تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۴ دی ۱۴۰۱

از بورس کالا سکه بخریم؟

بانک مرکزی تعداد ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه شنبه مورخ ۲۴ دی ۱۴۰۱ در بورس کالا عرضه می‌کند. اما جزئیات این طرح چیست و خرید ربع سکه چه مزایا و معایبی دارد؟

از بورس کالا سکه بخریم؟

رویداد۲۴ بانک مرکزی اعلام کرده است از روز شنبه مورخ 24 دی‌ماه به مدت سه روز تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع سکه بهار آزادی را از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌کند. این نهاد قصد دارد در فرصت‌های بعدی سکه‌های طلای تمام و نیم سکه را برای فروش در بورس کالا قرار دهد.

چه کسانی می توانند ربع سکه بخرند؟

بر اساس این اطلاعیه، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال و دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه خریداری کنند، همچنین تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت کرده و قیمت سکه عرضه شده بر این اساس تعیین می‌شود.

چند تن طلا عرضه می‌شود؟

طبق تحقیقات تجارت‌نیوز وزن هر قطعه ربع سکه 2/033 گرم محاسبه می‌شود، بنابراین با در نظر گرفتن این مساله که 500 هزار عدد از این سکه قرار است در بورس عرضه شود می‌توان نتیحه گرفت حدود یک تن طلا برای این عرضه مصرف خواهد شد. اما به طور کلی  خرید ربع سکه از بورس چقدر می‌تواند سودآور باشد؟

بیشتربخوانید: بازار سیاه اجاره کد بورسی برای خرید ربع سکه!

سکه بورسی بخریم یا نه؟

برای این موضوع باید دو مساله را مورد بررسی قرار داد؛ نخست اینکه به طور کلی خرید ربع سکه سال 86 توصیه نمی‌شود چون حباب زیادی دارد.

در حال حاضر قیمت ربع سکه هشت میلیون و 250 هزار تومان است و سه میلیون 603 هزار تومان حباب دارد، معادل حدود 50 درصد.

همچنین تا این لحظه مشخص نیست ربع سکه در بورس در چه قیمتی به فروش خواهد رسید و آیا بانک مرکزی در کشف نرخ دخالت می‌کند یا نه.

موضوع دیگری که در مورد خرید سکه در بورس مطرح است، دامنه نوسان محدود و دو درصدی در بورس است. بنابراین قیمت ربع سکه در هر روز نمی‌تواند بیش از دو درصد افزایش یا کاهش داشته باشد.

در مواقعی که تقاضا برای خرید سکه صعودی و نوسان افزایشی قیمت‌ها بالا باشد سکه بورسی از بازار عقب می‌ماند و خریداران سود کمتری را نسبت به متقاضیان عادی به دست می‌آورند.

همچنین با توجه به اینکه ربع سکه حبابی‌ترین نوع سکه محسوب می‌شود باید دید دولت این عرضه را با هدف کاهش حباب و تعادل عرضه انجام می‌دهد و یا هدف دیگری را دنبال می‌کند؟

کدام نوع سکه را بخریم؟

در نهایت نیز باید در نظر گرفت نیم‌ سکه و سکه تمام حباب‌های کمتری نسبت به ربع سکه دارند. به همین دلیل به متقاضیانی که نقدینگی لازم برای خرید سکه نیم یا تمام دارند توصیه می‌شود منتظر عرضه بعدی باشند و این نوع سکه‌ها را به جای ربع سکه خریداری کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان