تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

چاکرا چیست؟/ تکنیک‌های باز شدن چاکرا‌ها

چاکرا دقیقاً چیست و چگونه بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می‌گذارد؟

چاکرا چیست؟/ تکنیک‌های باز شدن چاکرا‌ها

رویداد۲۴ سحر اکبرزاده: اگر از قبل در کلاس یوگا یا مدیتیشن شرکت کرده باشید یا یک جلسه انرژی درمانی مانند ریکی گذرانده باشید یا ویدئوهایی در سطح اینترنت با این موضوعات تماشا کرده باشید، بدون شک در مورد چاکراها و نقش آن‌ها در ایجاد جریان انرژی در بدن چیزهایی شنیده‌اید. اما چاکرا دقیقاً چیست و چگونه بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر می گذارد؟

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به چاکراهای اصلی داشته و توضیحاتی درباره چگونگی باز شدن چاکراها و تأثیر آن‌ها در بهزیستی جسمی، ذهنی و عاطفی ارائه خواهیم کرد.

چاکرا (Chakra) چیست؟

در زبان سانسکریت، کلمه «چاکرا» به‌معنای «دیسک» یا «چرخ» است و به مراکز انرژی در بدن شما اشاره دارد. هر کدام از این چرخ‌های انرژیِ در حال چرخش، مربوط به یکی از دسته‌های عصبی خاص و اندام‌های اصلی هستند. برای اینکه چاکراها در بهترین حالت خود عمل کنند، باید باز یا متعادل بمانند. اگر آن‌ها مسدود شوند، ممکن است علائم فیزیکی یا احساسی‌ ناخوشایندی را در فرد ایجاد کنند.

هفت چاکرای اصلی در بدن وجود دارد؛ که در امتداد ستون فقرات قرار دارند. آن‌ها از ریشه یا پایین ستون فقرات شروع شده و تا تاج سر امتداد می‌یابند. با این حال، برخی از صاحب‌نظران معتقدند حداقل 114 چاکرای مختلف در بدن وجود دارد. چاکراهایی که اغلب به آن‌ها اشاره می‌شود، هفت چاکرا اصلی هستند؛ که در ادامه با جزئیات بیشتر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

7 چاکرای اصلی کدام‌اند؟

پیش از آنکه به توضیح باز شدن چاکراها بپردازیم، مطلوب است؛ که 7 چاکرای اصلی را بهتر بشناسیم. همان‌طور که در مقدمه مقاله عنوان کردیم، سیستم چاکرا به مراکز انرژی بدن اشاره داشته و هر کدام از هفت چاکرا اصلی در یک قسمت از ستون فقرات قرار گرفته‌اند. این چاکراها عبارت‌اند از:

چاکرای ریشه (Root Chakra)

چاکرای ریشه یا مولادهارا در پایین ستون فقرات قرار دارد. این چاکرا پایه‌های زندگی را برای شما فراهم می‌کند، به شما کمک می‌کند؛ تا احساس کنید قسمتی از زمین هستید و می‌توانید در برابر چالش‌ها پیروز شوید. چاکرای ریشه مسئول احساس امنیت و ثبات است.

چاکرای خاجی (Sacral Chakra)

چاکرای خاجی یا سوادیستانا حدود 2 اینچ پایین‌تر از ناف قرار دارد. این چاکرا مسئول انرژی جنسی و خلاقیت است. همچنین به نحوه ارتباط شما با احساسات خود و احساسات دیگران نیز مرتبط است. کسانی که چاکرای خاجی مسدود شده دارند، همواره احساس می‌کنند کنترلی بر زندگی خود ندارند.

چاکرای شبکه خورشیدی (Solar Plexus Chakra)

چاکرای شبکه خورشیدی یا مانیپورا در ناحیه معده قرار دارد. این چاکرا مسئول اعتمادبه‌نفس و عزت نفس است و به شما کمک می‌کند؛ تا آزادانه زندگی کنید.


بیشتر بخوانید:  فنگ‌شویی چیست؟


چاکرای قلب (Heart Chakra)

چاکرای قلب یا آناهاتا در نزدیکی قلب و در مرکز قفسه سینه قرار دارد. جای تعجب نیست که چاکرای قلب تماماً مسئول عشق ورزیدن و شفقت است.

چاکرای گلو (Throat Chakra)

چاکرای گلو یا ویشودا در گلو قرار دارد. این چاکرا به توانایی ما در برقراری ارتباط کلامی مرتبط است.

چاکرای چشم سوم (Third eye Chakra)

چاکرای چشم سوم یا آجنا بین چشم‌ها قرار دارد. چشم سوم مسئول شهود بوده و با تخیل ارتباط دارد.

