تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۲۳ دی ۱۴۰۱

۹ بند سرنوشت ساز بودجه برای بورس/ عرضه خودرو به خط پایان رسید؟

سهامداران هفته سوم دی ماه را صعودی به پایان رساندند. انتشار متن لایحه بودجه و خبرهایی تعجیب برانگیز درباره عرضه خودرو، ابهامات بازار را بیش از پیش پر رنگ کرده است. بورس فردا صعودی می‌شود یا نزولی؟

۹ بند سرنوشت ساز بودجه برای بورس

رویداد۲۴ هفته گذشته بورس وضعیت قابل قبولی را ثبت کرد. شاخص کل در اغلب روزهای هفته گذشته صعودی و رو به رشد به پایان رسید. اما با این حال شاخص کل بورس در معاملات ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ با ریزش ۱۶۰۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. ۲۷۸ نماد در پایان معاملات آخر هفته رشد قیمت را ثبت کرده و ۳۷۳ نماد دچار کاهش قیمت شدند. بر همین اساس بورس ۵۷ درصد ریزش قیمت و همچنین ۴۳ درصد رشد قیمت را در معاملات به ثبت رسانده است.

عرضه «دناپلاس» در بورس لغو شد

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از توقف عرضه خودرو در بورس خبر داد. بر این اساس خودروی جدید تا مشخص شدن ساز و کار قیمت‌گذاری در بورس عرضه نخواهد شد. وزارت صمت تعامل خوبی با شورای رقابت دارد و به‌نظر می‌رسد سازوکار جدید قیمت‌گذاری خودرو به‌زودی اعلام شود. وزارت صمت تا پیش از نهایی شدن موضوع قیمت‌گذاری نمی‌تواند مجوز جدیدی برای عرضه در بورس بدهد و به همین دلیل عرضه خودروی دنا لغو شد. لازم به ذکر است که فعالان صنعت خودرو در هفته‌های اخیر با جو سنگینی علیه عرضه خودرو در بورس مواجه بودند و باید دید این مشکل حل شدنی خواهد بود یا خیر؟!

تاثیر لایحه بودجه بر شاخص کل بورس

براساس نگاه یک کارشناس بازار سرمایه برخی تصمیمات در بودجه ۱۴۰۲ اتفاق خوبی برای بورس نخواهد بود. رشد ۷ هزار تومانی دلار نیمایی اصلا به سود سهامداران بورسی نخواهد بود. البته هنوز خبرهای قطعی درباره بودجه اعلام نشده است اما پیش بینی‌ها از روندی نزولی و تقریبا متعادل در هفته آینده خبر می‌دهند. با این حال تاکید می‌شود، تا زمانی که مسائل بنیادی بازار تعیین تکلیف نشود، بورس با رشدی قابل توجه روبرو نخواهد بود.

بیشتربخوانید: آیا نقشه دولت برای جبران کسری بودجه، تورم تمام کالا‌ها را افزایش خواهد داد؟ / سهامداران بورس منتظر یک زیان بزرگ باشند؟

۹ بند مهم لایحه بودجه برای بورس

۱- افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان (این سقف در سال گذشته ۵ هزار تومان بود)؛ بنابراین طبق فرمول ۴۰ درصدی برای فولادی‌ها، نرخ گاز برای این صنعت نیز برابر با ۲۸۰۰ تومان خواهد بود.

۲- در لایحه بودجه سال آینده مانند بودجه سال جاری، درآمد حاصل از صادرات مواد و صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی از جمله بیلت، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی‌اتیلن به صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور، مشمول مالیات و عوارض صادراتی می‌شود.

۳- بهره مالکانه معادن از ۳۰ همت در قانون بودجه ۱۴۰۱ با رشد ۳۳ درصدی به ۴۰ همت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رسیده است.

۴- به وزارت اقتصاد اجازه داده شد به منظور حمایت از سهامداران خرد در برابر مخاطرات بازار سرمایه، تا ۱۵ همت (۱۵ هزار میلیارد تومان) از سهام دولت در شرکت‌ها را در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار دهد.

۵- برآورد دولت برای دریافت مالیات از نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۲، عدد ۹ همت را نشان می‌دهد. این مالیات در سال گذشته ۱۷.۱ همت بود که از یک کاهش ۸۰ درصدی خبر می‌دهد.

۶- به دولت اجازه داده شده است که تا ۳۰ همت انواع اوراق مالی اسلامی از جمله اسناد خزانه را در سال آینده منتشر کند.

۷- نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفا به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک‌نرخی و در مورد اقلام عرضه شده در بورس کالا به نرخ‌های کشف شده، عرضه می‌شوند.

۸- براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، مالیات بر ارزش افزوده همه کالا‌هایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مشمول نرخ صفر مالیاتی هستند.

۹- به منظور تشویق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آن‌ها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های شغلی در سال ۱۴۰۲ مالیات آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد مشمول نرخ صفر مالیاتی است.

دلیل صعودی شدن بورس در هفته‌های اخیر

به اعتقاد یکی از فعالان بازار سرمایه دلیل صعود چمشگیر بورس در هفته‌های اخیر جبران عقب ماندگی بورس در مقایسه با بازارهای موازی است. بازار طلا، مسکن و دلار نسبت به بورس جهش بیشتری را تجربه کرده بودند و طبیعی است که بورس تلاش کند تا به دیگر بازارها خود را برساند. رشد قیمت دلار نیمایی و همچنین حذف دلار جهانگیری نیز باعث شد صنایع دلاری بازار سرمایه با سود بیشتری مواجه شوند. عرضه خودرو در بورس نیز دلیل دیگر رشد بازار بود. خودرویی‌ها در هفته‌های اخیر حتی در بازاری نزولی، رو به رشد به پایان معاملات رسیدند و وضعیت خوبی را در بازار ثبت کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان