تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نظام سیاسی ایران کلام‌محور است/ فاصله حاکمیت با مردم هر لحظه بیشتر می‌شود

مهدی مطهرنیا استاد روابط بین‌الملل دانشگاه می‌گوید: زمانی که فاصله مردم با حاکمیت زیاد شود، نافرمانی‌های مدنی، مقاومت‌های سیاسی و البته رودررویی‌های انقلابی گسترش پیدا می‌کند.

مهدی مطهرنیا

رویداد۲۴ سعید شمس: مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه و تحلیلگر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ می‌گوید: در نظام فکری حاکم بر رفتار‌ها و کنش‌های رسمی سیاسیِ در ایرانِ امروز، سیستم فائق یا چیره، نگرش «کلام‌محوری» است. به گونه‌ای که خود را حق و دیگران را باطل می‌داند. در واقع خود مرکزپندار است و دیگران را در عامل کفر و ستم معرفی می‌کند.

تحلیلگر مسائل بین الملل می‌گوید: با این پایهِ نگرش، هر آنچه در نظام رسمی در ایران رخ می‌دهد، حق است و هر چه در رودرور رخ می‌دهد، باطل است. با این توضیح که این اصلِ اساسی را بر همه چیز تعمیم می‌بخشد، به همین دلیل است که اگر در ایران راجع به همه کشورها، از همسایه‌ها تا کاخ سفید مطرح می‌شود امری پسندیده و دارای ارزش محسوب می‌شود و از موضع حق علیه باطل برداشت می‌شود. اما اگر از طرف یا طرف‌های دیگر با همان موضوع و با همان شیوه سخنی گفته شود، چون در موضع باطل و کفر قرار دارند، حتی اگر حقیقت هم داشته باشد، باطل است؛ لذا نگاهِ به سازمان‌ها، نهادها، قوانین و همچنین ابزار از این نوع نگرش است که این نوع رفتار جامعه را به بحران واژگان دچار می‌کند. 


او ادامه داد: مردم می‌بینند، ایران اگر درباره آمریکا صحبت می‌کند یا موضعی درباره یکی از همسایه‌ها می‌گیرد، اتفاقی مثبت است. اما اگر آن‌ها همین کار را انجام بدهند، دخالت در امور داخلی ایران شناخته می‌شود. چینن رفتاری باعث می‌شود، گروه‌های مختلف ایرانی‌ها برداشت‌های مدنظر خودشان را از رفتار حاکمیت داشته باشند. در واقع بخشی از مردم اساساً به این اندیشه باور دارند و آن را پذیرفته‌اند. اما گروه دیگری که این نوع کنش سیاسی را قبول ندارند، به دوگانگی یا حتی چندگانگی در رفتار‌ها و کنش‌ها می‌رسند. در واقع این نکته در زندگی خصوصی مردم نیز قابل احساس است. یعنی مردم در نوع پوشش، نوعی گفتار و رفتارشان را با حوزه‌های عمومی در تمایز می‌بینند و به نوعی چندگانی در رفتار و کنش جامعه ملموس است. لذا اکثریت مردم با وجودی‌که آن رفتار را نپذیرفته اند، خود را با آن تطبیق داده‌اند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل می‌گوید: اقلیتی مانند آن اقلیت تابع، در روبرو هم هستند که علیه آن شروع به حرکت می‌کنند. با ذکر این نکته که اخیراً بخش خاکستری جامعه تمایل بیشتری به «بخش»‌ی پیدا کرده که نسبت به این رویکرد غلط حساسیت دارد و به نفی آن می‌پردازد. پس هر چقدر اصرار به رفتار غلط بیشتر شود، نقد چنین نظام اندیشه‌ای نیز فزون‌تر خواهد شد.

مطهرنیا می‌گوید: می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد، به همان اندازه که قشر خاکستری برای پیوستن به مخالفان این نظام اندیشه و حوزه رفتار و کنش سیاسی بیشتر شود، به همان اندازه حفره‌ها و واگرایی و فاصله مردم و دولت و حکومت بیشتر می‌شود. همچینن زمانی که فاصله مردم با حاکمیت زیاد شود، بالطبع نافرمانی‌های مدنی، مقاومت‌های سیاسی و البته رودررویی‌های انقلابی گسترش پیدا می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت، این‌ها تبعاتی است که می‌تواند گریبان‌گیر شیوه حمکرانی باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
برکه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
2
6
اره فاصله مردم واقعی با شما
اندازه هزاران سال نوری هست
شاید شماها پرت شدین تو یه کهکشان دیگه
از شرتون راحت شدیم خخ
پاسخ ها
سمیرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
خوب گفتی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
5
1
متاسفم با سیستم دانشگاهی با این قدر علم و سواد راه هدف ما دستورات الهی است در فلسفه شما در اداره دنیا خدا جای ندارد
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ اى مردم، ما شما را از نرى و ماده‌اى بيافريديم. و شما را جماعتها و قبيله‌ها كرديم تا يكديگر را بشناسيد. هر آينه گرامى‌ترين شما نزد خدا، پرهيزگارترين شماست. خدا دانا و كاردان است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
7
0
یک دروغ گفتید اگر خبری ایران از دشمنانش بگذارد مثبت است اما اگر دشمن این کار بکند منفی است شما متاسفم با این منطق مغلطه خودت هواپیمای مسافربری پشتیبان ارتش صدام در حمله به ایران ترور دانشمندان ایرانی و مردم عادی توسط چه جریان‌هایی صورت گرفت بمب شیمیایی و فرانسوی از طرف چه کشورهای بر ملت ما ریخته می شد چرا کشور ایران از دریافت تجهیزات دفاعی تحریم بود؟ مکتب و دین ما اجازه نمی دهد که مانند آنها رفتار کنیم و گرنه حیلگر تر از آن خائنین بودیم شما که با چشم خود واقعیتها را دیدید چنیین دروغ سازی و سواری می دهید که تشنه گفتن استادید تا واقعیت
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
3
این تحلیل درستی است. قضاوت نکرده است. نگفته کدوم درست می گویند. یکی دیگری و اون یکی این رو رد می کنه ؛ خوب چرا باید ناراحت بشیم و فورا موضع بگیریم . این گونه حرف او درست است. ما تو فورا خودمون رو حق مطلق می بینم و رد می کنیم
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
0
3
جانا سخن از زبان ما می گویی دقیقا همین خودحق پنداری است که باعث شده فرزندان ما دیگه از مذهب هم بگذرند و ما پاسخی برای سوالات بیشمارشان نداشته باشیم
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان