک عامل هم بحث صحبت‌های فرزین رئیس بانک مرکزی درباره تثبیت نرخ نیمایی بر ۲۸۵۰۰ تومان، که این خبر بورس را تحت فشار گذاشت و باعث شد صنایع صادرات محور ما دچار زیان شود. یک مصوبه هم بورس کالا در حال ابلاغ بود که محاسبه نرخ پایه محصولات از نرخ نیمایی به نرخ توافقی تبدیل شود، خیلی خبر مثبتی برای صنایع صادرات محور ما محسوب می‌شد اما با مخالفت روبرو شد. از طرفی نیز بانک مرکزی از سایت متشکل ارزی نرخ توافقی را حذف کرد. در حال حاضر سایت بازار متشکل ارزی، با ساختار قبلی مواجه نمی‌شوید و نرخ توافقی حذف شده است. این باعث شد که صنایع صادرات محور به این خبرها گارد داشته باشد و بازار سقف خرید شود.

وی اشاره کرد: ابلاغیه بورس کالا خیلی تاثیر مثبتی بر بازار داشت تا اینکه دوباره لغو شد و وضعیت معاملات باز نزولی شد. در ادامه به روند صعودی نیز برگشت. در مجموع شرایط مثبت ارزیابی می‌شود. محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار یک سطح روانی بود و بازار به این سطح خیلی حساس شده بود. بازار اگر بتواند محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار را عبور کند، می‌توانیم امیدوار باشیم با ادامه روند صعودی حتی دوباره به سطح ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد.

سرنوشت نامعلوم بودجه و تاثیر آن بر بورس

کارشناس بازارسرمایه در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: یکی از ابهامات هم بحث بودجه است، تکلیف بودجه مشخص نیست. بحث اول این است که ۳ دوازدهم منتشر کنند. از طرفی بحث بر سر این است که برنامه چندساله مصوب شود و بعد بودجه تصویب شود. همه این‌ها عواملی هستند که در روند بازار موثر است. تکلیف نرخ تسعیر ارز در بودجه و همچنین نرخ خوراک در بودجه هنوز در هاله‌ای از ابهام است. دولت هنوز تکلیف خود را با بودجه نمی‌داند، چه برسد به بورس. واقعا خیلی عجیب است که انقدر فرایند تصویب بودجه طولانی شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان