تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چرا چین و عربستان علیه جمهوری اسلامی بیانیه صادر کردند؟

مهدی مطهرنیا استاد روابط بین الملل موضوع قرارداد چین و عربستان سعودی و صدور بیانیه‌های مشترک علیه ایران را بررسی کرده است. او می‌گوید: همین تمایل ایران به مسکو و چین کافی است که ما مسکو و چین را دو بازیگر مطمئن و شریک استراتژیک خود بدانیم! حال اینکه این دو کشور چه رفتار‌هایی داشته باشند، از نظر ما اصلاً مهم نیستند.

مهدی مطهرنیا

رویداد۲۴ سعید شمس: قرارداد همکاری چین با عربستان و از آن مهمتر، صدور بیانیه دو کشور علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی و حتی موضع آنها درباره جزایر سه‌گانه، در شرایطی رخ داد که مسئولان ایرانی حساب ویژه‌ای روی چینی‌ها باز کرده بودند اما منافع کشورها برای بار دیگر نشان داد دوست و دشمن دائم وجود ندارد و هر کشوری صرفا بر اساس شرایط خودش تصمیم‌گیری می‌کند، نه بر اساس ایدئولوژی‌های سخت و غیرقابل تغییر.

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره قرارداد چین با عربستان می‌گوید: این قرارداد اساساً یک امر شگفتی‌آور نیست. آنچه برای افکار عمومی ایرانیان موجب شگفتی شده است، پروگاندایی است که در تهران در جهت ایجاد فضای موزانه برابر غرب با ابزار چین ایجاد شده است. در ایران به واسطه نوع جهت‌گیری‌های سیاست خارجی که مبتنی بر سیاست‌های آرزومندانه و متکی بر ستون فقرات ایدئولوژیک معطوف به «کلام‌محوری در تنظیم اهداف و روند حاکم بر سیاست خارجی» است که برداشت موجود در افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او می‌گوید: در واقع ایران در یک سو با غرب با مرکزیت با ایالات متحده آمریکا سرِ ناسازگاری دارد و مبارزه دائمی را دنبال می‌کند. همچینن از سوی دیگر در این اندیشه است که با نزدیک شدن به شرق آن‌هم بدون در نظر گرفتن نگرشی سیستمی به جهان امروز، با تفکر انتقادی از اردوگاه‌های موجود در شرق برای محدود کردن تهدید و همچنین تحدید‌های غرب بهره ببرد و اینگونه نمایش بدهد که با نزدیکی با پکن و مسکو، ایران به عنوان کشوری قدرتمند در جبهه واحد جهانی پذیرفته شده است که این جبهه جهانی قرار است برابر غرب بایستد و ایادی منطقه‌ای غرب در خاورمیانه و همچنین خودِ غرب را در حوزه بین‌الملل تحت فشار قرار بدهد. این در حالی است که هم چین و هم روسیه جایگاه خود را در نظام بین‌الملل تا حد بسیار بیشتری نسبت به ایران درک کرده‌اند و به جای رودررویی با غرب، تلاش‌شان این است از «بَرج» ایران برای امتیازگیری از غرب بهره ببرند. در واقع نه پکن و نه مسکو، هیچ کدام ایران را شریک استراتژیک نمی‌دانند و نگاه شان به کشور ما اینطور است که ایران می‌تواند بازاری استراتژیک در صحنه‌های اقتصادی و سیاسی باشد.

این تحلیلگر روابط بی‌الملل می‌گوید: در واقع برداشت نادرست ایران از منظر تفکر سیستمی، تفکر انتقادی و تفکر استراتژیک در باب هم‌پیمانی با پکن و مسکو است که افکار عمومی را در نوعی التهاب قرار می‌دهد. پکن دنبال منافع خود است و تلاش می‌کند با مطالبه آنچه که رژیم‌های سیاسی در محدوده جغرافیایی انجام می‌دهند، همکاری‌های بیشتر و جدی‌تری با رژیم‌های با ثبات در جهت تضمین مراودات اقتصادی است. اکنون با مشاهده آنچه که در منطقه و نظام بین‌الملل می‌گذرد و همچنین در داخل کشور‌هایی مانند عربستان و ایران مشاهده و پیش‌بینی می‌کند، با کشور‌های عربی به ویژه عربستان نزدیک شود. عربستان هم در این بین تلاش دارد، با توجه به احتمال زیاد تغییر و تحول در خاورمیانه، نزدیکی شرق را در توازن با غرب دنبال کند و بتواند از آن به عنوان هدف‌گذاری عملیاتی بهره‌برداری کند.