چاکرای تاج (Crown Chakra)

چاکرای تاج یا ساهاسرارا در بالای سر قرار دارد. این چاکرا نشان دهنده ارتباط معنوی شما با خود، دیگران و جهان است و با اهداف زندگی شما ارتباط دارد.

چاکرا چیست؟/ تکنیک‌های باز شدن چاکرا‌ها

چاکرا مسدود یا نامتعادل به چه معناست؟

هر گونه کاهش یا افزایش جریان انرژی در چاکراها، آن‌ها را مسدود یا نامتعادل می‌کند. هنگامی که انرژی یک چاکرا کم شده باشد، در بروز ویژگی‌های خاص آن چاکرا دچار مشکل خواهید شد. و هنگامی که یک چاکرا بیش از حد فعال است، ویژگی‌ها آن چاکرا بر زندگی شما غلبه کرده و تأثیرات فیزیکی و عاطفی‌ منفی‌ای را ایجاد می‌کنند.

به‌عنوان مثال، چاکرای اول در مورد امنیت، بقا و اساس زندگی ما است. اگر انرژی این چاکرا کم باشد، اثرات آن به صورت افسردگی و احساس ناامنی بروز می‌کند. و اگر انرژی چاکرا بیش از حد معمول باشد خود را به صورت بی‌باکی و بی‌احتیاطی نشان دهد.

آیا چاکرای مسدود شده می تواند روی سلامتی تأثیر بگذارد؟

به طور کلی، چاکرایی که تعادل ندارد ممکن است بر قسمت‌هایی از بدن که در نزدیکی آن چاکرا قرار دارند، تأثیر بگذارد. برای مثال، نامتعادل بودن یک چاکرا می‌تواند روی اندام‌ها، استخوان‌ها، مفاصل و بافت‌های نزدیک به آن ناحیه تأثیر بگذارد. همچنین عدم تعادل در چاکراها می‌تواند باعث عدم تعادل عاطفی و بروز مشکلات روانی، مانند: افزایش خشم، بروز غم، سردرگمی، احساس ناامیدی و غیره شود.

رویداد۲۴ عادات شخصی نامناسب، خوردن غذای ناسالم یا رفتارهای خود تخریب‌گر ممکن است باعث عدم تعادل چاکراها شود. این عدم تعادل در طولانی منجر به بیماری جسمی، مشکلات اسکلتی عضلانی و چالش‌های سلامت روان مانند افسردگی یا اضطراب می‌شود. اینجاست که باز شدن چاکراها اهمیت بسیاری پیدا کرده و باید با روش‌های مخصوصی، چاکراهای خود را به چرخه انرژی متعادل بازگردانیم.

تکنیک‌های اصلی برای باز شدن چاکراها

چگونه می‌توان چاکراها را رفع انسداد و متعادل کرد؟ یک راه عالی برای ایجاد تعادل در چاکراها، تمریناتی است؛ که باعث همسویی تمام اعضای بدن با یکدیگر می‌شوند. برخی از این تمرینات برای باز شدن چاکراها عبارت‌اند از:

  • تمرین وضعیت‌های یوگا؛
  • تمرینات تنفسی؛
  • تمرینات مدیتیشن و ذهن آگاهی.

در نظر داشته باشید؛ که هر چاکرا حالت‌های یوگای مخصوص به خود را دارد. در ادامه برخی از این تمرینات را می‌توانید، ببینید.علاوه بر این، هنگام تمرینات تنفسی و مدیتیشن می‌توانید از نواهای مانترا برای اثربخشی بهتر استفاده کنید. مانند تمرینات یوگا، هر چاکرا مانترای خاص خود را دارد.

جمع‌بندی

چاکراها به مراکز مختلف انرژی در بدن گفته می‌شود. هفت چاکرای اصلی بدن از پایین‌ترین نقطه ستون فقرات تا تاج سر به ترتیب قرار گرفته‌اند. نامتعادل شدن این مراکز انرژی با مشکلات فیزیکی و روحی، مانند: بیماری‌های جسمی، اضطراب، ترس و غیره همراه است. 3 تکنیک اصلی برای باز شدن چاکراها، شامل: انجام حرکات یوگا، تمرین‌های تنفسی خاص و مدیتیشن است.

اگر مطمئن نیستید چاکراهای شما در چه وضعیتی قرار دارند یا فقط می‌خواهید در مورد چاکراها بیشتر بدانید، بهتر است با یک انرژی‌درمانگر حرفه‌ای یا یک مربی معتبر یوگا صحبت کنید. آیا تا به حال تمرینی برای متعادل کردن چاکراهای خود انجام داده‌اید؟ در کامنت‌ها تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مطالب خواندنی
نظرات شما
پیشخوان