روابط چین و عربستان

او توضیح داد: در ایران شاهد هستیم که تحولات بسیار مهمی در راه است و بخش مهمی از مردم معترض به عملکرد‌های موجود، تنش را شدت بخشیده‌اند لذا می‌بینیم، رئیس جهوری و رهبر قدرتمند چین در چنین شرایطی در عربستان حضور پیدا می‌کند و از سعودی برای ایجاد فرصت همکاری سپاسگزاری می‌کند و خلیج فارس را «خلیج» می‌خواند و در ادامه درباره «مداخله ایران در منطقه» با دولت سعودی بیانیه‌ای مشترک صادر می‌کنند. همه این‌ها نشانگر این است که واقع‌گرایی در ایران در عرصه سیاست‌های منطقه و بین‌الملل رخت بر برسته است که هزینه‌های آن متوجه ایرانِ امروز و آینده ایران می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: نگرش حاکم بر عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی نگرشی ناشی از نگاه کلان محورانه به نظام منطقه‌ای و نظم بین المللی است. مبتنی بر اینکه «ما حق کامل هستیم و دیگران باطل کامل». همچنین تصمیم‌گیران سیاست خارجی، تهران و ایران را دارالحق و جهان را دارالکفر می‌خوانند و نزدیکی هر کشوری به ما به مثابه میزان حقانیت کشور دیده می‌شود بنابراین آنچه از طرف مقابل انجام شود، اهمیت ندارد و فقط همین تمایل ایران به مسکو و چین کافی است که ما مسکو و چین را دو بازیگر مطمئن و شریک استراتژیک برای خودمان بدانیم! حالا اینکه این دو کشور چه رفتار‌هایی داشته باشند، از نظر ما اصلاً مهم نیستند، به همین دلیل است که در یک سو، ایران به چین و روسیه نزدیک می‌شود و آن‌ها شریک مهم خود می‌داند و چون شریک از نظر ما اهمیت دارد، پس معادله به این شکل می‌شود که مسکو و پکن هر کار‌ی انجام بدهند، برای مسئولان دیپلماسی ما مهم نیست.

او می‌گوید: واقعیت این است که در میدان واقعیت، هم مسکو و هم پکن، ایران را شریک استراتژیک خود نمی‌دانند. در واقع هر دو کشور دنبال اهداف ملی تعریف‌شده خود در بافت‌های موقعیتی گوناگون ناشی از تزاحم متغیر‌های متفاوت با یکدیگر هستند. یعنی در بازار تزاحم متغیر‌های متفاوت با یکدیگر نزدیک یا دور شدن به پایتخت‌های کشور‌های مختلف، با توجه به برنامه‌های اقتصادی و سیاسی آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند. پس چون ایران منفعت اقتصادی و سیاسی برای آن‌ها در حد بازی با برگ ایران برای امتیاز گرفتن دارا است، تلاش می‌کنند از استعداد و پتانسیل موجود به نفع خود استفاده کنند که این ریشه در سیاست‌های کلام‌محورانه و آرزومندانهِ بر اساس آرمان‌های ایدئولوژیک مستقر در تهران دارد.

مهطرنیا می‌گوید: در واقع این روش بر اساس یک باور دینی که «پیروزی حق بر باطل در هر موقعیتی بشارت داده است»، جدی گرفته می‌شود. اساسا در نگاه ایدئولوژیک محدود به کلام‌محوری در ایران امروز، دستگاه سیاست خارجی به این باور معتقد و پایبند است که با وجود آنکه همه جهان «علیه حق»ی است که آن‌ها بیان می‌کنند اما در نهایت با پشتوانه حمایت الهی می‌تواند تمام سِحر‌های شیطانی را باطل کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
3
52
کشوری که مردمش را نداشته باشد محکوم به فناست این درس بزرگ تاریخ است که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
39
لین هم از اثار درخشان سیاست خارجی که توسط یک وزیر خارجه ابله داره اداره میشه ! چین رسما پی پی کردتوروشون !ای خاک عالم بر سرتون !
دیوار کوتاه
|
Canada
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
22
15
همش تقصیر اصلاح طلب ها و برخی رسانه های داخلی و همچنین شبکه های معاندی مثل ایران اینترنشنال و من و تو و دشمنانی مثل مسیح علینژاد و علی کریمی است که باعث شدند کشور دوست و برادر چین کمونیست عزیز هم به دام عربستان بیفتد !
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
با کوته فکری شماها به جایی نمیرسیم
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
جناب آریوبرزن!متوجه طعنه در سخن ایشان نشدید؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
آریو برزن عزیز
منظور این کاربر همون بهانه های واهی اقلیت رو میخاد نشون بده که علت تغییر موضع چین رو ربط میدن به مسیح علی نژادی که اصلا ارتباطی باهم ندارن
عادت کثیف این اقلیت رو میخاد بگه که یه اعتراض ساده رو به جاهایی ربط میدن که بی عرضه گیهای خودشونو لاپوشانی کنن
لطفامنفی ندین حقیقت رو میگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
23
وقتی عقل مدار تصمیم نباشد .
وقتی مسئول هیچکاره باشد .
وقتی اتاق فکری وجود ندارد .
وقتی همه برای یکی شده اند .
و آن یکی همه چیز را به خودش گره زده .
نتیجه ای بهتر از این عاید نمیشه .
گندم از گندم بروید ، جو ز جو .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
28
برنامه ای که ندارن، هر جا میری میبینی یه مشت بیسواد شکم گنده رو گذاشتن مسئول امور مملکت از شهرداری و دانشگاهش بگیر تا... این جماعت دلشون به حال مردم که نسوخته
چینگ چانگ چونگ
|
Austria
|
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
26
در واقع ما شاهدیم که چین هم دست جمهوری اسلامی با پیمان استراتژیکش را در پوست گردو گذاشت.
ار باب شی از جمهوری اسلامی امتیازات بیشتر و جذابیت و دلربایی بیشتر میخواد مخصوصا رسانه های داخلی که بیشتر از نقش فزاینده و پر نفوذ و قدرت چین در جهان تعریف و تمجید کنن.اینو بدون شوخی میگم.چند وقت دیگه شاهد کاهش حملات کارشناسان و تحلیلگرهای رسانه ایران اینتنرنشال به چین و انتقادات از دولت شی هم خواهیم بود.با توجه به مذاکرات چین و عربستان
از طرف دیگر چین فهمیده که جمهوری اسلامی با وجود اعتراضات دچار لرزش شده و بیشتر به سمت عربها سوق پیدا کرده.البته رقابتهای فروش تسلیحات با ایالات متحده هم در میونه و به نحوی چین میخواد جای امریکا رو در منطقه بگیره ولی چین جذابیتهای لازم رو نه نظام حاکمتیش دار ه نه معیارهای دیگه رو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
14
7
بیانیه چین اهمیتی ندارد چشم طمع بیگانگان به این سرزمین چیز تازه ای نیست گویا چین برای توسعه جزایر دندان تیز کرده! آنچه مهم است واکنش ایران است.
رسول خادم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
1
28
رکبی که ج.ا از چین خورد پینوکیو از گربه نره و روباه مکار نخورده بود گربه نره که فعلا پشت ما رو خالی کرده با شناختی که از روباه مکار داریم اونم هم احتمالش زیاده بعد جنگ با اوکراین پشت ما رو خالی کنه
پاسخ ها
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
شیرازیا میگن: خر هم، پاش، دوبار تو یه چاله گیر نمیکنه. ولی اینا هر دفعه از روباه مکار میخورند بازم نمیفهمند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
19
توبازی کودکانه قهروآشتی به دقیقه نمیکشیدتابتونیم کارمون رو جلوببریم اینکه دنیای واقعی جهانه احمق کسییکه فقط سرش رو به یه سمت گرفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
22
اين نشان مي دهد حتي عربستان هم در سياست و حفظ منافع، از مسئولين ما 100% بهتر عمل ميكند.
واي بر ما كه منابع طبيعي كشورمان را طي قراردادي كه هيچكس حتي نمايندگان مجلس از محتوي كامل آن خبر ندارند، به چين واگذار كرديم.
حسین اراکی جمالو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
4
11
به نظر نمی آید بتوان چین رامثل ایالات متحده شریک استراتژیک عربستان دانست ،همانطورکه مشخص است هدف اصلی اعراب منطقه بیش از آنکه نزدیکی به چین باشد دور کردن چین از ایران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
22
چین از حماقت مسئولین سواستفاده می کند
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
19
این پرفسور از کجا سر و کله اش پیدا شده. میگه مهم نیست روسیه و چین ما را آدم حساب نمی کنند. مهم اینه که ما آنها را فبول داریم.!!!! خخخخخخخخخخخخخ چه ژست آب دوغ خیاری هم گرفته با اون دستمال گردنش خخخخ ساندیس خور ژیگولو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
19
به عبارت ساده " انکه به مقامات ایران ن..... بود ، کلاغ ک.....ه بود. چقدر بعضی ها سرخوش از پیمان شانگهای و قرارداد پنجاه ساله بودند؟ کی درس عبرت می گیرند که در دنیای امروز تفکر و سیاستشان جایگاهی نداره.
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
22
چین و روس ، حالا حالا ها با ما کار دارند.....
ناشناس
|
Lebanon
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
23
چینی ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که نباید روی اسب بازنده ،ج.ا.ا شرط بندی کرد ، و ج.ا.ا نمی‌تواند شریک استراتژیک ، شریک بلند مدت ، باشد زیرا امکان وجود این شریک در بلند مدت وجود ندارد ، بنابراین باید تجارت و شراکت و سرمایه‌گذاری خود را با دولت‌هایی که دارای ثبات دراز مدت هستند انجام دهند نه سیستمی لرزان و شکننده
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
16
چین رو هم اعدام کنید تا مشکل حل بشه.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
10
همین تمایل ایران به مسکو و چین کافی است که ما مسکو و چین را دو بازیگر مطمئن و شریک استراتژیک خود بدانیم! حال اینکه این دو کشور چه رفتار‌هایی داشته باشند، از نظر ما اصلاً مهم نیستند.

از اینجا تا خود چین ..هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها
ناموس وطن پس چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
0
14
وقتی بجای مردم آویزون چین بشی این میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
10
0
باید سیاستمدار بود آقایون برانداز خوشحال و خندان باشید و حکم رانان باید بسیار قوی باشند اما تا وقتی ملت عقل سیاسی خودسون رو بدن به دست اپوزیسیونها و شبکه های خارجی و سلبیریتی ها از این بلاها بیشتر سر ملت میاد فرص کنید جمهوری اسلامی تمام کی حاکم ایران میشه اول که گروه کوموله و پژاک کردستان رو جدا میکنند آذربایجانم که تکلیفش معلومه شرق ایران هم که میره پیش طالبان میمونه مرکز ایران که دیگه نه نفتی داره و نه گازی و نه محصولات استراتژیک آقایان و خانمها درست فکر کنید وتصمیم بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
این چیزهای مسخره ای که نوشتی بهت دیکته کردن ولی الان تومدافع کسانی هستی اقازاده هاشون اروپاوامریکاهستن ولی توهنوزکارت ملی هوشمندنداری
مهمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
ایران هیچ وقت تجزیه نخواهد شد.واسه ترسوندن مردم همیشه یه لولو درست کردن ، گفتن اگه ما بریم ایران میشه سوریه،اگه ما بریم ایران تجزیه میشه،اگه ما بریم خون شهدا پایمال میشه و ... دوست عزیز همه این حرفا واسه همینه که هر بلایی میخوان سرمون میارن و ماها هم به خاطر اون اتفاقهایی که گفتم دم نمیزنیم و روز به روز داریم فرو میریم.باید یه چوب بالای سرمون نگه دارن تا بتونن به هر شکلی که میخوان دزدی کنن،مطمئنا واسه مردم توی دیگ این مسئولین آبی گرم نخواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
6
ایران اصلا سیاست نداره،سیاست این نیست که با یکی دشمنی کنی واز ترسش بری پچسبی به یکی دیگه وبهش باج بدی برای محافظت از خودت،سیاست یعنی اینکه با همه صلح باشی توری که فکر کنن دوستی بهتراز تو ندارن ولی هروقت موقعیتش پیش اومد باید طوری از پشت بزنیشون که خودشون هم نفهمن از کجا خوردن.اگه بخوام خیلی واضح بگم یعنی باید هم با آمریکا دوست باشی و هم باچین ولی باید به موقعش یه جوری بزنیشون که خودشون هم نفهمن.
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
0
5
جنبش ۹۰ روزه مردم باعث شد که چین هم از این حکومت دست بکشد .
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
0
3
بابا بخدا مسئولان کشورمون خیلی سوتی های بزرگی دادن در آینده نزدیک مشخص میشه، شک نکنید چین قرارداد ۲۵ساله اش را با ایران ب عربستان فروخته و این یعنی یک فاجعه ک جکومت خودش الان در جریان و مردم بی خبر،
جواد
|
Canada
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
0
1
فقط بیاد آورید که در صدسال پیش پدربزرگان ما چگونه روس ها را ادب کردند و چه کسانی به سفارت روسیه پناهنده شدند،ومردم بعضی از بزرگانشان را سربدار کردند؟البته مثل اینکه این مسؤلین از نژاد آن روشن اندیشان نیستند بلکه از بدر آویخته شده هایند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان